Иван Тенчев, Имола. Срещам се с Никола Цолов на пистата Имола, за да поговорим за сезона му досега и начина, по който би могъл да постигне резултатите, които талантът му може да даде. Българинът бе поставен под кръстосан огън след събитията в Мелбърн. Решението на ФИА да не участва в кръга от Формула 3 на Спа, също не бе добра новина. То бе взето снощи заради участието му в състезание от Еврокупата Формула 3, за което федерацията и промоутърът на F3 не били уведомени. Подобно участие се счита за „предимство“, тъй като шампионатът има кръг на белгийското трасе. Но един успех на Имола този уикенд, както и в Монако след седмица много бързо ще изпрати всичко назад в историята.
Нека започнем от началото на сезона, от Бахрейн. Спринтът изглеждаше като пропусната възможност, какво точно се случи?
„Имах електрически проблем, който се появи малко след старта. Някои от кабелите, които свързват ЕCU (контролната електроника – б.а.) се беше размърдал и газта не реагираше както трябва. Всичко започна някъде около пета-шеста обиколка. Бях супер бавен на правите и при и излизането от завоите. Буквално връщаше газта и разбалансираше колата. Обадих се по радиото и казах на екипа, но нищо не можеше да се направи. Когато състезанието свърши разгледаха всичко и видяха точно как са се разместили кабелите.“
На следващия ден вече не изглеждаше така бърз.
„Вече бяхме използвали новите си гуми предишния ден и нямаше как да не загубим скорост. Така си бяхме изградили стратегията, че заложихме на спринта и борбата през първия ден, но и всички останали около нас бяха така. Стартирахме напред в спринта и затова искахме да сложим новите гуми тогава. Това щеше да е перфектната стратегия, ако не се беше появил проблемът. Със старите гуми обаче нямаше как да имам същото темпо. Все пак успях да взема няколко позиции на старта, но след това нямаше как да ги задържа. Общо взето, това беше в Бахрейн, просто пропуснати доста точки.“
После дойде Австралия.
„Да, всичко изглеждаше по-добре. В квалификацията бях щастлив и имах по-големи очаквания, но никой не бе напълно наясно какво да очаква от гумите. Тази година ползваме нов медиум, който никога преди не сме имали и никой не знаеше как ще реагират. Избрахме доста агресивни настойки, които не се получиха. На следващия ден опитахме да изберем други настройки, друг подход, но се оказа, че се получи още по-зле. Беше много разочароващо състезание и уикенд като цяло.“
Спомена гумите – колко типа гуми използвате?
„Три типа: софт, медиум и хард за всяка писта и са различни според нейния тип, като във Формула 1. Тук в Имола, отново ще ползваме медиум.“
Не ги ли тествахте в Бахрейн преди началото на сезона?
„Не, не, точно тези не. Но от Австралия мина доста време и имахме време да разгледаме добре нещата и сега имаме някаква идея как да използваме гумите и какво да направим, но не знаем как ще реагират на тази писта.“
Как минаха тестовете в Барселона (между състезанията в Мелбърн и Имола)? Научихте ли нещо на тях?
„Да, изпробвахме доста различни неща и мисля, че оправихме състезателното темпо. Времената нямат значение, не бива да се гледат, това беше само тест.“
Успя ли да понамериш желания баланс лично за себе си? За твоя стил на каране?
„Не, не мога да кажа, че настройките ни са били лоши в който и да било момент, но се надявам, че просто сме ги подобрили, и то доста за това състезание. Но ще разберем дали е така в събота.“
Какви настройки предпочиташ – с леко по-свободна задна част, малко по-мека предна част?
„За състезанията категорично неутрален, за квалификацията – със сигурност искам малко по-силна предна част, за да е по-агресивна колата, да може по-точно да се контролира.“
Какво искаш от екипа, за да се подобри темпото? Наясно ли сте какво ви липсва, за да сте по-бързи? Използвате едни и същи автомобили и двигатели, какво може да променяте като начин на работа и настройки? С какво другите изваждат повече от пакета?
„Със сигурност го правят, щом се представят по-добре от нас, но ако знаехме какво точно правят по-добре от нас щяхме да го приложим. Всъщност имаме страшно много възможности за настройки. Ако видиш някой, че е с по-високо крило например, това нищо не означава, защото не знаеш колко високо е разположил колата. Не знаеш какъв наклон и отваряне на колелата е избрал, какво е избрал за работа на диференциала.“
Вътре в самия отбор обменяте ли информация за тези неща, защото на пистата се състезавате здраво помежду си?
„Да, разбира се, нали затова сме отбор. Всички пробваме различни неща почти всяка сесия, за да видим кое е най-доброто и да го използваме във всичките три коли, когато го намерим. С моя инженер търсим най-оптималната геометрия и настройки след всяка сесия решаваме какво и как да променим.“
За частни тестове като част от останалите момчетата можем ли да говорим?
„Не, не мога. Нямам и бюджета да ги направя. Имам само състезателните уикенди до края на годината и къп шампионата. Всъщност пък съм доста зает, но нямам шанс за части тестове. (Каквито правят не малка част от съперниците му – б.а.)“
Какво очакваш от Имола, прогнозите са за доста променливо време, дъжд?
„Пистата изглежда много интересна, но да видим какво ще ни донесе уикенда. Ако вали – вали силно – ще съм доволен, защото колата е много силна при такива условия, аз съм добър на мокро. Миналата година на Спа, когато валеше по-силно, бях в топ 3.“
След всичко онова, което се случи в Мелбърн, излезе ли вече от социалните мрежи?
„Не, не ги ползвам толкова много както преди, но не съм спрял да ги ползвам. По-скоро не пускам толкова много както преди, не разглеждам толкова много неща, но с голяма част от хората просто си пиша там, не през месинджър и т.н. Може би наистина трябва да се изгражда нещо като балон и сега имах време за един рефреш, да си изчистя малко главата, защото има много глупости из мрежите и не трябва да се обръща внимание на всичко.“
Какво е отношението ти към другите части от работата ти като пилот, анализите, интервютата?
„Честно да ти кажа, едва ли някой харесва писането на доклади след състезателните уикенди. Всъщност зависи как е минал уикендът, но не е много забавно. Що се отнася до медиите, нямам нищо против, стига да не са много интервюта едно след друго. Дават ми съвети и ми помагат от Алпин в тази посока и изобщо в общуването напоследък, в крайна сметка това е огромна компания – Рено.“
Много ти благодаря и ти пожелавам успех.
След срещата ни Никола Цолов участва в организираната от Себастиан Фетел обиколка на Имола в памет на Аертон Сена. Българският пилот разказа, че името на Сена е било едно от първите на състезатели от Формула 1, които е научил като съвсем малък.
View this post on Instagram