Начало Тест драйв Новото Renault Austral е с амбиция да вдигне още вълната в средния...

Новото Renault Austral е с амбиция да вдигне още вълната в средния клас

4990
0

Напълно нов SUV модел представи Renault пред международните медии. Името му е Austral и ще се появи при дилърите в самия край на тази и началото на следващата година

Проектът е много амбициозен. С него французите се надяват да вдигнат още по-високо интереса към продуктите си в средния клас. В него успешно лансираха вече Arkana (с над 100 000 продажби) и новия Megane Е-TECH Electric, за който изпълняват над 34 000 поръчки.

Austral ще се произвежда в нов супермодерен завод в Испания и попада идеално в плана на марката за „Renaulution“. Това е идея за създаване на модели с много възможности за приятен живот, с южняшки дух, стъпили върху историческите гени на бранда. Моделът логично е със средни размери (дължина 4,51, ширина 1,83, височина 1,62 м) и е в сърцето на така наречения С-сегмент. Той пък е гръбнакът на пазара в Стария свят. Гамата ще се предлага в 3 нива: Equilibre, Techno и Iconic. Но за първи път в серия на Renault, ще има и ексклузивна версия Esprit Alpine, очаквано с подчертано спортен екстериор и интериор. Точно този вариант ни предлагат и за тестовете около Мадрид. Той веднага прави впечатление със спортните си детайли, лога, алуминиеви педали и тапицерии с напа и алкантара, сини шевове и трикольори.

Салонът на Austral е забележително качествен и функционален едновременно

Местата отпред са традиционно комфортни с пространство при раменете от метър и половина. Не съм изненадан, но съм впечатлен от задния ред, който се мести напред със 160 мм за повече багаж. Ширината му при бедрата е почти колкото на предния – почти 1,35 метра, което е рекордно за сегмента.

Перлата в короната на обзавеждането на Austral е новият екран OpenR. Той бе представен за първи път с новия Megane E-Tech и впечатлява с големите си размери и технологии. Цялата форма на таблото е L-образна със съчетание на двата 12-инчови панела за информацията зад волана и на централната конзола с управлението и информацията от навигацията, мултимедията, услугите и приложенията на Google. Заедно с 9,3-инчовия head-up дисплей те осигуряват общо екранно пространство от близо един квадратен метър. Покритието с черен пиано лак дава усещане за лукс. То се допълва от амбиантното осветление и звука от почти 500-ватовата уредба. Въпросните екрани имат качество, отговарящо на стандартите за таблети и смартфони от висок клас. Покрити са с алуминосиликатно стъкло, което е закалено, ултраустойчиво на драскотини, ежедневни удари и многократно почистване.

В допълнение екраните се възползват от специална обработка против пръстови отпечатъци и отблясъци, за да бъдат толкова приятни за окото, колкото и на допир. Екранът OpenR предлага безпрецедентна обща площ от 321 см² за 12,3-инчовия дисплей на арматурното табло (1920×720 пиксела, хоризонтален формат) и 453 см² за 12-инчовия централен мултимедиен дисплей (1250×1562 пиксела, вертикален формат). Това са общо 774 см². Още в първото ниво на оборудване мултимедийният дисплей е 9-инчов (1250×834 пиксела, хоризонтален формат).

Частта с инструменталния панел зад волана на екрана OpenR визуализира четири различни изгледа за водача в зависимост от желанието му:

  • Classic (скорост, об/мин и други);
  • Navigation (карти);
  • Zen (минималистичен);
  • Road (визуализация на заобикалящите път и трафик).

Впечатляваща е и високата централна конзола с дръжка за изтегляне назад и място за безжично зареждане на смартфона, която първоначално приемам за превключвател на трансмисията. Усещането за пространство се допълва от панорамния стъклен покрив, наличен като допълнително оборудване от ниво на оборудване Techno. Той е с тонирано стъкло и електрическа щора за по-добър топлинен комфорт.

Austral е модел от поколението, наречено „Новата вълна“. Оборудван е с 32 помощни системи за шофиране (ADAS), настройки MULTI-SENSE, но особено важно значение има системата за управление на четирите колела – 4CONTROL Advanced

Тя прави карането изключително леко и приятно. В същото време маневреността на колата е невероятна. Диаметърът на обратен завой е 10,1 м, колкото и на супер компактното Clio. При ниска скорост задните колела следват ъгъла на завиване на предните. При висока скорост стабилизират колата с обратна позиция. Автомобилът не се предлага със задвижване на четирите колела. Но тази система прави усещането зад волана и при доста агресивно каране по остри завои като в модел със задвижване и контрол над всички колела. Развитието на технологията, която познавам още от Renault Laguna, е забележително. Според мен е една важна характеристика при запазване на по-умерена цена и лекота на продукта спрямо класическото и всъщност рядко ползвано напълно ефективно 4х4.

Вариантите с 4CONTROL Advanced са с многозвенно задно окачване, което е настроено очевидно отлично. По-семплите версии без тази система са с торсионна греда, което е по-изгодно ценово.

Още с качването зад волана това са първите впечатления от този и външно добре изглеждащ модел. Има типични за компанията светлини с модерна 100% LED технология в 3 варианта и изпъкнали мускулести черти.

