Тестови полети и временно отваряне на летища дават надежди за частично отваряне на европейското въздушно пространство след петдневна парализа на полетите. Формула 1 се озова в хаоса, предизвикан от облаците вулканична пепел, възпрепятствали прибирането на отборите и оборудването им след четвъртия кръг от световния шампионат в Китай. Проблемът остави стотици хиляди пътници от и за Стария континент без алтернативен вариант за пътуване. Според официални лица поне половината от планираните полети биха могли да се осъществят днес без опасност за пасажерите, въпреки продължаващата дейност на вулкана в Исландия.
В неделя едва 5000 от обичайните за такъв ден 24 000 полета бяха осъществени. От четвъртък до вчера са били отменени приблизително 63 000. Според метеоролози промените в посоката на вятъра вещаят разсейване на облака по-късно през седмицата. За пътниците, бизнеса и финансовите пазари обаче най-големият проблем е абсолютната непредсказуемост на ситуацията.
Някои авиокомпании като KLM, Луфтханза и Еър Франс осъществиха пробни полети, целейки да установят евентуалната опасност. Други като Бритиш Еъруейс вчера отмениха за пореден ден всичките си рейсове.
Междувременно екипите от Формула 1 търсят алтернативни маршрути за прибиране от Китай, но по-големият проблем са 700 тона оборудване (включително болиди), които трябва да стигнат до Европа. Екипът на Лотус избра да лети до Куала Лумпур (Малайзия), където ще остане няколко дни, докато се разбере как ще се приберат в Европа. Техническият директор Майк Гаскойн обаче призна, че идея си няма кога съоръженията и колите ще се върнат на Стария континент.
Междувременно опитващ се да си тръгне от Шанхай журналист получил отговор, че първото свободно място на полет е за… 4 май! Друг вече пътува по убийствения маршрут Ню Йорк-Португалия-Испания и след това с ферибот до Великобритания. Някои летят до Атина или Южна Италия, откъдето ще търсят начини за придвижване към Западна Европа. Има пристигнали хора в Дубай, които обаче не са наясно как да продължат.
На неуспелите да намерят вариант за пътуване в някаква посока китайските власти удължават визите с 10 дни. За целта обаче е обявена доста сложна процедура, включваща събиране на всички представители на медиите в точно определен час пред местно административно бюро.
Немалка част от пилотите избраха да удължат престоя си в Шанхай с няколко дни. Други – като Нико Розберг и Марк Уебър – пътуват за съвсем различни дестинации. Немският състезател на Мерцедес отива на почивка в Тайланд, а австралийският му колега от Ред Бул ще се възползва от шанса да се прибере за втори път в родината си. Дженсън Бътън също си взе няколко дни ваканция, а съотборникът му в Макларън Люис Хамилтън замина за Южна Африка, където има ангажименти със спонсори.
Бърни Еклестън пък е със собствения си самолет (за разлика от Михаел Шумахер, решил да не използва частния си джет за пътуването до Китай) и тази сутрин лети за Бангкок, където ще търси как да стигне до Европа. Той призна вчера, че флотилията, използвана за превоз на оборудването на отборите от Формула 1, е блокирана на Стария континент, като същевременно категорично отхвърли възможността за отлагане на Гран при на Испания. Надпреварата на пистата Каталуния до Барселона е на 9 май.
Транспортният хаос оказва влияние и върху куп други спортове. Очаква се днес Дорна (организиращи шампионата на МотоGP) да обявят отлагане на поредния кръг в Япония. Под съмнение са и някои международни мачове от различни европейски турнири.