Ейдриан Нюи скоро ще обяви, че ще напусне Ред Бул – новината предизвика поредния сеизмичен трус във Формула 1 от началото на 2024 г. Наистина интересните неща този сезон се случват като че ли основно извън пистите. За пазара на пилоти не се е говорело толкова вероятно през цялата история на спорта, макар че там основните въпроси вече имат отговори. Възможността за привличане на Нюи обаче внася нов елемент в ситуацията.
Тук е необходимо отклонение от основния въпрос, за да се посочи, че има вероятност Нюи да си тръгне от Ред Бул и да не отиде в друг отбор от Формула 1
От няколко дни се провеждат импровизирани проучвания къде най-вероятно конструкторът би предпочел да продължи кариерата си. В края на 2023 г. обаче Ейдриан Нюи направи поръчка за нова, над 27-метрова яхта, в чието конструиране участва лично. И това може да означава нещо съвсем различно от още работа в стресовата среда на F1.
Нюи от няколко години намали наполовина работата си в F1 и не ходи всеки ден в базата на Ред Бул. За ежедневните задачи и придвижването проектите на Ред Бул Рейсинг се грижи техническият директор на тима Пиер Ваше. Нюи освен това искал да плава с новата си яхта по света. Той е на 65 години, договорът му с Ред Бул е до края на 2025 г. и едва ли би могъл да започне работа в нов отбор до 2027-ма. Еди Джордан не позна с предположението, че купуването на нова яхта е признак, че Фернандо Алонсо клони към „пенсиониране“ от Гран при. В случая с Нюи обаче може и да се случи. Обстоятелствата при конструктора са напълно различни.
Ферари, Мерцедес, Астън Мартин, на отделни места се появиха слухове дори за Ауди или Андрети – който и да реши да се опита да привлече Ейдриан Нюи – със сигурност няма да жали нито средства, нито привилегии
Дали като консултант, наблюдаващ директор или какъвто пост бъде измислен, той би получил каквото поиска и дори повече. А това ни връща към основния въпрос – колко важен е всъщност Нюи и защо най-големите екипи са готови да му дадат празен чек.
Въпросът от какво зависи повече успехът във Формула 1 – от болида или от пилота – е като анекдотичното питане кое е първо: яйцето или кокошката. Фернандо Алонсо даде отговор, когато през сезон 2022 заяви, че и той, и Аертон Сена, и Михаел Шумахер, и Люис Хамилтън са спечелили титлите си с най-бързия болид.
„Това е Формула 1. Винаги е било така. Сена имаше най-бързата кола, когато печелеше шампионати и състезания. Аз имах най-бързата кола, когато спечелих титла. Михаел беше с най-бързия автомобил. Люис счупи всички рекорди и полпозишъни, защото имаше най-бързия болид. Днес кара супер добре и е 13-ти“, посочи Алонсо.
Това му изявление датира отпреди две години, когато влязоха в сила последните F1 технически правила. И досега Мерцедес не успява да създаде конкурентоспособен автомобил, който да участва в битка за победи и шампионати. Резултатите на самия Алонсо са ограничени от това каква кола кара. В Япония тази година той направи според собствената си преценка едно от най-добрите състезания в кариерата си изобщо.
„В топ 5 на цялата ми кариера. Но (този уикенд) ще си остане напълно незабелязан. До утре всички ще са забравили представянето ми“, коментира Алонсо, който на Сузука бе шести в надпреварата.
В началото на сезон 2024 представянето на Карлос Сайнц пък изведе испанеца на преден план. Дотолкова, че на Фредерик Васьор на четвъртото състезание му писна да го питат за „алтернативна реалност, в която от Ферари не са подписали вече с Хамилтън за 2025 г.“. А какво мисли самият Сайнц?
„Дали съм на най-доброто си ниво? Не знам. Това е най-силният старт на сезон, откакто съм във Ферари. Отстрани изглежда така заради резултатите. Но аз съм карал на най-доброто си ниво в Макларън. Както и в Торо Росо. Това, което се променя, е колата.“
„През някои години разполагаш с по-добър автомобил, отколкото през други. През някои сезони имаш болид, който е по-силен в квалификация. В други – по-силен в състезание. Тази година изглежда разполагаме с добър компромис между квалификация и състезание. Аз лично карам на много добро ниво, но и преди съм бил на добро ниво в F1“, посочи Сайнц.
Коментарът на Карлос Сайнц описва идеално феномена на краткосрочната памет във Формула 1. Той е в десетия си сезон в Гран при, а като че ли мнозина сега откриват какви качества има като пилот.
И въпреки че самите пилоти обясняват колко важен е автомобилът за представянето им, крайните фенове задължително придават на „кокошката“ или „яйцето“ основно значение. През последните повече от три десетилетия съм слушала и чела какви ли не твърдения. Като например това, че Михаел Шумахер спечели титлите си благодарение на великите коли на Ферари, докато Мика Хакинен постигна успехите си благодарение на гениалността си като пилот. През последните дни видях дори коментари, че Макс Верстапен доминира благодарение единствено на личния си талант, защото Ейдриан Нюи е в Ред Бул от 2006 г., Макс е от част от екипа от 2016-та, а влезе в битка за титла през 2021-ва. Защо тогава, след като Нюи е толкова незначителен, най-големите екипи са готови да му обещаят всичко дори само, за да консултира техническите им департаменти?
Последният слух за предполагаемата оферта на Мерцедес към Макс Верстапен е, че от Бракли били готови да дадат на нидерландеца $150 млн. заплата и да осигурят позиция за ментора му Хелмут Марко
Заводският отбор на един от най-големите автомобилни производители в света може да плати на Верстапен и повече. Заслужил го е с таланта и умението си да се състезава. Въпросът е каква кола би карал в Мерцедес, където настоящият технически екип продължава да се бори с концепцията на болидите си.
Автомобилите обуславят в много голяма степен представянето на състезателите. Най-често цитираното съотношение е 80-20. Има и други варианти, но колата винаги е с по-голямо значение. А автомобилите не ги създават пилотите.
View this post on Instagram