В навечерието на Гран при на Канада, девети кръг от световния шампионат на Формула 1 за сезон 2022 ФИА издаде нова техническа директива. Федерацията може да въвежда промени и в правилата заради безопасността на пилотите. Дори тогава обаче трябва да следва определен процес. В случая с TD039 нямаше консултации с никого. Самият документ бе оповестен в четвъртък, когато в Европа вече бе привечер. В него освен това не ставаха ясни редица въпроси. Неколцина пилоти изразиха удовлетворение, че от федерацията искат да се погрижат за здравето им и… това беше. Мнозинството мнения от всички страни бяха негативни.
„Това (с директивата) са пълни глупости! [Люис] Хамилтън излезе доста бързо от колата си (след състезанието). Очевидно като е на подиума гърбът му е доста по-добре“, подметна Хелмут Марко в Канада
„Нашите пилоти са най-важни за нас. Ние се грижим да са в максимално добра физическа форма. И всичко с тези промени е твърде рисково. Оставяш се на шанса. Но това ще повлияе основно на отбора, който се оплаква най-много“, добави 79-годишният австриец.
Шефът на Ред Бул Кристиан Хорнер продължи да повтаря, че е нечестно да се правят промени заради проблемите на един-единствен отбор. Той пропуска тази гледна точка, когато става дума за бюджета – по този параграф четири отбора са на мнение, че след като те могат да се справят с ограниченията на харчовете, то и останалите имат такава възможност. Аналогията между „като искате да пестите пари, изключете аеродинамичния тунел и спрете да произвеждате нови части“ и „като искате колите ви да не подскачат, ги повдигнете повече над асфалта“ се налага от само себе си.
В началото на сезона също така нямаше съобразяване с факта, че в Алфа Ромео се бяха справили с изискванията за тегло и минималните килограми на колите за сезон 2022 бяха променени след ожесточено лобиране от няколко отбора
Не излиза ли в такъв случай, че промените се правят за онези, които са най-гръмогласни и настойчиви без значение, че практически винаги има екипи, които са се справили със задачите и целите?
Хорнер се опита да е по-мек по отношение на директивата. Посочи, че намеренията на ФИА са чудесни, но действията ѝ куцат.
„Един отбор – Мерцедес – има най-големите проблеми от всички и ФИА реагира по средата на сезона. Фактът, че има опити да се въздейства по някакъв начин на федерацията определено не е добър. Стига се до директива, влияеща пряко на настройките. Нечестно е по средата на сезона да има промяна в правилата, само защото един отбор си е изтървал целите“, заяви Хорнер.
„Разбираемо е, че основният приоритет на ФИА е безопасността. Но да спуснеш техническа директива по такъв начин в навечерието на състезателен уикенд без да си се консултирал с когото и да е… Много е опасно федерацията да получи правото да определя отстоянието от настилката. Какво ще стане ако вятърът промени посоката си? Какво ще стане, ако подскачането се усили поради някаква причина? Намеренията са чудесни, но приложението трябва да се случи по друг, правилен начин.“
Тото Волф от Мерцедес е съгласен с Хорнер, че бюджетите поне за тази година трябва да се вдигнат. Но по отношение на подскачането е на различно мнение. До такава степен, че според цитирани от различни източници свидетели вдигнал грандиозен скандал на срещата на шефове на отбори, организирана миналата събота от Стефано Доменикали
На това конкретно виждане е присъствал и екип на Нетфликс, снимащ за следващия сезон на сериала Drive to Survive.
„Един шеф на отбор ми каза (още) миналата година, че благодарение на Нетфликс някои от колегите му искат да се превърнат в „следващия Робърт де Ниро“. Впоследствие чувах от все повече места за разгорещена разправия между Тото Волф и Матия Биното по отношение на подскачането. И Кристиан Хорнер се присъединил… и всичко това пред камерите!“, написа британският журналист Адам Купър по време на уикенда.
Публично Волф сдържа нервите си.
„Ситуацията очевидно излезе извън границите на нормалното. Мерцедес не е единственият отбор, който има проблеми. Шефове на отбори се мъчат да играят политически игрички и това е подло. И в тези си действия не мислят за сърцевината на проблема. А тя е, че от началото на сезона пилоти се оплакват от болки при управление: болки в гърба, замъглено зрение, микро сътресения на мозъка и информацията е буквално от всеки отбор“, коментира австриецът.