Това е първият модел, който е проектиран и изграден върху новата платформа CMF-CD от трето поколение. Тя е разработена в рамките на Алианса и e с твърда структура, но възможности за много различни настройки на окачване и кормилна система

Най-важното е, че дава възможност за създаване на модели с новата по-ефективна версия Plug-in хибридна система. Разполага и с 2 бензинови 48V или 12V Mild Hybrid двигателя.

Разбира се, тестваме колата с най-авангардната версия на задвижване – E-TECH Full Hybrid. Тази Plug-in технология вече е позната, патентована от Рено. Тя съчетава работа на двигател с вътрешно горене, два електромотора (тягов електромотор и стартер-генератор, осигуряващ развъртането на мотора, смяната на предавките и зареждането на батерията), централна батерия и интелигентна автоматична скоростна кутия с различни режими на работа. Моторът с вътрешно горене е едва 3-цилиндров, 1,2-литров бензинов, с турбокомпресор с мощност 96 kW и с 205 Nm въртящ момент. Тук той е свързан с по-мощен електромотор с по-голям въртящ момент (50 kW и 205 Nm), литиево-йонна батерия с по-голям капацитет (1,7 kWh, вместо 1,2/400 V, с тегло само 50 кг) и скоростна кутия, включваща от 6 до 7 предавки (2 за електрически и 5 за хибриден режим).

Предавките са оптимизирани по отношение на въртящия момент (от 350 Nm до 410 Nm), мощността, ефективността и отзивчивостта. Всичко това е важно и прави движението по-плавно, без никакво замисляне и има чисто ускорение и намаляване на скоростта при смяна на предавките, преходни режими и т.н. На моменти чувствам карането като гладко като по стъкло, без обаче да се губи сцепление. Вариантите ще се предлагат в две нива на мощност – 160 и 200 к.с. Ускорението при тях е 6,8 и 5,9 секунди между 80 и 120 км/ч. Обръщам специално внимание на този показател, защото той отлично демонстрира гъвкавостта и резерва от сила на колата при иначе стандартно приятно возене, характерно за един семеен автомобил.

На пътя Austral е наистина спокойна и много плавна, но с рязка възможност да скочи напред. В същото време рекуперацията се активира автоматично също много меко по време на забавяне и спиране

Тя е съчетана с високата способност за самозареждане на литиево-йонната батерия. Оптимизира максимално разхода на гориво, за да се постигнат стойности от под 5 литра на 100 км. Колата е в състояние да се движи и само на ток в града. Както и при предишното поколение E-TECH Full Hybrid, всички стартирания са в 100% електрически режим. Така въртящият момент е незабавно наличен, за да се осигури динамиката на електрически автомобил при потегляне на светофар например.

Гамата ще се предлага и с Mild Hybrid Advanced технология за първи път. Тя пък съчетава работата на новия 1,2-литров, 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор с 48V литиево-йонна батерия и стартер-генератор. Последният подпомага двигателя с вътрешно горене във фазите, които изискват най-много енергия – като стартиране или ускоряване. Той доставя повече мощност по време на пикови моменти като същевременно се отличава с контролирано потребление. С този двигател, който е със 130 к.с., с механична трансмисия, новият Austral ще е наистина впечатляващ. Ще е с много подобрен въртящ момент при ниски обороти благодарение на своята хибридизация, както и в останалата част от работния си диапазон благодарение на турбокомпресора с променлива геометрия. Разходът му ще е малко над 5 литра на 100 км.

По време на представянето неколкократно става дума, че в голяма част от обсъжданите технологии Renault активно ползва опита си от Формула 1. Като се започне от съотношението диаметър/ход на буталото и се премине през горивна ефективност чрез развитие на горивния цикъл (на Милър) и се стигне до работата на клапана за рециркулация на отработените газове (EGR) с охлаждане при ниско налягане. И накрая, оптимизиране на триенето, конкретно с контролирана електрическа водна помпа и масло с много нисък вискозитет.

Пакетът увеличава до максимум горивната ефективност за съпоставим разход на гориво с най-модерните дизелови двигатели и до 20% по-малък разход на гориво от еквивалентен нехибриден двигател

Благодарение на повишеното до 350 бара налягане на впръскване и подобрената система за пречистване от замърсители, двигателят Mild Hybrid Advanced вече е готов за модернизация, за да отговори на бъдещите Euro 7 разпоредби.

Последният, но не по важност и авангардност вариант на задвижване е Mild Hybrid 12V. При него автомобилът е с 4-цилиндров, 1,3-литров бензинов двигател с турбокомпресор и директно впръскване, който вече се предлага за част от гамата на марката като цяло. Разработен в сътрудничество с Daimler, този мотор се подпомага от стартер-генератор и 12V литиево-йонна батерия. Ще се предлага с автоматична трансмисия X-TRONIC с две нива на мощност (140 и 160 к.с.). Ще има вариант и с 6-степенна механична трансмисия във версия с мощност 140 к.с.

Технологията Mild Hybrid 12V подобрява работата на системата Stop & Start и позволява активиране на функцията „Sailing Stop“ (автоматична функция за свободен ход) на версиите X-TRONIC. По-конкретно тя дава възможност да се осигури регенериране на енергията по време на фазите на спиране и да се изключи двигателят с вътрешно горене при версиите с автоматична скоростна кутия по време на фазите на забавяне.

Като обобщение си мисля, че с приятни външни форми, удобство, приятно и предвидимо пътно поведение плюс наистина високи технологии Austral наистина ще се опита да даде нов тласък на продажбите на Renault в традиционно най-силното поле за изява на компанията.