Начало Автомобилни новини Kia PV5: Електрически бус изпълнява всички желания

Kia PV5: Електрически бус изпълнява всички желания

Kia PV5

С изцяло електрическия PV5 марката Kia пуска на пазара първия си многофункционален ван. Моделът ще дебютира и като класически бус за превоз на пътници. Още преди премиерата на 27 февруари 2025 г. по време на Kia EV Day корейците представят външния дизайн на PV5.

Kia показа първите студии на новите електрически микробуси на изложението CES в Лас Вегас в началото на 2024 г.  Фургонът PV5 ще излезе на пазара, първоначално в Япония, от началото на 2026 г. Официалният дебют на електрическия бус обаче ще се състои още на 27 февруари 2025 г. на Kia EV Day 2025. Там Kia ще покаже също EV4 и EV2 Concept, а още отсега предоставя първи поглед към външния дизайн на PV5.

Kia PV5 почти повтаря студията

Четвъртитата форма на каросерията на студията е запазена в серийния модел. Отпред впечатление правят изправените LED светлинни ленти под предната колона. Фаровете са разположени далеч надолу в престилката. И с други свои черти дизайнът на предната част остава близка до студията; изобщо Kia е известна с това, че запазва близост между студиите си и серийния модел. Линията на страничните прозорци и дизайнът на външните огледала също съответстват на показаното преди година. Голямата площ на прозорците и ниската линия на пояса обещават добър обзор. Черните облицовки на праговете и калниците придават на микробуса солиден вид и намек за офроуд характер.

В пътническата си версия PV5 има голям заден капак, докато лекотоварният ван е оборудван с двукрила врата. Винаги се предлагат и две плъзгащи се странични врати.

Засега погледът към интериора показва само, че тук е използвана широка централна конзола. Широкото арматурно табло с екрани на камерите и други дисплеи, както и плъзгащият се елемент на монитора и сгъваемият волан не се виждат. Тук все пак показваме няколко снимки от миналогодишната студия. По-подробна информация ще получим чак по време на премиерата.

Различните версии на PV5 са предназначени за различни цели. Първият вариант на модела е специално разработен за превоз на пътници и предлага интериор, в който хората могат и да стоят прави. Версията с висок покрив, от друга страна, е типичен ван с проход към товарното отделение. Дължината на PV5 е около 4,7 метра, а височината на варианта за превоз на хора и на фургона е 1,9 метра. Във версията с висок покрив тя е 2,2 метра и така предлага допълнително товарно пространство.

Електрическият ван е с 400-волтова архитектура и първоначално ще се произвежда във и за Корея на цена от 35 000 долара (около 32 020 евро). Вариант роботакси, наречен PV5-R, ще се предлага най-рано от 2028 г., в зависимост от регулаторните изисквания, в сътрудничество с Rimac. Kia PV5 ще се сблъсква с нарастващ брой конкуренти като Ford E-Transit, Mercedes-Benz E-Vito и VW ID.Buzz Cargo.

PV5 ще бъде последван от други модели на платформата PBV

В бъдеще Kia планира да произвежда няколко микробуса, базирани на собствената ѝ „платформа отвъд автомобила“ (PBV). В допълнение към PV5 като бус и лекотоварен ван, на пазара ще бъдат пуснати и PV7 и PV1. Благодарение на технологията Easy-Swap потребителите могат да адаптират шасито на автомобила към различни потребности. Тази гъвкава архитектура „e-CCPM“ (Electric Complete Chassis Platform Module) предлага взаимнозаменяеми конфигурации на кемпери, таксита и открити шасита, разположени зад фиксирана кабина. Надстройките могат да се свързват с помощта на технология за електромагнитни и механични съединения. Kia вижда потенциални приложения например като такси през деня и като ван за доставки през нощта. Модулната конструкция на платформата се състои от високоякостна тръбна стомана и полимери. Тя има за цел да намали броя на компонентите с 55%, като същевременно запази характеристиките на шасито.

Проектът се разгръща на три етапа: Фаза 1 ще започне с пускането на пазара на Kia PV5 като универсален електромобил, съобразен с нуждите на клиентите. Във Фаза 2, от 2027 до 2032 г., Kia възнамерява да завърши гамата от PBV модели и да разработи платформи, базирани на изкуствен интелект. Фаза 3, от 2032 г. нататък, цели да направи PBV свободно приспособим към желанията на клиентите. Автомобилите ще разполагат и с функцията V2X, която позволява двупосочно зареждане. Заменяемите кабини трябва да се появят още през 2026 г.