Начало Формула 1 ГП на Канада – коментари преди старта

ГП на Канада – коментари преди старта

1999
0

Гран при на Канада е седми кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2019 г. Надпреварата е част от календара от 1967 г., когато Джак Брабам печели с автомобил, носещ неговото име. Провежда се на три различни трасета: 8 пъти на Моспорт, два пъти на Мон Тремблан и 39 пъти на това в Монреал. Пистата във втория по големина град в Канада приема за първи път F1 старта през 1978 г. Тази надпревара се помни с победата на местния герой Жил Вилньов. Трасето е кръстено на легендарния канадец малко след смъртта му през 1982 г.

Гран при на Канада в цифри

  • Дължина на пистата – 4,361 км
  • Брой завои – 14
  • Брой обиколки – 70
  • Състезателна дистанция – 305,270 км
  • Ограничение на скоростта в питлейна – 80 км/ч

Рубенс Барикело държи рекорда за обиколка на пистата Жил Вилньов – 1:13.622 мин, даден през 2004 г. с Ферари

Себастиан Фетел държи рекорда за обиколка в квалификация на канадското трасе – 1:10.764 мен, даден през 2018 г. в Q3 с Ферари

Отличителна характеристика: Стената на шампионите

По пистата в Монреал има доста стени, но една е особено забележителна: от външната страна на последния завой, откъдето се излиза на старт-финалната права. Известна е като Стената на шампионите, защото не един и двама пилоти – сред тях и доста носители на F1 короната – са се удряли в нея. Дори Михаел Шумахер е ставал жертва на прочутата стена – през 1999 г., докато води в състезанието. И макар тогава да отпада, седемкратният световен шампион е с най-много победи на канадската писта – 7. Люис Хамилтън е с 6 и има шанс да изравни постижението му още тази година.

Пистата в Монреал е с гладък асфалт

Част от нея преминава по пътища в парка Жан Драпо. Това означава, че настилката в началото на състезателния уикенд е особено мръсна. Еволюцията на трасето е сериозна.

Едно от предизвикателствата на пистата е да се загреят предните гуми. Няма особено големи зони за сигурност, така че появата на кола за сигурност е често явление. Това, разбира се, влияе върху стратегиите.

Времето може да е променливо

В началото на юни често е по-хладно и вали. Надпреварата през 2011 г. е най-дългата в историята на спорта. Официално времето на победителя Дженсън Бътън с Макларън е над 4 часа. Всъщност състезанието е спряно за повече от два часа заради проливен дъжд. Заради времето тази надпревара е и с най-ниската средна скорост сред стартовете в F1 – 74,844 км/ч на Бътън.

През 2018 г. Гран при отборите използваха различни стратегии. Повечето пилоти избраха 1 спиране в бокса. Себастиан Фетел (Ферари) спечели състезанието пред Валтери Ботас (Мерцедес) и Макс Верстапен (Ред Бул).

„Общо-взето изборът ни на гуми за Канада е същият като миналогодишния”, заяви спортният шеф на Пирели Марио Изола. Доставчикът на гуми във Формула 1 предоставя на екипите C3, C4 и C5 – трите най-меки типа в гамата.

„Основната разлика е, че тазгодишният хард е малко по-твърд от миналогодишния вариант. Освен това няма еквивалент на суперсофта от 2018-та. Гумите са същите като за Монако, но някои от тимовете смятат, че Монреал прилича повече на Баку заради по-високите скорости и по-дългите прави. Отборите не знаят какво да очакват от уикенда, така че е важно да съберат колкото се може повече информация за гумите.”