Начало Рали Нани Рома: Всеки ден на Дакар е ключов

Нани Рома: Всеки ден на Дакар е ключов

57
0

Хуан „Нани” Рома има две победи в рали Дакар – през 2004 г. с мотоциклет и през 2014 г. с автомобил. Той започва защитата на титлата си в Буенос Айрес, като преди това обясни в интервю за пресофиса на Мини какви са предизвикателствата и подготовката за най-тежката надпревара за издръжливост.

– Всеки Дакар изисква огромна подготовка. Каква бе твоята?

– Подготовката отнема много време. Започва наистина рано, месеци преди самото състезание. Отборът трябва да подготви автомобила, а навигаторът ми Мишел [Перен] и аз работим по физическа и психологическа програма. Дакар е трудно изпитание и тялото трябва да е подготвено за жегата. Дните са безкрайно дълги и натоварени, което изисква подготовка. Състезавал съм се в някои стартове от световната купа по крос кънтри ралита и това е добра прелюдия към Дакар. Тези надпревари се провеждат на различни типове настилка: чакъл, пясък, огромни дюни (в Дубай например). Така че са чудесна тренировка.

– Дакар е изтощителен не само технически и физически, но и чисто психологически. Имаш ли треньор за тази част от работата?

– Да, работя с ментален треньор от две години. Това също е част от подготовката за ралито. Състезанието не се състои само от каране – подложен си на сериозен психологически стрес. Добре е да знаеш техники за отпускане, за съсредоточаване. Всичко е част от подготвителната програма.

– Много хора следят ралито. Семейството и приятелите ти пътуват ли за Южна Америка? Колко често ще ги виждаш?

– Не, семейство и приятели никога не са около мен по време на надпревара. Някои хора харесват присъствието им, но аз предпочитам да остана фокусиран, тъй като това е безкрайно важно събитие.

– Новите съперници ще превърна ли състезанието в по-голямо и по-интересно предизвикателство?

– Пежо има добър екип и чудесни пилоти. Стефан Петерханзел и Карлос Сайнц са изключително опитни. Те, разбира се, ще са сериозни съперници, Стефан има 11 победи на Дакар. Но ние също разполагаме с бърз и издръжлив автомобил. Няма съмнение, че можем да спечелим, независимо кой се изправя срещу нас.

– Какво мислиш за маршрута на Дакар 2015?

– Маршрутът е това, което горе-долу очаквах. Но всъщност нищо не се знае, докато не излезеш на трасето. Маршрутът е истинско предизвикателство, но с Мишел така го предпочитаме: колкото е по-трудно ралито, толкова по-голямо удоволствие е. Не се тревожим за издръжливостта на Мини-то си, тя е на ниво. Времето може да е решаващ фактор, за него няма как да се подготвиш и не е записано в пътната книга. Това е едно от непредвидимите предизвикателства. При промяна на времето отсечките могат да се окажат с напълно различен характер. Това трябва винаги да се помни.

– Смяташ ли, че тази година ще има „ключов ден”? Ден, който ще е решителен за крайния изход?

– Честно казано, всеки ден на Дакар е ключов. Но според мен тази година маратонският етап ще е особено важен за изхода от ралито. Ако успее да стигнеш до Икике без проблеми или повреди по автомобила, то тогава ще си в добра позиция да се бориш за победата.

– В маратонските етапи екипажите не могат да използват помощта на екипите си два дни. Харесва ли ти това ново правило?

– Това е нещо напълно ново за нас. Правилото ми е познато от времето, когато карах в мотоциклетната категория, като тогава Дакар все още бе в Северна Африка. При автомобилите ситуацията, разбира се, е напълно различна. Вероятно ще трябва да мислим повече по време на самия етап, защото ще е важно да не пукнем гума. За двата дни има само три резервни гуми и ще се наложи още по-голямо внимание. Това е ново предизвикателство в Дакар и нямам търпение да го преминем.

– Какво очакваш от Мини на новия терен?

– Автомобилът ни винаги е бил издръжлив, силен и бърз. Никога не сме имали сериозни технически проблеми. Очаквам същото и сега. Каквито и предизвикателства да ни предстоят, съм сигурен, че Мини ще ги преодолее.

– Рали пилотите често казват, че изкарват повече време с навигаторите, отколкото със съпругите си. Какви са отношенията ти с Мишел Перен?

– Понякога наистина е така. Мишел има важна роля, работата му на целия екип без съмнение е важна. Механиците и инженерите се трудят упорито за успехите ни. В колата усилията са 50:50. Отношенията ни с Мишел са много добри. Според мен понастоящем той е най-добрият навигатор в ралито. Обожава работата си, умира за ралитата. Чудесно е, че е до мен в колата. Има огромен опит и винаги върши страхотна работа.