Техническата директива на ФИА относно подскачането и подовете на настоящите болиди във Формула 1 продължава да предизвиква противоречиви реакции. По време на уикенда за Гран при на Франция се говореше, че 6 от 10 отбора са срещу новите изисквания на федерацията. Според някои източници дори 7 екипа са против мерките. Имало дори заплахи, стигащи едва ли не до съд. Всичко в неофициални разговори. Вълшебната думичка в случая обаче е „безопасност“. Правомощията на ФИА са такива, че когато от площад „Конкорд“ в Париж постановят нещо с това основание, те реално не могат да бъдат спрени. Решения, взети за подобряване сигурността на спорта, не се подлагат на гласуване. Не важи и ветото, което Ферари по принцип има върху промени в техническите изисквания за колите.
Според анализи от последните дни единственият вариант директивата да бъде спряна е да бъде атакувана в съд. Евентуално с искане да се постанови дали притесненията за безопасността на пилотите са достатъчни, за да оправдаят исканите промени
Подобно развитие изглежда малко вероятно. За съд се говореше най-много в два случая през последните няколко години. Първият бе тайното споразумение на Ферари с ФИА относно задвижващата система на Скудерията. Вторият – финалът на сезон 2021 в Абу Даби.
В началото на 2020 г. бе оповестено, че от ФИА са сключили тайно споразумение с екипа на Ферари. Причината бе продължилото с месеци разследване на задвижващата система на Скудерията. Не бе съобщено да са открити нередности. Договорът между тима от Маранело и федерацията обаче предизвика изключително остра реакция. 7 отбора (тоест всички без Ферари и екипите с двигатели на италианския тим) поискаха да узнаят какво включва това споразумение.
„Запазваме си правото да потърсим правна защита в рамките на постановените от ФИА процеси и пред съответните съдилища“, се казваше в тяхното изявление.
Ситуацията в Абу Даби демонстрира, че ако от Мерцедес бяха решили да оспорват решенията на тогавашния рейс директор Майкъл Маси след отхвърлените им непосредствено след състезанието протести, то щяха да стигнат до съд, избран от… ФИА – Международния апелативен съд на федерацията. Организацията е администратор на всичко в спорта с изключение на въпросите за допинга. И ако някой е недоволен от действията ѝ, може да се обърне към нейния съд. Самите отбори се съгласяват с тази постановка, когато влизат в шампионата на Формула 1 и декларират, че ще се състезават в съответствие с правилниците на спорта.
И в двата случая така или иначе заплахите не бяха последвани от действия
А нито тайното споразумение с Ферари, нито ситуацията от Абу Даби имаха допълнителната тежест на свързан с безопасността въпрос. В правилата изрично е записано също така, че „всякакви промени, направени от ФИА с цел подобряването на сигурността могат да влязат в сила без предварително уведомление или забавяне“. Нито пък има изискване ФИА да предоставя на когото и да е обосновка за решенията си по този параграф. Досега имаше няколко отлагания на директивата, чийто първи вариант се появи в навечерието на уикенда в Канада. Тоест от федерацията демонстрираха желание да дадат достатъчно време на отборите, за да изпълнят условията.
Основните действащи лица в дискусиите относно директивата отново са Тото Волф и Кристиан Хорнер. Спорът няма остротата и дори злобата от миналогодишните разправии, но шефовете на Мерцедес и Ред Бул изобщо не са загърбили неприязънта помежду си, както твърдяха в началото на 2022 г.
„Да се чудиш защо толкова упорито протестират“, вметна Волф, цитиран от the-race.com.
„Четох, че не било голяма промяна, нямало да промени представянето на колите им. Защо тогава е тази борба, че и заплахи за съд? Нито един отбор няма да тръгне да съди ФИА, ако ФИА реши да въведе нещо на основание безопасност. Затова според мен тук става дума само за пози.“
Шефът на Мерцедес посочи, че проблемът с подскачането не е изчезнал. Според него той не се е проявил в последните състезания, защото трасетата са гладки. Волф обаче е убеден, че една анонимна анкета между пилотите ще покаже интересни резултати. На въпрос какво би отговорил на твърдението на Хорнер, че „има твърде много лобиране за промяна на правилата за догодина“ австриецът попита ръководителят на Ред Бул нищо ли не върши междувременно.
„Не знам какво точно има предвид. Всички сме част от един и същи цирк. Работим с едни и същи акционери. Лобиране? Че кой не лобира? Той просто си седи в офиса и не се обажда никому?“
Позицията на Мерцедес се защитава и от Макларън, въпреки че тимът от Уокинг няма толкова сериозни проблеми с подскачането.
„Когато всичко това започна, от ФИА дадоха ясно да се разбере, че основанието за директивата е безопасността. Затова според мен сега е важно нещата да продължат и да бъдат довършени. Да не се поддават на натиск“, коментира Андреас Зайдл. „Ние сме независим отбор. Имаме собствено мнение и се борим за това, което според нас е правилно. Дискусиите продължават, което е нормално.“
На противоположния полюс е Фредерик Васьор от Алфа Ромео. Той продължава да настоява, че подскачането има лесно решение: да се вдигне колата
„Вече не е „само“ промяна краищата на пода, сега трябва да се променя всичко. Моята гледна точка е, че за това е прекалено късно. Промяната не е в духа на правилата – всички искахме стабилност на регламента, защото има бюджетен лимит. А да се използва сигурността за основание е пълен майтап. Подскачането не е заплаха за безопасността. Коригира се лесно: просто се увеличава отстоянието от настилката“, заяви Васьор.
В края на тази седмица ще се проведе Гран при на Унгария – последният кръг от шампионата преди лятната ваканция. На практика всички отбори бяха единодушни само за едно: че трябва да има яснота какво се иска от тях преди да излязат в почивка. Причината е, че след затварянето, по време на което нямат право да работят, голяма част от екипите ще са съсредоточени вече върху проектите си за 2023 г. и трябва да са наясно дали исканите от ФИА промени ще имат влияние върху правилата за догодина.
View this post on Instagram