Иван Тенчев, Джеда. Неголеми, но важни промени направиха организаторите на пистата Джеда преди третото състезание в историята на Формула 1 за Гран при на Саудитска Арабия. Целта им е да се подобри безопасността на трасето чрез увеличаване на видимостта в някои бързи криви, тъй като не бе добра в предходните две надпревари, които обаче бяха супер атрактивни. Най-сериозно е модифицирана секцията около 22-23 завои, които са много по-отворени.
Беше променена и точката за засичане началото на последната от трите зони за активиране на DRS. Досега тя бе на влизане в последната фиба, свързваща две дълги прави. Пилотите играеха с позицията на задната права, така че да имат изгодно предимство с DRS на следващата главна права. Това водеше до рисковани действия и ситуации, като тази през 2021 г. между Макс Верстапен и Люис Хамилтън.
По-рано днес се разходих по пистата в Джеда заедно с обиколките на пилоти като Юки Цунода и Фернандо Алонсо. Част от техните екипи измерваха и разстоянията между нови, малки бели ограничители и белите линии, за да усещат състезателите, къде колата излиза от лимита на трасето и къде не
Главен изпълнителен директор на Гран при на Саудитска Арабия е много опитният Мартин Уитакър. Той заяви, че сега някак цялата писта изглежда по-истинска, а палмите около нея – като палми.
Организаторите наистина се стараят много, за да направят добър уикенд и да избегнат проблемите от предишните две надпревари за медии и гости.
„Цялото пътуване на гостите е организирано далеч по-добре. Сега всички пътища вече са завършени, асфалтирани, имат подходящо осветление“, обясни Уитакър.
„Сега звучи смешно, но ако помните общите строителни работи наоколо преди първото състезание, всичко изглежда по-добре. Просто не го завършихме навреме. Така че мястото изглежда много по-професионално. Ще има още промени. Пилотите ще бъдат, мисля, наистина много доволни, защото очевидно първият път, когато имат възможност да разгледат, ще е при днешната им обиколка.“
„През зимните месеци отново направихме някои доста интересни промени, за да подобрим видимостта. На пет от завоите преместихме мантинелите назад с между 2 и 7 метра. На някои места това е доста забележима промяна в цялостния вид и усещане на пистата. След това премахнахме и стоманените плочи, които поставихме от вътрешната страна на редица криви. Бетонните ограждения са ефективно оформени, за да заобиколят завоя далеч.“
Домакините наистина много се стараят, но организацията още е далеч от тази в Абу Даби или Бахрейн. Причина за това е и фактът, че пистата на практика е в града, по самия бряг на Червено море и цялата инфраструктура още не е напълно завършена около трасето
Все пак са готови увеселителна паркова част и прекрасни сгради. Градът сам по себе си е много по-голям, отколкото мнозина смятат. Населението е над 4,6 млн. жители, пръснати на огромна площ.
В Джеда е най-голямото пристанище на Червено море. Градът е много важен и защото е столица на провинция Мека – само на 65 км от свещения град на мюсюлманите. Трафикът е по-скоро индийски, а до 1 часа през нощта работят не само заведения и магазини, но и автосервизи и автомивки. Температурите днес надхвърлиха 30 градуса, на вятърът е силен и жегата не се усеща. Пилоти като Логан Сарджънт обаче се пазеха от слънцето с чадъри.
More familiar faces hitting the Jeddah Corniche Street Circuit! #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/NmZxQVrkSx
— Formula 1 (@F1) March 16, 2023