Начало Други Истинският потенциал на Toyota

Истинският потенциал на Toyota

134
0
Toyota 2023 WEC champions
снимка: Тойота

Състезанията за издръжливост изискват преди всичко добре планирано използване на наличните ресурси. Планиране износването на гумите, спирачките и двигателя, планиране на разхода на гориво, умората на пилотите и другия персонал и преди всичко – планиране темпото на състезанието.

В тази статия използваме данните от целия сезон 2023 на световния шампионат за издържливост (WEC), любезно предоставени от FIA WEC и Al Kamel Systems, за да проверим колко близко всеки отбор от класа hypercars е бил до своите максимални възможности. По-специално ще се концентрираме върху победителя- Toyota, защото те са отбора който води по-голямата част от обиколките през 2023-та и за това са единствения отбор който може да е скрил част от потенциала си.

РАЗЛИКА В ТЕМПОТО

Параметърът, по който ще сравняваме отборите и който може да покаже колко близо до пълния си потенциал всяка кола се е състезавала, се нарича „разлика в темпото“. Това е разликата между най-бързата обиколка, която всяка кола е показала, че може да направи, и средната обиколка за състезанието, което същата кола е извършила.

За най-бързата обиколка вземаме сбора от трите най-бързи сектора през целия състезателен уикенд. Обикновено тази ‘потенциална’ най-бърза обиколка е приблизително с 0.1 до 0.2 секунди, по-бърза от квалификационното време.

За средната обиколка от състезанието вземаме медианната обиколка. Това е средната обиколка, когато всички обиколки са подредени по време за обиколка. Половината от всички състезателни обиколки са по-бързи от медианата, а половината са по-бавни.

Преди да вземем медианата, премахваме всички обиколки, които са под жълт флаг или зад кола за сигурност, обиколките по време на дъжд, както и обиколките, които започват или завършват в бокса.

Разделянето на времето за медианната обиколка на времето на най-бързата обиколка показва в проценти колко близо състезателната скорост за дадената кола е била до максималната възможна скорост за тази кола на дадената писта. Това е дефиницията на ‘разлика в темпото’, който термин е използван през цялата статия.

РАЗЛИКА В ТЕМПОТО ПРЕЗ 2023-та

Фигура 1: Разлика в темпото за всички хиперколи във всички състезания, в които са участвали през 2023 година. По-червеният цвят показва по-голяма разлика в темпото.

Така изчислената разлика в темпото е показана във Фигура 1 за всяка кола от класа hypercars и за всяко състезание през 2023 година. Колкото по-червен е цветът, толкова по-голяма е разликата в темпото.Фигура 1: Разлика в темпото за всички хиперколи във всички състезания, в които са участвали през 2023 година. По-червеният цвят показва по-голяма разлика в темпото.

Вижда се, че има състезания, на които всички отбори показват повишена разлика в темпото – Себринг, Фуджи и Бахрейн, както и такива, на които всички показват по-малка разлика в темпото – Монца. Тези разлики най-вероятно се дължат на промяна в състоянието на пистата между квалификацията и състезанието. Състезанието в Белгия, на пистата Спа, се проведе на мокра писта и при най-ниските температури за целия сезон. Също така, голяма част от състезанието на Льо Ман се проведе на мокра писта. Състезанието на Монца беше при най-високите температури за целия сезон.

TOYOTA В СРАВНЕНИЕ С ОСТАНАЛИТЕ ОТБОРИ

Фигура 2: Позицията на двете Toyota през сезона по разлика в темпото
 

На повечето състезания Toyota са един от отборите с най-голяма разлика в темпото. Фигура 2 показва позицията по разлика в темпото на двете Toyota във всички състезания. По-високата позиция тук означава по-голяма разлика в темпото. Състезанията на Спа и Льо Ман могат да бъдат изключени от статистиката, тъй като голяма част от тези състезания се проведе на мокра писта. Състезанието в Монца се отличава от всички останали състезания. Всички отбори показват там по-малка разлика в темпото, в сравнение с повечето други състезания. Разликата между отделните отбори е също по-малка в Монца, отколкото във всички други състезания. Най-вероятно причината за това е високата температура на въздуха и на асфалта в Монца – най-високата за целия сезон.

CADILLAC

Само два други отбора, освен Toyota, систематично показват висока разлика в темпото: №4 Vanwall и №2 Cadillac. Vanwall беше най-бавната хиперкола през целия сезон и често се сблъскваше с проблеми в поддържането на постоянна скорост по време на състезанията. Не е изненадващо, че те често показват голяма разлика в темпото. Що се отнася до Cadillac, високата разлика в темпото показва реална загуба на скорост по време на състезанието. Това се вижда във Фигура 3. По вертикалната ос са позициите, които са спечелили (или загубили, с отрицателен знак) спрямо техните стартови позиции. По хоризонталната ос е разликата в темпото за конкретното състезание. С изключение на състезанията в Спа и Монца, има много добра корелация между двата параметъра.

Фигура 3: Спечелени/загубени позиции за кола №2 Cadillac Racing, срещу разликата в темпото по време на всички състезания през 2023-та.

Ситуацията с Toyota е различна. Те обикновено стартират от първа позиция и финишират на първо място. Единствените изключения бяха в Себринг, където стартираха втори и финишираха първи, и в Льо Ман, където стартираха трети и финишираха втори. Квалификацията е от значение за Toyota. Толкова голямо значение, че в Бахрейн те бяха единственият отбор, който използва по-меките гуми по време на квалификацията. През състезанието те поддържат темпо, достатъчно, за да си осигурят победата. Това определя голямата разлика в темпото, която в повечето случаи е по-голяма от тази на останалите отбори.

ИСТИНСКАТА СКОРОСТ НА TOYOTA

В Бахрейн, двете Toyota използваха по-меките гуми по време на квалификацията. Това изкуствено увеличава тяхната разлика в темпото а данните не показват каква е разликата във времето за обиколка между двата вида гуми. На предходното състезание – 6-те часа на Фуджи, всички отбори използваха един и същ вид гуми по време на квалификацията. Това ни дава възможност да сравним техните разлики в темпото. Средната разлика в темпото на всички хиперколи, изключвайки Toyota, на Фуджи беше 104.005%. Средната разлика в темпото на двете Toyota на Фуджи беше 104.710%. Това означава, че те би трябвало да могат да завършат състезанието с медианно време, което е 0.7% по-близко до най-бързата обиколка, която са способни да постигнат. Най-бързата обиколка на Фуджи беше на Toyota №7 – 1:27.794 (най-бързата теоретична обиколка на Toyota 1:27.577). С 0.7% по-бързо означава 0.6 секунди на обиколка! За цялото състезание от 229 обиколки това означава, че Toyota биха могли да бъдат още 2 минути и 17 секунди, или обиколка и половина, по-напред от това, където финишираха!

Медианната обиколка на Toyota №7 на Фуджи беше 1:32.033. Повишаването на темпото с 0.6 секунди означава, че медианната обиколка е 1:31.433. Те постигнаха поне 25 обиколки, по-бързи от това време. Този анализ показва, че при необходимост те биха могли да завършат половината състезание по-бързо от 1:31.433. Тази оценка предполага, че Toyota управляват ресурсите си точно толкова добре, колкото и другите отбори. Toyota са най-старият и опитен отбор в класа и затова трябва да приемем, че тази оценка е долна граница, т.е. че те могат да бъдат поне с 0.6 секунди на обиколка по-бързи.

Останалите отбори от класа на Hypercars трябва значително да подобрят своето представяне през 2024 година, за да победят или дори само да настигнат Toyota.