Хаас „ще даде ясни инструкции“ на своите пилоти преди началото на сезона. Това обяви Аяо Комацу. Японецът иска да допусне повторение на случаите, в които екипът страдаше заради конфликти между състезателите, особено през 2019 и 2021 г.
Комацу ще даде „ясни инструкции“ на новите си пилоти Естебан Окон и Оливър Беърман. Двамата замениха Нико Хюлкенберг и Кевин Магнусен, които караха за екипа през последните два сезона. Окон дойде от Алпин, където прекара пет сеозна. В същото Беърман може да се смята за новобранец, макар и да записа два старта за Хаас миналата година.
Американският отбор има дълга история на конфликти между своите пилоти. Кевин Магнусен и Ромен Грожан имаха няколко контакта през сезон 2019. След това Мик Шумахер и Никита Мазепин редовно водеха много спорни битки в дъното на колоната. Няколко пъти двамата бяха много близо до това да се ударят и извадят от състезанието
Тези инциденти се случиха когато начело на Хаас беше Гюнтер Щайнер, докато Комацу беше негов помощник и главен състезателен инженер. Сега обаче японецът е начело на екипа, след като Щайнер си тръгна в началото на 2024 г.
Миналата година Хаас разчиташе на Магнусен и Хюлкенберг. Двамата опитни пилоти се разбираха добре и си помагаха в немалко случаи. Единственият наистина спорен момент беше в Гран при на Австрия. Тогава германецът беше забавен в бокса и загуби място от своя съотборник. След това двамата водеха оспорван двубой. В крайна сметка Хюлкенберг излезе победител, докато Магнусен загуби още една позиция малко по-късно.
Тази година се очаква Хаас да има проблеми заради Окон. Французинът е известен със своя нрав и неотстъпчивост. В миналото Окон е водел оспорвани битки и се е удрял с редица съотборници- Серхио Перес, Фернандо Алонсо и Пиер Гасли. Миналия сезон Окон се удари с Гасли по време на Гран при на Монако, в резултат на което съсипа състезанието си. Малко след това Алпин обяви раздялата си с 28-годишния пилот.
Окон и Комацу се познават много добре. Двамата работиха заедно в Лотус в края на 2014-та, когато французинът тества болида E20. Именно Комацу убеди френския пилот да се присъедини към неговия отбор.
На въпроса дали ще има ясни правила още в началото на сезона или ще изчака да види как ще се развият нещата, Комацу отговори: „Не. Правилата трябва да са напълно ясни. От първия ден. Това ще бъде изяснено още преди първото състезание.“
„Не очаквам контакти със съотборници или DNF. Но би било хубаво да се състезават здраво помежду си“, продължи шефът на Хаас. „Погледнете миналата година – Кевин е твърд състезател, както и Нико. Двамата бяха много близо един до друг в Австрия. В крайна сметка това не се превърна в голям проблем, нали така? Но цялата тази ситуация отчасти се дължеше на факта, че работихме по грешен начин по отношение на времето за питстоп и не си помогнахме.“
„Като отбор не бива да създаваме такива бъркотии. Но също така правилата за действие биха били напълно ясни. Искаме нашите пилоти да се разбират добре на пистата“, добави Комацу.
Комацу не гледа назад към времето, когато Хаас разчиташе на Мазепин и Шумахер. Според него, това е бил период с различни правила, динамика и разбира се, пилоти. Японецът беше категоричен, че това няма да бъде начина, по който иска да работят Окон и Беърман през 2025 г.
„Не. Гледах как работихме миналата година и след това как можехме да се подобрим като отбор, какво направихме добре и какво можехме да подобрим. След това взимам всички тези поуки за тази година“, обясни шефът на Хаас.
„Не гледам толкова далеч назад до 2021 г. Сега сме с Естебан, с Оли- това са двама много, много добри пилоти. Да, те имат още много да доказват..“
„Малко е смешно, тъй като Оли на практика е новак, аз не се отнасям към него като към новак. Той може да кара много добре и да работи с тези млади инженери. На практика те ще узряват заедно, което е добре.“
„Не го третираме като новобранец в смисъл, че обръщаме много внимание на това, което има да каже. Разбира се, той има добър опит в обучението [и] симулатора на Ферари. Освен това Беърман е карал нашите болиди- VF-23 и VF-24. Обратната му връзка е отлична, всеки път след като се качи в болида. Подходът му е отличен, а скоростта е страхотна.“
„Видяхте в Баку и Интерлагос [където Беърман замени Магнусен]. Нико беше нашият еталон, а Оли го изпревари в двете квалификационни сесии, нали така? Мисля, че се получи много добра комбинация [с Окон]. Наистина очаквам с нетърпение новия сезон“, заключи Аяо Комацу.
Хаас ще представи новата цветова схема по време на общото събитие на F1 в Лондон. Преди това екипът ще направи шейкдаун в Силвърстоун с Окон. Беърман пък ще изпробва за първи път VF-25 непосредствено преди тестовете в Бахрейн.
So we’re actors now…
https://t.co/jn6qUVAqG5
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 9, 2025