Начало Тест драйв Mercedes EQB: Електрификация за седем

Mercedes EQB: Електрификация за седем

5843
0

Mercedes стои уверено на челните позиции в света на мобилността във всеки етап от повече от вековната си история. Бащицата на автомобилостроенето стъпва с уверени крачки и в електрическата глава от „новия авто-завет“. Гамата бива попълвана стремглаво и тук обръщаме внимание на семейния кросоувър EQB, който се явява и първият седемместен електромобил на германския производител.

EQB притежава гените на два силни колоса. Единият е конвенционално задвижваният GLB с вече тригодишна история на пазара и завидна популярност сред семейните потребители. Другият е платформата за електрически задвижвания EQ, която става все по-силна и надеждна

Едно от твърденията е, че EQB всъщност е електрическият вариант на GLB. Достоверността на подобно кредо обаче може да се постави под въпрос, тъй като поне външно двата модела се различават… донякъде. Така в предната част, например, чисто по електрически решетката е заменена от декоративен капак. Фаровете също са различни, а в задната част най-изявената разлика е свързаният стоп от край до край. Само тези акценти са променили почти всеки елемент като панели, калници, брони и заден капак.

В интериора нещата стоят по далеч по-идентичен начин и освен смяната на кодинга на инструменталния клъстер, аз лично не намерих много разлики. Всъщност тук се крие комплимент, тъй като пространството не е нарушено и конструкторите са съумели да внедрят електрическите компоненти по най-добрия начин така, че да не се жертва обем. В същото време масата е разпределена чудесно и автомобилът има завидно пътно поведение в остри завои. Кренът е сведен до минимум и намалява лъжливото усещане за загуба на устойчивост.

Говорейки за електрическите компоненти, трябва да отбележа, че EQB е със задвижване на четирите колела. 4MATIC в електрическия си вариант тук се реализира посредством два тягови електродвигателя. Асинхронен мотор задвижва предната ос, а за задната се грижи такъв с постоянни магнити. И при двете – електрическите машини са интегрирани заедно с охладителната система, електрониката за управление, едностепенния редуктор и диференциала в компактен тягов агрегат.

Батерията е 66,5 kWh, модулно разположена на дъното на шасито. Това спомага за преместване на центъра на масите по-близо до този на осите на колелата

Максималното работно напрежение наброява 400 V, а номиналният капацитет е 187.5 Ah. Производителят се гордее с дълговечността на тяговата батерия, като обещанието за живот е до 160 000 км.

В България се предлагат два варианта. EQB 300 4MATIC е с мощност 228 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за 8 секунди. EQB 350 4MATIC пък е с 292 к.с. и ускорява за 6,2 секунди. Максималният му въртящ момент е впечатляващите 520 Nm, които са със 130 Nm повече спрямо по-слабия вариант.

Пробегът, който е измерен по WLTP е около 400 км. От своя опит мога да потвърдя за 310 км, направени с един заряд и калкулиран оставащ пробег от 25 км.

Всъщност това бе и пътят ми от София до исторически-красивата Ковачевица в Западните Родопи и връщането до Банско, където успях да заредя до 80% за точно 29 минути.

Завоите на Предела бяха безкрайно приятни за шофиране с EQB, въпреки че с по-слабата модификация имах някои задръжки при предприемането на изпреварвания. Чисто електрическото усещане за недосегаемост при натискане педала на „газта“ е заменено от „зрялото“ чувство на удобния семеен кросовър.

В движение с висока скорост по автомагистрала се насладих на тишината, тъй като EQB определено е много добре звукоизолиран. 7-местният кросовър обаче не е роден за високи германски скорости. Според каталога, максималната скорост наброява 160 км/ч

В историческата Ковачевица EQB бе безкрайно възпитан, тъй като на цялото спокойствие, което цари в китния комплекс, сякаш консервиран през вековете, най-добре приляга… тишината. И така, разрязвайки контраста между къщите от 19-то столетие и автомобила от 22-а година на 21-ия век осъзнах, че EQB е много добър избор на текущия пазар. Дизайнът е смирен и семпъл. Пътното поведение – стабилно и внасящо комфорт. Пробегът предлага свободата за по-продължително пътуване, без крайности от гледна точка на мощност и перформънс. Все пак говорим за семеен тип возило, с което можем да се насладим на удобно пътуване с много багаж и… 7 човека. Всъщност последният ред седалки не е предпочитан от по-едри или високи повече от 1,65 м възрастни, но в крайна сметка това е максимумът от наличното пространство. Цената на подобна машина, предоставена от вносителя за България, започва от 118 800 лв с ДДС.

Единствените забележки според моето лично мнение, са свързани с интериора и инфотейнмънт системата. Седейки на предния ред седалки, не усетих типичното за премиум автомобилите „обгръщане“, а вместо това визуално имах много въздух между удобните кресла и корите на вратите, както и разстояние до централната конзола. Последното, разбира се, е твърде субективно, тъй като има клиенти, които търсят именно този „въздух“.

Относно инфотейнмънта – ми направи впечатление разположението на сензорния екран. Използваният модул, който комбинира дисплея на инструменталния клъстер и този на развлекателната система, сякаш е по-къс по дължина

Поглеждайки фронтално средната част, всичко е симетрично, но централният екран стои вляво. Със сигурност това не е дразнещ елемент, ами напротив – създава индивидуалност. Нямаше да ми направи впечатление обаче, ако поради това му разположение не се закриваше важна информация в режим на навигация. Шофирайки в различни позиции по височина и надлъжна настройка, дясната част на волана, заедно с ръката ми, винаги попадаше на пътя на лявата част на екрана, където се помещава информацията за следващата отбивка и оставащото време и разстояние до крайната цел.

Пренебрегвайки това, шофирането е същинска релаксираща процедура. Лумбалните опори са великолепни и не се чувства умора дори след 3 часа непрекъснато управление. Режимите на движение са по-малко автоматизирани, но предоставят възможности за избор от страна на водача. Позициите D+ и D++ са надстройки на Drive програмата на трансмисията, при които се засилва рекуперацията на електроенергията. Избирайки D+ имаме режим на спиране чрез електромоторите при отпускане на педала за ускорение, а при D++ той е чувствително засилен, като осигурява 100% от капацитета на рекуперативния режим.

EQB определено очарова и то най-вече със същността си на тих интелигент. Ако беше човешко същество, това возило щеше да бъде докторът на науките, който е насреща винаги, когато трябва да се свърши работа, а през останалото време е просто… тих и снажен германец от Зинделфинген.