Пирели получават кратко описание на това какви са целите при създаването на нови гуми за Формула 1, след като са одобрени за доставчик в Гран при. Брифът гласи: повече изпреварвания, повече питстопове, още по-добро шоу и запомнящи се надпревари. От началото на сезона изминаха три кръга и моторспорт директорът на компанията Пол Хембри прави равносметка на постигнатото до момента и дали то отговаря на поставените преди по-малко от година задачи.
– Пол, как смяташ, че се справиха Пирели във Формула 1 след три състезания?
– Най-важното е, че изпълнихме целта си – да подпомогнем изпреварванията и надпреварите чрез гуми, които се износват по-бързо и това съответно увеличава броя на спиранията в бокса. Имахме три съвършено брилянтни надпревари до момента, като изходът в тях често се решаваше в заключителните обиколки. Видяхме битки гума до гума, някои от най-талантливите пилоти в спорта получиха шанс наистина да демонстрират способностите си. Интересно е също така, че тези крайно впечатляващи състезания преминаха без валежи. В миналото някои хора се надяваха на дъжд, но сега според мен няма нужда от него, за да стане вълнуваща битка на пистата.
– Би ли казал, че гумите се представят по-добре от очакваното?
– Като цял бих казал, че гумите се представят според очакванията ни. Никакво количество тестове обаче не можеше да ни подготви за реалността – за начина, по който 24 от най-добрите коли и пилоти в света на автомобилния спорт се борят един срещу друг на писти, които не бяхме виждали досега. Справяме се с някои непознати параметри, но досега правилно предвиждаме броя на питстоповете, а това е знак, че цялата подготвителна работа и изпитанията са били правилно построени. Трудът ни обаче не приключва с това. Непрекъснато търсим как да подобрим гумите си, да вложим всичко най-ново в тях. Затова тази година от време на време в петъчните тренировки се тестват експериментални смеси. В Турция например ще има нов суперхард тип, който може да влезе в употреба в Барселона.
– Какво беше най-голямото предизвикателство досега?
– Първо и най-вече време. Споразумението ни бе потвърдено през юни миналата година, първите ни тестове започнаха през август. Точно четири месеца по-късно вече работехме с всички отбори на първите официални проби след финалната за 2010 г. Гран при на Абу Даби. След още четири месеца дойде време за първото ни състезание. Не мисля, че има много компании в световен мащаб, които са в състояние да постигнат свършеното от нас – започнахме от нула с напълно различна философия спрямо всичко правено доскоро. Другото предизвикателство е извън трасетата и то бе да общуваме правилно, да обясним на хората какво правим. Гумите ни за Формула 1 нарочно са конструирани така, че да издържат около 100 км с цел изпълнение на плановете ни. Моделите ни за серийни коли обаче са напълно различен продукт и те се използват в продължение на хиляди километри. Беше истинско предизвикателство да разясним точно тези характеристики на едните и другите гуми на хората.
– Какво ново ще има до края на сезона?
– Още от същото, да се надяваме! Трудно можем да си представим как би могло състезанията да станат още по-вълнуващи в сравнение с вече проведените. Но нашето желание е да продължи провеждането на истински битки. Паралелно с редовната ни програма пък провеждаме и друга, за развитие на различни иновации, като и в това отношение си сътрудничим с екипите от Формула 1. Имаме някои особено интригуващи идеи и съм уверен, че спортът само ще спечели от тях.
Всичко за типовете гуми на Пирели – в новия брой на списание ClubS1 (138, май).