Когато преди 20 години BMW лансира първото поколение на най-компактния си модел Серия 1, идеята бе да се привлекат нови клиенти към марката
Успехът бе налице, а моделът стартира в три различни варианта, с много опции и модерни за времето си решения.
За две десетилетия компанията продаде над 3 милиона броя от трите генерации на серията и наистина проникна до една нова група потребители, търсещи динамичността, престижа и качеството на BMW, но в по-компактни градски размери. Очаквано, в добрата стара Европа гамата се радваше на най-добър прием. 80% от продажбите бяха именно в Стария свят, а 40% от тях бяха в Германия.
„Единицата“ обаче бе добре приемана и в Япония, както и в Австралия. В Азия и Америка като цяло нещата бяха по-трудни за не така импозантния като външни размери „баварец“. Сега BMW лансира новата, четвърта генерация на модела и предвид търсенията на пазара днес, тя вече е само в един вариант – хечбек с 5 врати, с напълно нов дизайн, технологии на окачването и нови двигатели.
Важно е също така, че 48-волтовата им технология Mild Hybrid е само част от общата идея при производството и използването на модела с оптимално пестене на ресурси и вредни емисии. Представяйки Серия 1 пред медиите у нас, домакините от BMW България подчертават тази специфика. Обръщат внимание на факта, че производството ѝ в Лайпциг е обезпечено с 27 гигаватчаса чиста електрическа енергия годишно от ветрогенератори в близост.
В същото време обаче далеч по-балансирано от много други компании BMW предлага модела и с дизелов двигател и точно него имам възможност да тествам
Версията е 120d и е със 150 к.с. мощност на 2,0-литровия, 4-цилиндров агрегат плюс още 20 к.с. от 48-волтовата електрическа система. Налице е и версия 118d, която е без нея. Динамиката е приятна, пъргавината е осезаема, управлението и задвижването на предните колала са още малко рафинирани. Разходът под 5 литра на 100 км е не по-малко забележителен. Цената над 86 000 лв. е очаквана. Бензиновият 120 e с мощност 170 к.с., също с 48V Mild Hybrid технология, която повишава ефективността и спонтанността в работата на двигателя. Всички задвижвания са комбинирани със серийна, 7-степенна трансмисия Steptronic с два съединителя, осигуряваща приятните плавни и бързи превключвания.
За теста имаме на разположение и супер версията M123 xDrive с 300 к.с. Тя е наистина крайно респектираща със своята сила, задвижване на всички колела, композитни спирачки, 5 мм по-нисък просвет и т.н. M123 е просто върхът на айсберга. Събира в себе си всички решения, които има в гамата. Фаровете например при всички версии са LED, матричните са опция. 17-инчовите лети джати също са стандарт и в тях се използва до 70% рециклиран алуминий, 19-инчови са тези при M123. M Sport пакетът срещу само 2 700 лв. доплащане веднага може да придаде малко по-динамичен вид на дизайна. Той пък априори запазва характерните за марката пропорции с дълъг преден капак, изместена назад кабина и солидна задна част.
Размерите на модела са леко променени
Дължината е нараснала с 42 мм до 4 361 мм, а височината – с 25 мм до 1 459 мм. Типичната бъбрековидна решетка е с нова вътрешна структура и е малко по-свита, което ми харесва. Няма стресиращия вид на големите модели. За първи път се предлага черно лаково покритие на покрива.
В интериора отново ревниво е запазена типичната BMW атмосфера. Серийното оборудване е изцяло без използване на кожа, като се използват алтернативни, екологични материали. Опция са спортни седалки с тапицерия Econeer от рециклиран полиестер, част от кръговата икономика, както и перфорирани повърхности за седене Veganza, които са стандартното оборудване при M135 xDrive.
Като всяко модерно BMW Серия 1 предлага внушителна гама от най-съвременни асистиращи системи за подпомагане при шофиране и паркиране. В стандартното оборудване са включени системи като асистенти с предупреждения за удар, напускане на лента, слизане и разпознаване на пътни знаци, както и за паркиране. Опционално може да се добавят още системи като Speed Limit Assist и др. За моделите 120 и 120d дори е достъпен асистент Professional. Той позволява управление на паркирането директно от смартфон.
Серия 1 е с най-съвременните технологии и за свързаност чрез BMW Operating System 9 с функцията BMW iDrive с QuickSelect
Системата iDrive е преработена с вертикално подредени функционални символи за по-бърз достъп без преминаване през подменюта. Серията е и с пакета BMW Digital Premium. Този абонамент дава достъп до специфични за пазара приложения за музика, видео, новини и игри, както и неограничен достъп до всички дигитални услуги в BMW ConnectedDrive Store. Допълват се и възможностите за свързаност чрез Smartphone-Integration, BMW ID и My BMW App, както и опционалният BMW Digital Key Plus с Ultra-Wideband технология.
View this post on Instagram