Иван Тенчев, Монреал. За почти двумилионния Монреал Гран при на Канада е като Коледа през юни. Определението е на Глен Кастенейда, който е изпълнителен директор по търговските въпроси на стария град. Бизнесът се оживява изключително много около състезанието. Не става въпрос и само за дейностите, свързани пряко с надпреварата, хотели, ресторанти. Голяма част от гостите са свързани с големия бизнес в огромната страна. Градът обаче наистина живее със състезанието. Почти всички заведения, улици и магазини са украсени с характерните за символи на спорта, като карирани знамена и емблеми на екипите.
Голяма част от фензоните в центъра още се изграждат, но Монреал вече е пълен с почитатели на спорта
Според организаторите голямата част от тях са от самата Канада, но има и доста туристи от съседните щати и по-малко от Европа. Цените на хотелите са изключително високи. Ресторантите са като в старата Европа, но всъщност има възможности за всеки – както скъпи места, така и доста по-достъпни. Според изпълнителния директор по туризма на Монреал Ив Лалумиер над 2% от приходите в туризма в града за цялата година идват през уикенда за Гран при, а по принцип градът е известно туристическо място.
Успехът на Гран при на Канада се дължи на традициите, които страната има във Формула 1 с митичния Жил Вилньов и сина му Жак, но и на удобството при посещението на този старт
Пистата на остров Нотр Дам е на практика извън града и в същото време е в него. С метро се стига до центъра за броени минути. Графикът на влаковете, разбира се, е съобразен с броя на зрителите и т.н. Феновете могат да се приберат бързо от квалификацията или надпреварата, да вземат душ и да излязат отново за вечеря без да чакат с часове в задръствания, както е много места в Европа. До пистата се стига и пеша, включително с фериботи, които свързват острова с централната част на града.
Самото трасе е наистина интересно. На практика това е градска писта с много близо разположени стени, високи бордюри
Използва се рядко. Тази година трасето „Жил Вилньов“ е преасфалтирано. Това създава известна нервност у екипите. Причината е, че със сигурност условията ще се променят дори повече от обичайно в хода на сесиите, а освен това прогнозите са за много превалявания през целия уикенд. На този фон изборът на аеродинамични конфигурации става още по-сложен, защото изборът на по-ниски крила, спомагащи за по-големи скорости на дългите прави, може да направи колите крайно нестабилни в острите шикани.
Още по-неприятно е, че на първия от тях – завои 4 и 5 – вече има трева в зоната за сигурност вместо чакъл
Това ще затруднява всеки и при най-малката грешка в тази зона. Според колеги пистата може да се разглежда като интересна комбинация от Имола и Монако. И на двете места Ред Бул имаше проблеми в последните два старта. Отново ще се използват и най-меките гуми на Пирели. Вероятно при променливи условия дори за тях загряването и поддържането на температура може да е проблем.
View this post on Instagram