Начало Автомобилни новини Лекция по съвременен дизайн

Лекция по съвременен дизайн

65
0

На истинска лекция по съвременен автомобилен дизайн присъствах тази година в Мюнхен по време на представянето на обновения С-Max на Форд. Шефът в тази област на компанията в Европа Крис Бърг долетя лично от близкия Кьолн, за да ни представи не просто колата, а новата линия на Форд, още по-впечатляваща и в някаква степен омекотена.
И така, преди няколко години Форд даде на моделите си новата линия New Еdge, която бе приета много добре и заедно с подобряването на качеството обяснява в голяма степен успеха на марката в Европа.
Сега обаче във Форд отиват още по-далеч. Новият С-Max е изграден на базата на следващата философия – кинетичният дизайн.
Давайки примери от съвременната архитектура на Сантяго Калатрава в Севилия и Милениум Бридж в Лондон г-н Бърг ни вкарва в тънкостите на разбирането за формата. Ще се опитам да бъда максимално ясен и да обясня, че в нея вече се вкарват още елементи, като например цветът и пречупването на светлината. На още по-лек автомобилен език това означава, че формите се правят не единствено остри и впечатляващи, а се омекотяват с по-обли повърхнини на места, при които има различно пречупване на светлината. При Форд се придава живост с оранжевия цвят. Играе се с усещането, което са създава у хората от дадена крива.
В новата концепция на кинетичния дизайн вече са изградени новите Фокус и Мондео и действително като ги погледне, човек вижда повече омекотяване, хармония, но с подчертаване на динамиката, както показва и името на новата концепция.
Конкретно при С-MAX променени са силно предната и задната части. Извитата нагоре арка на радиаторната решетка доскоро, сега е почти изправена. Малките отвори в бронята са се превърнали в огроми канали на почти типичен спойлер на състезателен автомобил.
Извивката на по-свитите фарове и още куп детайли подчертават наистина една по-голяма динамика.
Отзад без съмнение силно впечатляват стоповете със светлинни диоди.
Линията отстрани е още по-ярка. С две думи казано, колата си е уж същата, но е сериозно променена, най-вече като усещане.
Що се отнася до предназначението й – не, там промени няма. C-Max остава удобен сеемен ван с 5+2 места, който е силен още със своето удобство и функционалност. Осъвремененият модел не е загубил нито едно от изявените си качества. Гъвкавата му “Comfort Seat System” остава в услуга на пътниците и предлага три удобни места на втория ред с възможност за сгъване на централната седалка, изтегляне на външните две и придвижването им назад за освобождаване на повече пространство за краката и раменете на пасажерите. За осигуряване на по-голям багажен капацитет всяка от трите задни седалки може да бъде бутната напред, сгъната или напълно извадена. При високите нива на оборудване “Comfort Seat System” е стандартно предлагана.
Нов за C-MAX е панорамният стъклен покрив, визуално разширяващ интериора. В тъмен нюанс за предотвратяване на отблясъците и с покритие, отблъскващо слънчевите лъчи, той не позволява загряването на вътрешността на автомобила. В допълнение са и вътрешните щори, използвани основно при необходимост от уединение. Нова характеристика на C-MAX е и тонираното синьо стъкло. То е част от Titanium оборудването на модела, издържано в “техно” стил.
Интериорът е също в стила на кинетичния дизайн. Червеното оформление и илюминация на циферблатите и бутоните на инструменталния панел, двузоновият автоматичен контрол на температурата и различните информационни системи заимстват дизайна си от S-MAX и представят ново ниво на елегантност.
Новата Sony система за забавление на C-MAX е по избор на клиента и е налична със CD-плеър или с 6-CD чейнджър.
Колата е първата със сертификат от независимата немска организация TÜV Rhineland Group за антиалергичния си интериор.
Новият C-MAX e в четири различни нива на оборудване – Ambiente, Trend, Ghia и Titanium, като по традиция последните две са на върха на гамата. Точно тях карам по време на теста наоколо.
На пътя колата стои добре, все пак това е семеен автомобил и не бива да се очаква, че върви като болид. C-MAX сега е с 5 мм по-широка следа. Чрез съвместното действие на други елементи на активната му безопасност – ABS, EBD, EBA и ESP, се избягват критичните ситуации и се гарантира висока безопасност.
Новост за C-MAX са още адаптивните фарове, следващи посоката на движение и подобряващи значително осветеността и видимостта при завиване. Чрез AFS лампите се завъртат леко по посока на завоя в зависимост от движението на волана.
Пасивната безопасност на C-MAX е гарантирана от на ултраздравото шаси и от устойчивата защитна клетка за пасажерите. И двете са присъщи за Интелигентната система за защита на Форд (IPS).
Карам колата с големия бензинов Duratec 2,0 литра със 145 к.с.и дизелът със същия обем и 136 к.с. Освен тях има още 1,6 и 1,8 литра бензин, както и мотори със същия обем от дизеловата гама.
Самите мотори не са лоши, дори напротив, отлични са, с нисък разход, но съм направо разочарован от новата 6-степенна механична предавателна кутия. Дори дизелът с огромния си въртящ момент трябва да се вкара в обороти, за да тръгне колата. Да, наистина моделът е семеен, но оразмеряването на предавките го прави излишно тромав на ниски обороти. След това е OK. На магистралата стои спокойно и приятно със запас от сила, която наистина подхожда за тази лекция по съвременен дизайн.