Убеден съм, че много, много дълго ще се коментира решението на шефовете на тима на Ред Бул да оставят Себастиан Фетел да спечели в Бразилия тази година. Той не подари победата и 7 важни точки повече в борбата за титлата на съотборника си Марк Уебър. Дали решението ще бъде описвано като изключителна, честна постъпка или като неразумен акт на хора, чиито вътрешни интереси са се балансирали така, че никой не е могъл да вземе превес, зависи от изхода на първенството.
Ако титлата и при пилотите бъде спечелена, няма проблем – Ред Бул ще бъдат герои. Но ако това не стане…
Странно е, но дори и да не се случи, човек като Дитрих Матешиц със сигурност отново ще извлече дивиденти, защото ще излезе от ситуацията с думите: Ние загубихме, но бяхме честни! И това ще е отлична реклама за него, нали?
Ще има обаче и много разочаровани, защото в този спорт се броят успехите и уважението е на страната на безкомпромисните победители.
Да, Ред Бул имат огромно техническо предимство и на Яс Марина би трябвало отново да са далеч напред всички други. Ситуацията би могла да се повтори, а при ново подреждане Фетел, Уебър, Алонсо шампион ще е испанецът!
Вечерта след финала в Сао Пауло Кристиан Хорнер обясни, че Фетел сам ще реши при подобни обстоятелства дали да пусне своя съотборник да спечели или да остави Алонсо да вземе титлата! Чудесно!
Но ако Себастиан пропусне Уебър в Абу Даби, няма ли да се загуби напълно ефектът от честната борба на „биковете“! Ще е различно, разбира се, но не много. Още повече, че се твърди, че Матешиц, който говореше с Хорнер на пита, е много наясно и със законите в Бразилия, които биха могли да се стоварят върху екипа при евентуална смяна.
В същото време изригването на Уебър, че тимът подкрепя „емоционално“ неговия съотборник със сигурност показа, че австралиецът остава под огромно напрежение, а това не е добро състояние на духа за някого, който се бори за световната титла и душата му се вълнува толкова негативно още няколко важни дни.
Спомням си при подобни обстоятелства как загуби титлата Карлос Ройтеман през 1981 г. Да не се връщам и към още по-трагичните последствия след подобен вътрешен двубой във Ферари година по-късно, когато Жил Вилньов бе решен на всичко, за да покаже на Дидие Пирони кой е по-добрият от двамата.
Ясно е, че тъжни мисли тормозят Марк и тях написахме подробно в четвъртък преди Интерлагос. Но нещата бяха повторени и на пресконференцията след финала. Ситуацията напомня много на онази, в която бе Алонсо в Макларън през 2007 г., а тя не донесе позитиви за него и тима.
Докато пишех материала си за това кой е по-добър през 2010 г. – Фетел или Уебър – за последния ноемврийски брой на нашето списание ClubS1, пък се зарових доста в състезанията и промяната на силите спрямо развитието на техниката.
Ясно се откри как с развитието на някои компоненти скоростта на Фетел се е подобрила, а с подобни детайли никой не е по-добро запознат от самия Марк и когато говори за подобна подкрепа, той чудесно знае какво прави, а това страшно ми напомня на една друга в картина в Макларън – от 1989 г. с Прост и Сена.
След Силвърстоун Хорнер заяви, че предимство ще има пилотът, който е по-напред в класирането, но след това подобно нещо нямаше.
Мнозина са на мнение, че всъщност нареждане към Фетел не бе дадено не защото политиката на тима е за пълно равенство, а защото германецът бе начело и при друга ситуация екипът нямаше да е така стриктен в своето мислене.
Няма как обаче и да се упрекнат и шефовете на компанията за това, че по-голямата част от тях биха искали Фетел да спечели. Той е млад, част от школата на Ред Бул, наистина великолепен пилот, невероятно бърз, слънчев.
Многото повреди обаче, а и неговите грешки (каквито допусна впрочем и Уебър) го поставиха в по-неизгодната позиция, а това повиши напрежението и върху Себастиан – според мен излишно.
Хорнер заяви много категорично в ексклузивното си интервю за нашето списание за октомврийския ни брой, че двамата му пилоти ще бъдат оставени да се борят за титлата до момента, в който имат математически шанс за успех и това е похвално. Но математическата вероятност това да се случи с единия, бе много по-голяма от месеци в сравнение с тази на другия и истината е, че във Формула 1 най-големите успехи са постигани тогава, когато всичко е пресмятано правилно.
Матешиц вероятно вече е сметнал своите печалби, но Хорнер не е решил още своето уравнение.