Начало Тест драйв Ford Ranger – безкомпромисен офроуд

Ford Ranger – безкомпромисен офроуд

4896
0
Ford Ranger, офроуд в Стара планина снимка Тони Тончев

Ford Ranger е име – синоним на мощ, надеждност и безкомпромисно представяне извън пътя. От десетилетия този пикап е верен спътник на любителите на приключения и работата навън по целия свят, покорявайки най-впечатляващите терени и изкачвайки се до невъзможни върхове.

Представянето на първия специално конструиран пикап датира още от времето на Ford Model TT рез 1917 г. Историята на самия Ranger започва през далечната 1982 г., когато Ford пуска на пазара първото поколение на модела с това име. Още от самото начало той печели със своята издръжливост, проходимост и функционалност.

През годините Ranger претърпява множество модификации и усъвършенствания, но едно нещо остава неизменно – неговият приключенски дух

Днес Ranger е в четвъртото си поколение, по-мощен и по-способен от всякога. С модерен дизайн, иновативни технологии и впечатляващи офроуд възможности, той е готов да отведе пътниците си до всяко кътче на света. Именно тези качества моделът прояви в едно незабравимо за мен офроуд приключение в Стара планина. Независимо дали сте опитен офроуд шофьор или търсите надежден пикап за ежедневни нужди, си струва да разгледате Ford Ranger.

Пътешествието започна от шоурума на официалния представител на Форд в България Мото-Пфое. Група представители на медиите имахме на разположение по два Ranger Wildtrak, Ranger Raptor, Ranger Tremor и Ford Bronco. Избрахме да пътуваме първо с Tremor – модификация, предлагаща максимални офроуд възможности. Tremor е базиран на Ranger XLT. Отличава се с преработено шаси и специфични настройки на окачването Bilstein. Разполага още с по-широка следа и по-високо окачване, по-големи гуми, и то специално подготвени за офроуд, защитна метална кора под двигателя, уникална решетка и броня, заден ролбар и по-мощна спирачна система. Под капака е гъвкав, изцяло нов 2,0-литров дизелов двигател със 205 к.с. и 500 Nm въртящ момент.

Първата част на тест ни се проведе по асфалтови пътища. Трябваше да стигнем до град Априлци

Пътуването ни по магистралата бе с до 140 км/ч и при тази скорост не беше от най-приятните. Автомобилът вървеше, но се чувстваше едно подрусване, една неспокойност. На една от спирките разбираме, че караме автомобил с максимални офроуд възможности, обут с гуми за офроуд. Това обясни в голяма степен въпросното поведение на пикапа на магистралата, но пък ни зареди с очакване за същинската част на теста – офроуд прехода в Стара планина.

Първоначалната идея на организаторите от Мото-Пфое е била да изкачим връх Ботев от северната му страна, която е по-трудната. Планът се провалил поради необходимостта от специално разрешение, възможността да стане само в събота и неделя, и то през само от южната страна.

Така тръгваме от Острец, последният квартал на Априлци, в посока връх Марагидик. Имаме си местен водач, който на въпрос колко е дълъг преходът, отговори, че в планината разстоянията се измерват в часове и минути, но ни очакват около 14 км преход до хижа „Табите“ и ще го изминем за около час и половина. Ще се движим по планински път. Той е страшно тежък, с изключителни неравности, високи камъни, големи наклони, дълбоки коловози, хлъзгави скали. На места се стеснява, другаде преминаваме в близост до стръмна урва. Маршрутът е проходим само от специални машини, каквито всъщност са автомобилите, с които се движим. Интересното е, че трасето (аз дори не бих го нарекъл път) се води третокласно, част от републиканската пътна мрежа!?

В интерес на истината препятствията ме плашеха само в началото. Постепенно свикнах и добих увереност, че няма място, откъдето да не мога да премина с този пикап

В самото начало дори карах само със задно предаване. От роторния бутон на централната конзола може да се избират режимите, които са 2H, 4A, 4H и 4L. Инструкцията през радиостанцията бе в началото на офроуда да превключим на 4L. Аз натиснах бутона, 4L започна да мига и реших, че съм готов, но всъщност продължих да карам само на 2H задвижване от задните колела. Автомобилът успешно преминаваше през препятствията по трасето, като на места се налагаше да върна леко назад и да избера по-различен подход към някое препятствие, но всичко оставаше все пак зад гърба ми. Все пак преминах на 4L (бавни 4х4) и всичко стана още по-лесно, като детска игра. Буквално имах чувството, че мога да премина с тази кола отвсякъде.

