Начало Автомобилни новини Модел Т – 100 години история

Модел Т – 100 години история

99
0

• Легендарният автомобил поставя началото на поточната линия при автомобилното производство, 8-часовия работен ден и минималната дневна надница
• Само през първата година от него са продадени 10 660 автомобила
• Моделът е бил задвижван от 4-цилиндров двигател с 20 к.с. и максимална скорост от 72 км/ч.

Тази година Ford Motor Company празнува 100 години от създаването на Модел Т – автомобилът, „качил света на колела”.

Първият Модел Т, произведен за продажба, се появява на 1 октомври 1908. Той е бил роудстър с две врати и е бил продаден за $ 825. Производството му само през първата година достига близо 10 660 автомобила, с което надминава всички рекорди в автомобилната индустрия. До 1925 г. цената му вече е $ 260, с което неговият създател Хенри Форд сбъдва мечтата си да предложи не просто здрав и надежден автомобил, но и цена, достатъчно ниска, за да може всеки да си го позволи.

Модел Т променя цялостния облик на автомобилната индустрия. Той поставя началото на поточната линия при производството на автомобили, 8-часовия работен ден и минималната дневна надница, като по този начин дава тласък на индустриалната революция.

До 1921 г. Модел Т стои зад почти 57 % от световното автомобилно производство. Именно това дава основание да бъде определен като първия глобален автомобил. През всичките 19 години на производство от него са били продадени повече от 15 млн. бройки. Успоредно с това хората купуват и хиляди негови аксесоари. Ето защо се смята, че той поставя началото и на следпродажбената индустрия, която в момента носи годишна печалба от $ 38 милиона.

Модел Т е тежал едва 544 кг. и се е палил с помощта на манивела. Бил е оборудван с 4-цилиндров двигател с 20 к.с. и е развивал максимална скорост от 72 км/ч. Близо 12 от общо 15-те милиона автомобила са били в черен цвят. Оттук идва и митът, че моделът е бил произвеждан единствено в черно. В ранните и по-късни години обаче са се предлагали и други цветове като синьо, червено, зелено и сиво, но те били толкова тъмни, че едва са се различавали от черното.

Модел Т бързо се превръща в символ на надеждност и ниска цена и печели одобрението на милиони американци, които с любов го наричат „Тенекиената Лизи”.

На 26 Май 1927 г. с официална церемония е отбелязан краят на производството на модела. Повече от 70 години след това, през 1999 г., група от 133 автомобилни експерти от 32 страни избират Модел Т за най-влиятелния автомобил на 20-ти век.