Внезапно появилият се в Канада главен технически директор на Мерцедес Джеймс Алисън подкрепи позицията на тима си, посочвайки някои от проблемите в директивата. Той приветства факта, че ФИА признава наличието на проблем, вследствие на който „времената за обиколка и здравето на пилотите са в много остър конфликт“
„Трябва да отбележа обаче, че подходът „ние ще ви дадем стойност и ако я прескочите, ще ви наложим определени промени“ е много сложен за изпълнение. Най-малко е необходимо да се комуникира изключително отворено как е постигната тази стойност, въз основа на какви данни. В противен случай рискуваме да се стигне до ужасяваща ситуация, при която ни казват на нас, че трябва да направим нещо, същевременно виждаме друга подскачаща кола и на въпроса ни за нея отговорът е „а, не, те са си в лимитите“. Но като цяло мисля, че посоката на разсъждение „това е проблем, който трябва заедно да поправим“ е много разумна. Но този спорт по принцип не решава собствените си проблеми в много кратки срокове“, обясни Алисън.
Подобно бе мнението и на Фредерик Васьор от Алфа Ромео.
„Директивата беше издадена много късно. Не съм сигурен дали това е начинът да се подходи по този конкретен въпрос. Още нови неща, които да се произвеждат, контролират и всичко с правилата пак се усложнява. Някои коли според мен са бързи и с подскачането, като Ферари да речем. Някои отбори го оправиха – Ред Бул например. Решенията зависят от екипите“, каза ръководителят на тима от Хинвил.
Най-категоричен – срещу промени и за бюджетите, и за техническия регламент – бе Отмар Шафнауер от Алпин
Той е един от шефовете на отбори, упорито твърдящи, че инфлацията не е форсмажорно обстоятелство и в Канада заяви, че всички имат възможност да настроят болидите си и без изрични указания от ФИА.
„Ние се сблъскваме с абсолютно същите проблеми като всички останали коли на пистата. По принцип се стараем автомобилите ни да са настроени на отстояние, даващо ни необходимото представяне, което обаче да не наранява пилотите или да троши самия болид. Търсим безопасни реглажи. И вярвам, че всеки екип разполага с тази възможност. Просто да увеличат разстоянието от асфалта. Ще е безопасно и няма нужда да се върши нищо друго. Някои обаче избират да лобират пред ФИА за промени. Трябва да се внимава да не се променят нещата по средата на сезона“, каза Шафнауер.
Позицията на Франц Тост бе срещу промени в техниката, но с по-различни аргументи.
„От създаването на тези правила бе ясно, че новите коли няма да са лесни за управление. Защо? Защото подът, при който се използва принципът на Вентури, изисква твърди настройки. Болидите са доста ниско до асфалта – отстоянието е сравнително ниско. Или поне ще има сериозен напредък по отношение на представянето ако колата е възможно най-ниско. Освен това има 18” гуми и като цяло е ясно, че автомобилите няма как да са толкова удобни за управление, колкото тези в миналото.“
„Пилотите сега много се оплакват. От една страна ги разбирам – не им е лесно. От друга страна, това е болид от Формула 1. Помня времената на колите-крило. Състезател дойде при мен една неделя вечер и ми каза: „Утре трябва да отида на зъболекар, защото зъбите ми изпопадаха – този болид е ужасно труден за каране“. Тоест нищо ново не се случва“, заяви Тост
„Първо, пилотите трябва да тренират повече мускулите на врата и глутеус максимус, това със сигурност помага. ФИА издаде техническа директива, която със сигурност ще помогне да установим колко големи са силите, които влияят (на състезателите). След това ще създадат формули, които може би ще помогнат за намаляване на подскачането. Не знам още колко може да бъде контролирано. Ние от Алфа Таури ще подкрепим ФИА. Ще им дадем всички данни и да видим след това какъв ще е резултатът. Но това е болид от Формула 1. Не е Ролс-Ройс. И пилотите би трябвало да са наясно с това. А ако колите са им прекалено твърди или твърде трудни за тях, може би трябва да си останат у дома в хола, да се настанят във фотьойл и могат да гледат състезанията по телевизията или каквото там искат да правят. Не знам.“
Позиция „да мълчат и да карат, независимо от последствията“ няма как да бъде възприета от ФИА. От федерацията многократно са декларирали, че безопасността на състезателите е най-големият ѝ приоритет. Точно от това се възползват и самите пилоти. Люис Хамилтън е убеден, че може да се направи нещо за това всички те да спрат да страдат от тресенето.