Е да, пътуване по такъв терен е доста уморително. Не се отделя поглед от пътя, оглежда се всеки камък, всяка неравност и се преценява откъде да се подведе автомобилът. Неравностите карат Ford-a да се клати и друса непрекъснато. Особено неприятно е за пътниците, които трябва непрекъснато да стискат с ръка дръжките. Но пък и удоволствието от такова офроуд приключение е голямо. Ако трябва да съм честен, за пръв път разбрах хората, които обичат да карат така и да преминават по тежки, предизвикателни терени.

Така преодолявайки камък след камък, скала след скала се добрахме до хижа „Табите“

Хижата е разположена точно под връх Марагидик, чието име бях чувал, но не знаех къде е. Сега бяхме точно под него, а той се извисяваше над нас с цялата си прелест и величие. Под хижата се виждаше красива котловина, по чийто зелени поляни пасяха високопланински крави. След кратка почивка и зареждане със сандвичи и чудесен планински чай продължихме по спускащия се път към котловината. Запътихме се към водопада „Кадемлийско пръскало“ – още една красива забележителност на Балкана. Отличителното в случая е, че той не пресъхва и в най-горещите летни дни и водата се спуска от високите скали целогодишно.

Следва обръщане на посоката на движение на този тесен път, което се случи с няколко маневри. Поехме обратно по същото трасе, като този път наклонът бе наобратно. Подобно на слизането пеша, спускането с автомобил е по-трудно. Това е така заради по-лошата видимост. Както и да е, но трасето беше преодоляно успешно, бяхме много уморени след цели 7 часа офроуд в планината. Но емоцията беше голяма от трудностите по трасето които преодоляхме, от насладата, която изпитах от гледките и красивата ни природа.

Тук бих искал да добавя още, че освен изключителните офроуд възможности и проходимост, Ranger разполага с всички модерни технологии. Налице е гласов контрол, навигация и свързаност на смартфон с интегрирана Alexa и Ford SYNC 4A. Освен безжично зареждане на устройства има осигурено захранване за електрически инструменти. Централният дисплей е цели 12 инча, удобен и подходящ за такава машина. Седалките също са удобни и улесняващи пътуването при преодоляването на тежки маршрути.

Гамата на Ranger е широка и се предлагат освен високопроходими варианти, подходящи както за работа, така за ежедневието и за развлечения

XL – здрав и готов за работа, предоставя всички необходими инструменти

XLT – с допълнителни нива на комфорт и удобство

LIMITED – перфектен баланс между надеждност и първокласни нива на комфорт за пътниците

WILDTRAK – изтънченост и комфорт с уникални спортни дизайнерски детайли

PLATINIUM – изключителни нива на лукс

RAPTOP – върховният представител на офроуд възможностите

TREMOR – базиран на XLT, преработено шаси и окачване с по-широка следа, увеличен просвет и амортисьори Bilstein

WILDTRAK X – надгражда WILDTRAK с по-широка стойка, увеличен пътен просвет, защитена долна част на каросерията, амортисьори Bilstein, офроуд технологиi Rock Crawl mode, Trail Turn Asist и Trail Control осигуряват повече увереност извън пътя.

Задвижване

Дизелов агрегат 2.0

Разработен от инженерните екипи на Ford във Великобритания и Германия, гъвкавият изцяло нов 2,0-литров дизелов двигател се предлага със 170 к.с. и 205 к.с.

Дизелов агрегат 3.0 V6

Специално създаден за новото поколение Ranger и предназначен за тези, които искат повече мощност и въртящ момент за теглене и за екстремно шофиране извън пътя. 240 к.с., 600Nm въртящ момент.

Бензинов агрегат 3.0 V6 при Ranger Raptor

Сърцето на новия Ranger Raptor е 3,0-литровият EcoBoost V6 с двоен турбокомпресор. Съчетава се с 10-степенна автоматична скоростна кутия, за да осигури безпрецедентна мощност и въртящ момент, правейки го най-бързият средноразмерен пикап на пазара.

За цените е най-добре да се осведомите от официалния сайт или в някой шоурум, защото се променят. Вариантът Ranger Tremor, който имах възможността да карам в момента например, се предлага с отстъпка на цената 108 017 лв.

Тук можете да видите и впечатленията от новия Ford Bronco