Начало Избрани Марко обясни какъв е приоритетът на Ред Бул до края на 2024...

Марко обясни какъв е приоритетът на Ред Бул до края на 2024 г. и как Волф провалил сделка с Мерцедес за двигатели

4662
0
Ред Бул F1
снимка: Майкъл Потс

Приоритетът на Ред Бул до края на сезон 2024 е спечелването на титлата при пилотите, заяви Хелмут Марко. Битката през настоящата състезателна година се оказа сериозно оспорвана, докато след първите няколко кръга очакванията бяха за близка до 2023 г. ситуация. Ред Бул има проблеми с RB20 и засега не успява да открие как да ги разреши.

„Въпреки изоставането ни Макс [Верстапен] все още има 62 точки аванс. Но тази преднина може бързо да се стопи ако продължаваме така. Ако не му дадем управляем автомобил и направим още няколко представяния като това (в Италия), тогава всичко е възможно. Шампионатът при конструкторите? Чеко (Серхио Перес – б.р.) не е лош, просто е по-бавен“, каза австрийският съветник на Ред Бул Рейсинг.

„Разбира се, че приоритетът е Макс да спечели шампионата при пилотите. Следващите два старта са на улични писти – в Баку и Сингапур. Те нямат голямо значение. В Остин ще стане ясно дали ще успеем да обърнем нещата“, добави Марко

Подобно изявление по отношение на това коя титла е приоритет за Ред Бул едва ли ще бъде прието добре от хората в Милтън Кийнс. От известно време се говори, че служителите там недоволстват, защото бонусите им в края на годината зависят от класирането на тима при конструкторите, а не при пилотите. Слуховете зачестиха, след като стана ясно, че от Ред Бул са решили да задържат Серхио Перес, а изказването на Марко едва ли ще помогне за мотивацията на механиците.

Съветникът на екипа от Милтън Кийнс намекна също така по време на уикенда на Монца, че скандалите около Кристиан Хорнер може би са имали ефект, който се отразява понастоящем на тима.

„Ясно е, че подобно нещо не помага. Това няма директна връзка с техническите ни проблеми, а с напускането на важни хора. Ако определени служители искат промяна, получат добра оферта или видят нова възможност, то те я взимат“, коментира австриецът след Гран при на Италия.

Марко за пореден път бе попитан и къде ще кара Верстапен през следващите години. Отговорът на този въпрос бе: „Догодина за Ред Бул Рейсинг. 2026-та обаче е толкова далеч. Сега пълната ни концентрация е върху шампионата за 2024 г.“

Подобна уклончивост веднага ражда нови слухове. Поредният всъщност е повторение на такъв от по-рано този сезон и гласи, че Макс Верстапен иска да напусне Ред Бул „възможно най-скоро“

За догодина няма такава възможност, но има шанс – включително според казаното от Марко – за сезон 2026.

Предполага се, че Верстапен би могъл да си тръгне заради клауза в договора си, постановяваща, че е необходимо да има на разположение автомобил с определено представяне. Преди време се заговори за друго условие, гласящо, че може да си тръгне, ако Марко напусне. Смята се, че това е било елиминирано като възможност, но не е ясно какви други клаузи има в контракта на трикратния световен шампион.

Марко разказа междувременно, че е имал вътрешна информация, вследствие на която е настоял Ред Бул да започне да използва задвижващи системи на Хонда. Отборът от Милтън Кийнс е с агрегати на японския производител от 2019 г.

„През 2014 г., когато влязоха в сила новите правила за двигателите, нашият доставчик на мотори за съжаление не можа да направи конкурентоспособен агрегат. Случи се онова голямо съперничество с Мерцедес, а и шефът ни (Дитрих Матешиц) не беше голям фен. Казах им: „Вижте, не можем повече да мотивираме хората с нашия двигател, защото всички знаят, че с него не може да се печели““, сподели Марко.

„Имахме сделка с Мерцедес – бяхме си стиснали ръцете с [Ники] Лауда, която не бе подкрепена от Тото [Волф], така че не се случи. И тогава отидохме при Хонда. На този етап от Хонда не бяха постигнали конкурентоспособност с Макларън. Но аз имах малко вътрешна информация какво планират да правят и затова казах: „Да, продължаваме, ще поемем риска“. Вярвах, че всъщност не е риск, защото знаех колко са похарчили за динамометри. AVL е в Грац и разбрах колко пари са хвърлили. Така че те бяха сериозни. И сменихме двигателя си с този, който в онзи момент – как го беше нарекъл [Фернандо] Алонсо? „Стил F2“ или нещо такова? Винаги сме взимали смели решения. Политиката ни е малко „без риск няма забава““, каза още Марко.