„Винаги е интересно да се наблюдават мненията и перспективите на хората в различна обстановка“, посочи седемкратният световен шампион
„Очевидно е, че пред медиите поведението е едно, докато зад кулисите хората понякога казват други неща. Според мен безопасността е най-важното нещо и мисля, че поне по един пилот на отбор е говорил по въпроса. Не смятам, че това ще промени кой знае какво, но трябва да се свършат доста неща. Можем да подобрим аспекти, засягащи всички пилоти. Нашата работа е да направим добро шоу в максимално безопасни условия. Няма нужда да си причиняваме дългосрочни контузии.“
Макс Верстапен се намеси и препоръча на Хамилтън и Джордж Ръсел да говорят от свое име. Ръсел сподели по-рано, че дори той е признал на пилотски брифинг, че подскачането е проблем. Пиер Гасли пък е на мнение, различаващо се от това на шефа на отбора му.
„Аз се радвам, че са приели сериозно въпроса и че се опитват да въведат максимално бързо мерки. Пилотите са тези, които понасят последствията и търпят болката. Щастлив съм, че ФИА разбра посланието ни и отговори бързо“, каза французинът.
Според Кевин Магнусен от федерацията са се държали както трябва.
„ФИА е „възрастният“ в стаята. Федерацията за това съществува. Това е част от работата им – да се намесят, защото не може да оставим въпроса на отборите. Екипите винаги ще сторят най-доброто за себе си, това им е в природата. Ролята на ФИА е да се държи като възрастния, а и там са загрижени за безопасността. Ситуацията може да доведе до проблеми със здравето.“
Карлос Сайнц е сред най-откритите радетели за промени, които да спомогнат за елиминиране на подскачането. В неговия отбор Ферари обаче също не са единодушни. Шарл Льоклер не одобри намесата на ФИА. Матия Биното иска първо да се проведат консултации с техническата работна група, а крайният резултат да се предложи за гласуване на Световен съвет.
„Според нас директивата е неприложима и го споменахме на ФИА“, заяви Биното. „Целта на една техническа директива е да изясни правилата или по някакъв въпрос, свързан с контрол. Целта не е да се променят правилата. Според мен документът бе публикуван по грешка. Много шум за нищо.“
ФИА реши да промени подхода си още по време на състезателния уикенд. До края на петъчния ден стана ясно, че директивата няма да се прилага от Гран при на Канада, тъй като няма как да бъдат събрани достатъчно данни и да се изведе обоснована допустима стойност на параметър, който така и не бе съвсем ясно уточнен. Засега всичко е отложено за Гран при на Великобритания. Още тази седмица пък ще се организира среща с техническите директори на отборите.
Но може би най-силното обобщение на хаоса извън писта, който цареше през последните няколко дни във Формула 1, направи известният журналист Дитер Ренкен в негов коментар за уебсайта racingnews365.com.
„Тръгвайки си от трасето, размишлявам върху кашата, която са толкова прокламираните правила за 2022 г.: мислени от F1 в продължение на тригодишен период от много висококвалифицирана техническа група с множество коли-победители в биографиите на членовете си, продължително усъвършенствани в серии срещи с всички отбори, ратифицирани след изтощителен анализ и написани от топ хората на ФИА с цел въвеждане през 2021 г.“
„Covid доведе до 12-месечно отлагане, дало възможност за разрешаването на проблеми и въпреки това сега се призовава за пълна промяна в името на безопасността на пилотите. Играта на укори вече започна: F1 сочи, че регулациите са под шапката на ФИА; управляващата организация обаче е под ново ръководство след миналогодишните президентски избори (и провала в Абу Даби); всичките 10 отбора се препират детински за кабели…“
„Човек не може да си го измисли…“
Além da queda de desempenho em relação aos adversários nas últimas etapas, agora também temos porpoising. Inacreditável.pic.twitter.com/8KDmyxdXkS
— Portal McLaren Racing 🇧🇷 (@McLarenBrasilF1) June 20, 2022