Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Норис спечели Гран при на Нидерландия пред Верстапен и Льоклер

Норис спечели Гран при на Нидерландия пред Верстапен и Льоклер

3696
0
Ландо Норис
Ландо Норис; снимка:

Ландо Норис спечели Гран при на Нидерландия, въпреки че изгуби старта и трябваше да догони Макс Верстапен на пистата Зандвоорт. Пилотът на Ред Бул остана втори, а последното място на подиума зае Шарл Льоклер с Ферари.

По пътя към стартовата решетка Логан Сарджънт се обади по радиото и благодари на отбора си за това, че поправи автомобила му

Американският пилот претърпя тежка катастрофа в последната свободна сесия и предизвика недоволството на Уилямс. В падока дори се говори, че в отбора обмислят да го сменят още за следващия старт, който е в края на другата седмица на пистата Монца в Италия. А техническият шеф на Уилямс Пат Фрай обясни, че болидът на Алекс Албон вече отговаря на техническия регламент с „много малки напасвания“.

Макс Верстапен пък записа своя старт №200 в кариерата си във Формула 1. Съвпадението, че това постижение дойде точно през уикенда на домашната му Гран при, бе допълнителен стимул за пилота на Ред Бул. Организаторите както винаги се бяха погрижили за атмосферата и на местата по трибуните имаше оставени знамена за над 92 000 седящи зрители.

На грида почти всички бяха с гуми медиум. Със софт бяха избрали да стартират Юки Цунода, Люис Хамилтън и Валтери Ботас

Кевин Магнусен, който стартира от питлейна заради смята на елементи в задвижващата му система, единствен бе с хард. Времето бе слънчево, но ветровито. Температурата на пистата бе 30 градуса, тази на въздуха – 24 градуса.

На старта Ландо Норис за шести път не успя да превърне първата си позиция на стартовата решетка в лидерство в състезанието. Той бе изпреварен от Верстапен. Съотборникът му Оскар Пиастри също изгуби позицията си – от Джордж Ръсел. Потеглилият от пита Магнусен изхвърча от пистата, но успя да продължи. Серхио Перес бе шести, следван от Пиер Гасли, Фернандо Алонсо, Карлос Сайнц. Ланс Строл загуби позиции и бе десети, следван от Нико Хюлкенберг и взелият две места на старта Люис Хамилтън.

Само за една обиколка Верстапен отвори преднина от над 1,5 сек. До петия от общо 72 тура Макс имаше аванс от над секунда и половина

Разликата бе между 1,3-1,6 сек пред Норис. Ръсел вървеше на над 1,7 сек зад пилота на Макларън, а Пиастри бе на под секунда зад състезателя на Мерцедес. На по-малко от секунда помежду се движеха още Льоклер и Перес. До седмата обиколка Верстапен вървеше стабилно, а от Ред Бул му напомниха да внимава с пързалянето по трасето.

В 10-ия тур Карлос Сайнц взе осмото място от Алонсо и атакува Гасли, който се защитаваше. Хамилтън се обади, че е твърде бавен на правата като той вече бе 11-ти.

Алекс Албон бе първият пилот, който мина през пита за смяна на гуми – в 13-ата обиколка. Пилотът на Уилямс взе гуми хард. През това време Норис обсъждаше по радиото с Макларън дали да карат по план А или Б. Верстапен междувременно каза, че болидът му не завива в десети завой. По-назад в колоната Хамилтън напредваше постепенно.

В 17-ата обиколка Норис се доближи до Верстапен и опита да го атакува. Макс се оплака, че гумите му нямат сцепление

В следващия тур не успя да удържи съперника си от Макларън, който веднага отвори разлика и скоро бе далеч напред. Ландо отново говори с питуола на тима си, откъдето го попитаха как са гумите му. Той имаше известно колебание по отношение поведението на колата си, но установи, че е от вятъра. От Макларън провериха информацията и му казаха, че всичко е наред с болида.

В 24-ата обиколка преднината на Норис вече бе над 3,7 сек.

„Не мога да вървя по-бързо“, каза Верстапен по радиото.

Хамилтън пък смени своя софт с хард. Започна поредица от спирания в бокса. В 25-ата обиколка Льоклер сложи хард, в 28-ата Верстапен стори същото. Веднага след това и Норис мина през пита, също взимайки най-твърдите гуми. В 30-ата обиколка Перес направи пит, който се забави. До 32-ия тур Пиастри и Гасли останаха последни в топ 10 без спирания в бокса. Пилотът на Макларън водеше на 4,1 сек пред съотборника си Норис. Следваха Верстапен, Льоклер, Ръсел, Перес, Сайнц, Хамилтън, Хюлкенберг.

В 36-ата обиколка – след спиранията на Сайнц и Пиастри – Норис бе на над 8 секунди пред Верстапен. Следваха Льоклер, Ръсел, Пиастри, Перес, Сайнц, Хамилтън, Хюлкенберг, Магнусен.

За следващите четири обиколки преднината на Норис отиде на над 10 секунди

Пиастри пък намаляваше разликата спрямо Ръсел. Настигна го и в 44-ия тур го изпревари, след което тръгна да гони Льоклер. Междувременно Норис вече бе на над 12 секунди пред Верстапен.

В 49-ия тур Хамилтън направи второ спиране в бокса. Пилотът на Мерцедес сложи гуми софт и се върна осми в колоната – зад Норис, Верстапен, Льоклер, Пиастри, Ръсел, Сайнц и Перес.

Норис водеше уверено и в 53-ата обиколка изпревари Строл, който бе 12-ти, с обиколка. Авансът на англичанина пред Верстапен бе над 14 секунди. Льоклер бе на 5,7 сек зад пилота на Ред Бул. Пиастри изостана малко от Ферари-то – на малко над 1,5 сек. Рейс инженерът на Льоклер го похвали, че се е измъкнал от DRS-а на Пиастри.

От Мерцедес извикаха Ръсел в пита в 55-ия тур и сложиха на болида му гуми софт. Той се върна седми – точно пред съотборника си Хамилтън

Две обиколки след това от Макларън попитаха Пиастри какво е поведението на гумите му. Той каза, че ще стигне до финала.

В следващите обиколки ситуацията в колоната се успокои доста. Норис продължаваше да трупа аванс. Пиастри вървеше на малко над секунда зад Льоклер и не изглеждаше като че ли ще го атакува. Хамилтън записа най-бързия тур в надпреварата на няколко пъти във финалната фаза и се доближи на 1,2 сек от съотборника си Ръсел. След това изостана и остана зад съекипника си.

Норис безпрепятствено пресече пръв финала и вече получаваше поздравления, когато Верстапен стигна до карирания флаг – на над 22 секунди зад Макларън-а. Льоклер спечели неочакван подиум за Ферари. Пиастри завърши четвърти, следван от Сайнц, Перес, Ръсел, Хамилтън, Гасли, Алонсо.