В доскорошната еуфория по напълно електрически модели Porsche инвестира много в изграждането на напълно новия Macan. Реши да го направи само електрически, изграден върху нова забележителната платформа с 800-волтова архитектура. Моделът така или иначе разкри нова ниша на пазара за компанията с появата си преди 10 години. Новото поколение трябва да е още една стъпка напред към увеличаването на клиентите. През годините те достигнаха сериозната цифра от около 800 хиляди и сега с любопитство ще наблюдавам как ще се развие новият Macan на пазара. Защото въпреки радикалната промяна съм доволен, че колата си остава Porsche като характер.
Наскоро новите вносители на компанията у нас от Витоша Спортс Карс предоставиха гамата на новия модел за тест на представители на медиите и няма как първо да не отбележа, че разнообразието никак не е малко
Моделът се предлага във варианти само със задно задвижване с 360 к.с. и след това има версии 4X4 с максимална мощност 408, 516 и 639 к.с.
Имам шанса да започна теста с най-силния вариант Macan Turbo. Колата е и в цвета на представянето на модела, с топ обзавеждане и наистина изключителен характер. Системната мощност е 430 kW или 584 к.с. но с включване на Launch Сontrol имам на разположение въпросните 639 к.с. с 1130 Nm въртящ момент. 100 км/ч се достигат при старт от място за 3,3 сек! Динамиката и силата са наистина поразителни, а контролът е отличен, дори върху така наречената ни магистрала към Пловдив.
Става ясно, че Macan е получил завиващ заден мост, който от една страна улеснява маневрирането, а от друга – подобрява стабилността
Предлага се въздушно окачване, което е стандартно при Turbo със система за електронно адаптивно управление. Системата разполага с амортисьори с двуклапанна технология. Така в нормален режим Macan e комфортен, а при активиране на най-спорната програма Sport+ окачването се втвърдява. Това позволява поддържането на наистина висока скорост в завой. Различните режими променят настройките и на кормилното управление. Това се усеща реално. Във всички варианти с двойно предаване електронната система за задвижване на всички колела Porsche Traction Management функционира 5 пъти по-бързо от конвенционалната система, реагирайки на приплъзване на гумите в рамките на 10 милисекунди.
Системата за разпределение на въртящия момент към колелата на задния мост пък включва електронно контролирано блокиране на диференциала на задния мост. Това допринася за подобряване на сцеплението, стабилността при шофиране и страничната динамика на Macan Turbo. Въздушното окачване променя просвета на автомобила, като в режим Sport+ автомобилът слиза максимално близко до пътя. В същото време в режим Off road (включваме го по-късно в Родопите) клирънсът се увеличава с 4 см над нормалното ниво и достига 22,5 см.
Интериорът също ме кара да съм спокоен, че Porsche си остава Porsche и в Щутгарт внимателно променят нещата без да следват пряко Tesla
Материалите са каквито трябва да бъдат. На таблото се откроява 12,6-инчов извит дисплей с възможности за персонализация на изображението. Централният дисплей е 10,9-инчов. Като опция се предлага и екран пред пътника до шофьора, но отново добре интегриран в общия профил. Управлението на микроклимата е през отделен блок със сензорни бутони, което гарантира минимум разсейване. Важно е още, че в Macan за първи път при Porsche дебютира head-up дисплей с добавена реалност. Така пред погледа освен данните за скоростта, ограничението и различните предупреждения се визуализират и указания от навигацията.
Моделът запазва и удобството си като модерен SUV с багажното пространство зад седалките, което достига 540 литра. В допълнение разполага и с второ багажно отделение под предния капак с вместимост 84 литра. Така общото багажно пространство е със 127 литра по-голямо от това на предходната генерация. Със сгъването на задната седалка капацитетът на багажника се увеличава до 1348 литра. Максималното тегло на прикачения товар от 2 тона пък е друг важен акцент, свързан с практичността.
Първият етап от теста ни е до новия Porsche Center в Пловдив. Той е втори за вносителите от Витоша Спортс Карс и отвори врати съвсем скоро
Правим бърза обиколка. Застроената площ е 1940 кв. м. Намира се на Голямоконарско шосе в индустриална зона Радиново. В модерния комплекс са представени 4 автомобила едновременно. Следпродажбената зона включва високотехнологичен сервиз, зона за активно приемане на автомобили и каросерийно-бояджийски услуги с оборудване от последно поколение. Инфраструктурата за зареждане на електрически автомобили предлага удобно и бързо решение за зареждане с 1 брой DC бързозарядна станция с възможност за зареждане на 2 автомобила едновременно и 4 броя AC зарядни станции с променлив ток. Има тематични модули за посетителите, които ги потапят в света на Porsche.
Следващата част от теста е с версията Macan 4, която е с 387 к.с. (408 с Overboost и Launch Control). Отново отлично обзаведен автомобил, 4Х4 задвижване, но все пак с по-семпло оборудване и не малка разлика в цената. Защото ако Тurbo версията, с която започнах теста, струваше 282 252 лв. с всички екстри и налози, то тук говорим за 199 528 лв. Гамата, впрочем, започва от 166 600 лв. с ДДС.
Карането продължава да е динамично и стигаме до следващите важни параметри на новия Macan. Страхотно е, че 800-волтовата архитектура позволява да се намаляват загубите на енергия, теглото не е прекомерно, а батерията може да се зарежда на DC станция с 270 kW. Не че има много такива, но е важно, че на станция с такъв капацитет батерията може да бъде заредена от ниво на заряд 10% до 80% само за 21 минути. Батерията е с използваем капацитет 95 kWh и може да осигури пробег до 643 км по стандарта WLTP. Зареждането с променлив ток 9,6 kW може да отнеме почти 12 часа, но ние спираме на по-стандартна DC станция 100 kWh и за около 30 минути зареждаме достатъчно, за да се приберем до София.
Карането ни наистина е спокойно и съм впечатлен от ефективността на колата, защото очакването е батериите да свършват далеч по-рано
Моделът обаче има не само типични за марката черти на дизайна, но всичко е интегрирано така, че да се получи коефициент на съпротивление Cd от едва 0,25. А това все пак е сериозен SUV с голям обем и удобство. Хубаво е наистина, че автомобилът ревниво запазва спортно излъчване. Вратите са без рамки на прозорците. Има активни и пасивни аеродинамични елементи, сред които е и прибиращ се спойлер отзад. Именно те позволяват да се постигнат желаната ефективност и характер.
View this post on Instagram