Започнаха първите тестове на отборите от Формула 1 този сезон на пистата Каталуня край Барселона. В такива моменти почти винаги се говори, че резултатите от тези изпитания не дават реална представа за съотношението на силите, и че много неща ще се променят до първото състезание за сезона в Австралия. Практиката обаче показва, че често това, което сме видели като времена и съотношение на силите в изпитанията, се случва след това и в състезанията. Има и случаи разбира се, в които показаното от даден отбор е било напълно несъответстващо с реалното статукво. Дали и тази година ще бъде така, ще разберем по-късно. А днес ще ви представим най-шокиращите представяния по време на предсезонните тестове в историята.
Макларън – 1988 г.
Екипът на Макларън не се представи убедително през 1987 г. и Прост не успя да защити титлата си. В екипа обаче усилено се готвеха за следващия сезон, в който щяха да използват и новите турбодвигатели на Хонда. Тимът от Уокинг започна изпитанията с междинен модел MP4-3B, като в същото време вървеше усилена подготовка на изцяло новия MP4-4. Когато негов прототип най-накрая се появи на Имола на последния европейски тест преди първия старт за сезона в Бразилия, колата направи сензация. Ален Прост излезе и подобри веднага със секунда най-доброто време на Бергер с Ферари до момента, а след това Сена свали още цяла секунда или общо 2 пред конкуренцията. После в бокса Аертон каза, че с тази кола тимът ще спечели световната титла. Доминацията беше пълна, като Макларън взема 15 победи от 16 състезания.
Прост – 2001 г.
Тимът на Ален Прост имаше труден сезон през 2000 г. и Професора беше твърдо решен да направи нещо значимо за следващия. Той реши да смени двигателите на Пежо с тези на Ферари. И изведнъж Жан Алези започна да постигна много силни времена на изпитанията в Барселона. От екипа твърдяха, че това не се дължи на нелегална кола, а на малко количество гориво и нови гуми. Тимът отива с увереност за първия старт в Австралия като изглеждащ 4-и по бързина в решетката и с вече доста повече лога на спонсори по колата, отколкото на тестовете. Сезонът обаче е още по-лош, като пилотите вземат само 4 точки и екипът завършва 9-и в класирането при конструкторите. По-късно се разбра, че колата е била не просто по-лека по време на изпитанията, но и доста под минималните изисквания на правилата от 600 кг с пилота.
Браун GP – 2009 г.
След поредния неуспешен сезон за Хонда във Формула 1 през 2008 г. и настъпващата икономическа криза, японският концерн реши да се оттегли от спорта. И тимът, който остави в Бракли, беше изправен пред реалната заплаха да се разпадне. В последния момент обаче техническият бос на тима Рос Браун го спаси със собствени средства, явно знаейки добре какво шаси е подготвено за 2009 г. при огромните промени в правилата. И Стратега за пореден път не сбърка. На първите тестове в Барселона темпото на Бътън и Барикело беше с около 1 секунда по-добро от това на останалите. В последствие британецът спечели 6 от първите 7 старта, а в края на сезона и титлата.
Ред Бул – 2014 г.
Екипът на Ред Бул доминира тотално във втората половина от 2013 г. и спечели без проблеми и двете титли. Огромните промени в правилата с въвеждането на турбодвигателите с хибридни системи за следващия сезон обаче наложи тотална промяна по колите. А шампионите заедно с партньора по моторите Рено закъсняха с разработката им и имаха огромни проблеми на първите тестове на Херес. В първите дни Биковете не можеха да направят и 3 безпроблемни обиколки, като картината не се подобри драстично за следващите изпитания. Чак за последните трети предсезонни тестове нещата изглеждаха по-добре, но загубеното време за разрешаване на техническите проблеми нямаше как да бъде наваксано и в течение на сезона Ред Бул изоставаше значително спрямо Мерцедес и загуби титлите, завършвайки с 3 по-скоро случайни победи на Даниел Рикиардо.