Йос Верстапен няма да е в Джеда, Саудитска Арабия, където в края на тази седмица ще се проведе втори кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2024 г. Това се случва, след като бившият F1 пилот направи експлозивен коментар за шефа на отбора на Ред Бул в Гран при Кристиан Хорнер. Нидерландецът заяви, че в тима ще има напрежение, докато Хорнер е там и че с поведението си мениджърът ще разкъса екипа.
Коментарът на Йос Верстапен бе първият от лагера на Ред Бул. В екипа се стараят да работят и да се държат все едно нищо не се е случило. В действителност темата за скандала около Хорнер засенчи успеха на тима от Милтън Кийнс. Тя излезе дори от специализираните издания и си проби път в големите новинарски медии. Работи се само с предположения, тъй като от компанията Ред Бул категорично отказаха да дадат каквито и да са подробности. В Business F1 например излезе материал на 17 страници за цялата история. В него се разкрива името на жената, отправила обвинения към Хорнер. Това е първото издание, което публикува тази информация като не е ясно дали има за това чието и да е съгласие.
В материала се твърди още, че Оливер Минцлаф бил подготвил в началото на февруари официален прес рилийс с текст: „Ред Бул потвърждава, че Кристиан Хорнер напуска Ред Бул Рейсинг с незабавен ефект. Ред Бул няма да прави повече коментари по въпроса“
Адвокатите на шефа на тима от Милтън Кийнс обаче се намесили и предотвратили изпращането на съобщението. Хорнер настоял за прилагането на клауза от договора му, даваща право на независимо разследване при обвинения в екстремно поведение. В ретроспекция е проявил необикновен усет какво точно да включи в контракта си. Според изданието Минцлаф бил убеден, че резултатът от проверката ще е срещу ръководителя на Ред Бул Рейсинг като същевременно „бил отвратен от поведението на Хорнер“. В публикацията се хвърля съмнение и върху независимостта на разследването.
Business F1 е изданието, от което тръгна историята за размяната на информация между семейство Волф и Либърти Медия за случващото се по време на срещите на шефовете на екипи. ФИА разследва Тото и Сузи Волф заради възможен конфликт на интереси. Проверката приключи със заключение, че няма установено нарушение и доста унижение за федерацията, след като всичките 9 отбора (освен Мерцедес) публикуваха едновременно изявление, че никой от тях не е подавал оплакване за размяна на информация.
Понастоящем ФИА призна, че скандалът около Хорнер вреди на Формула 1, но допълни, че няма да стори нищо
Президентът на организацията Мохамед бин Сулайем дори умолявал Макс Верстапен след квалификацията в Бахрейн да подкрепи публично и недвусмислено шефа на отбора си. Трикратният световен шампион не стори подобно нещо. Той каза, че това не го вълнува и е съсредоточен изцяло върху собствената си работа.
Междувременно се обсъжда върху какво още може да има влияние скандалът около Хорнер. Според информация на motorsport-total.com във Форд в момента се обсъжда на много високо ниво планираното сътрудничество с Ред Бул Пауъртрейнс и дори възможно оттегляне от сделката. Говори се, че в Либърти Медия също са недоволни от развитието на цялата история и отражението, което има върху Формула 1 като цяло.
На този фен няколкото изречения от страна на Йос Верстапен имаха ефекта на бомба. А нидерландецът не е просто баща на пилот във Формула 1. Той все още има сериозно влияние върху Макс. Като се има предвид, че мнението му обикновено съвпада с това на Хелмут Марко, то тази част от картината като че ли се прояснява поне в известна степен.
Какъв обаче е проблемът на Йос Верстапен с Кристиан Хорнер?
Не само привличането, но и пускането на Макс Верстапен директно във Формула 1 след само един сезон във Формула 3 е дело на Хелмут Марко. Йос Верстапен разговаря по онова време с австриеца и с Тото Волф от Мерцедес. От Милтън Кийнс получава обещание, че Макс ще кара направо в F1. Тийнейджърът става част от Торо Росо на малко над 17-годишна възраст. Впоследствие в началото на сезон 2016 Хорнер се противопоставя на идването му в големия тим на Ред Бул. Прехвърлянето все пак се осъществява благодарение единствено на ината и упоритостта на Марко. От там произтича и безпрекословната лоялност и на двамата Верстапен към австриеца.
След влизането на Макс в F1 Йос е неотлъчно до него. Пилотът е само на 17 години, когато става титуляр в Торо Росо. Още в екипа от Фаенца се говори за напрежение – тогава съотборник на Верстапен младши е Карлос Сайнц. Впоследствие се коментира, че проблемите са създавани най-вече от бащите на пилотите. И двамата настоявали, че към синовете им се отнасят нечестно. Йос се месел дори в дейностите на екипа. До такава степен, че мениджърът на Торо Росо Греъм Уотсън не издържал и му се развикал:
„По дяволите, остави хората да си вършат работата!“
В средата на 2018 г. – около две години след промотирането на Макс в тима на Ред Бул – бе съобщено, че отборът и Йос са се разбрали бившият пилот да спре да ходи постоянно по състезанията със сина си
Първият старт, на който не присъства, е Гран при на Канада през сезон 2018. Макс е трети в квалификацията и трети в надпреварата. В първите пет състезания от сезона има две отпадания, един подиум и две класирания в точките. Тази надпревара е и първата от серия от общо три старта, кулминацията при които е победа в Австрия.
„Това бе първото състезание, в което Макс бе сам и бе наистина различно“, посочи тогава Хорнер след Гран при на Канада. „Невъзможно е да се каже дали промяната е допринесла за това по някакъв начин. Той все още расте и се развива като пилот, трупа повече опит. Обсъдихме всичко заедно и Макс бе напълно потопен в работата на отбора. Свърши страхотна работа.“
Йос Верстапен вече посещава Ред Бул от време на време и не е неотлъчно до сина си. Продължава обаче да отправя критики към отбора, когато смята, че Макс е бил пренебрегнат – като в Монако през 2022 г. например. Като цяло е повече страничен наблюдател, отколкото деен участник. Едно нещо обаче не се променя: отношението и на двамата Верстапен към Хелмут Марко. Затова и фактът, че точно Йос Верстапен отправи толкова публична и изключително остра критика към Хорнер се възприема като показателен, защото може би демонстрира мнението и отношението точно на Марко.
А Марко вече се тревожи, че Макс Верстапен може да бъде отблъснат от цялата разправия около Хорнер, както и че има вероятност това да повлияе на отношенията с Форд и да накара Ейдриан Нюи също да си тръгне
Тази информация е на Ауто Мотор унд Шпорт. Наскоро Марко каза, че всъщност очаква от Мерцедес да потърсят Макс.
„Ще се изненадам, ако вече не са го сторили. Но Макс е много лоялен пилот“, заяви почти 81-годишният австриец.
Само допреди седмица Марко бе убеден в думите си. Според последната информация като че ли вече не е толкова убеден. Най-малко заради това, че от Мерцедес биха могли да дадат на Макс Верстапен не само достатъчно висока заплата, но и собствените му търговски права, които понастоящем Ред Бул използва, а пилотът не може. А Хорнер, твърди изданието, вече вярвал, че Ред Бул Рейсинг е толкова добре изграден отбор, че може да успее с когото и да е. Отделно се задава въпросът дали Макс не губи доверие в проекта на екипа от Милтън Кийнс за задвижваща система за 2026 г. Все питания, които са далеч от успехите му на писта, към които вниманието ще се върне вероятно едва след решаването на проблемите в тима му.
View this post on Instagram