Начало Автомобилни новини Nisan разработва технологиите на бъдещето, черпейки вдъхновение от животните

Nisan разработва технологиите на бъдещето, черпейки вдъхновение от животните

65
0
EPORO,nissan

Инженерите на Nissan се вдъхновили от животинското царство, докато разработвали нови технологии, които ще оформят бъдещето на мобилността. Една от дългосрочните R&D цели на Nissan е постигането на нулеви смъртни случаи и сериозни наранявания за пътниците на своите автомобили. Тору Футами, инженерен директор в сферата на новаторските технологии и изследвания, заявява, че изучаването на поведението на животни, движащи се в групи, помага на инженерите да разберат как автомобилите взаимодействат по между си за по-безопасна и ефикасна среда на движение.

 „В продължаващия ни поход за разработване на системи за избягване на сблъсъка за следващото поколение автомобили, се нуждаехме да погледнем не по-далеч от майката природа, за да открием върховната форма на системи за избягване на сблъсъка в действие, по-специално, поведенческите модели на рибите.“ 

Изследователският екип създаде EPORO (EPisode 0 Robot), използващ Laser Range Finder (LRF) технология, вдъхновена от съставното зрение на пчелите, които виждат в 300-градусов обзор, редом с други новаторски технологии. Шест EPORO робота комуникират по между си и така следят местоположението на всеки един от останалите, за да избягват сблъсъци, както и да могат да се движат един до друг или в единичен файл, демонстрирайки по този начин поведението на риби, плуващи в пасаж.

Спрямо сега действащите закони за движение, автомобилите трябва да се движат в ограниченията на пътното платно и да спират на знак „Стоп“, но, ако всички автомобили бяха автономни, необходимостта от пътни ленти, и дори сигнали, можеше да изчезне. Говорихме за риби по-рано. Рибата позволява тези три правила: не се отдалечавай прекалено далеч, не се приближавай прекалено и не се удрай в другите. Рибен пасаж не се нуждае от ленти за направляване на рибите, но те успяват да плуват изключително близо една до друга. Следователно, ако автомобилите можеха да правят същото в група и да се движат, би могло повече автомобили да се движат в същите по широчина пътища. Това означава повече автомобили, но с по-малко задръствания“, обяснява Футами. 

Футами добавя, че EPORO също така може да комуникират помежду си на кръстовища, решавайки кой ще пресече и кой ще спре, елиминирайки по този начин необходимостта от пътни знаци и сигнали. 

Преди разработването на EPORO, Nissan създаде Biometric Car Robot Drive, или BR23C, който имитира тайнствената възможност за избягване на сблъсъците между пчелите. Той бе съвместен проект с Research Center for Advanced Science and Technology в известния Университет в Токио. 

Вдъхновен от съставното зрение на пчелите, благодарение на което те виждат в 300-градусов обзор, Laser Range Finder (LRF) засича препятствия в 180-градусов радиус пред него и на два метра разстояние. BR23C изчислява дистанцията до препятствието, след което моментално изпраща сигнал към микропоцесор, който предава тази информация и предвижва или маневрирa автомобила така, че да бъде избягнато препятствието (или препятствията), за да се избегне сблъсък. 

Части от секундата след засичане на препятствие, роботът в автомобила ще имитира движенията на пчела и моментално ще промени посоката, завъртайки колелата под прав ъгъл, или по-голям, за да избегне сблъсък.“, обяснява Тошиюки Андоу, мениджър на мобилната лаборатория на Nissan и главен инженер на проекта.