Ейдриън Нюи разкри какво е общото между Себастиан Фетел и Макс Верстапен. Според него, двамата световни шампиони са „много чувствителни към гумите.“ Нюи също така разказа и интересни неща за кариерата си в F1 и коментира темата за горната граница на разходите.
Нюи е един от най-успешните, популярни и уважавани инженери в F1. Британецът има повече от 30-годишен опит в световния шампионат с отбори като Лейтън Хаус, Уилямс, Макларън и Ред Бул. Той също така е бил желан от Ферари, но в крайна сметка отказва няколко изкушаващи предложения на Скудерията. Последно време интерес към Нюи проявява и Астън Мартин
65-годишният инженер е конструирал едни от най-успешните автомобили в историята на F1. Те са спечелили общо 12 титли при конструкторите и 13 при пилотите в периода 1992-2023 г. Нюи има и сериозна заслуга за доминацията на Макс Верстапен и Ред Бул след влизането на последния набор от технически правила.
Нюи е типичен дизайнер от старата школа. Британецът предпочита да стои пред чертожната дъска, за да създава различни проекти. Наскоро той даде ексклузивно интервю за RacingNews365. В него той разкри, че в ранните му дни в Лейтън Хаус и Уилямс е бил „инспектор Поаро“, тъй като тогава още не е започнала революцията в дизайна на F1 и използването на все повече компютърни технологии.
„Първоначално изкарах година и половина при Фитипалди. После отидох в Индикар и се върнах в F1 през 1987 г. в Лейтън Хаус“, разказа Нюи. „По онова време имахме общо петима инженери, така че екипът беше доста мъничък. Когато се присъединих към Уилямс през 1990-та, видях, че това беше много по-голям отбор. Не мога да си спомня точно, но вероятно имаше около 15 или може би 20 инженери.“
„През началото на 90-те години броят им не се увеличи толкова значително. В средата на същото десетилетие броят им вече започна да се увеличава значително. Това, разбира се, отчасти се дължеше на увеличаването на бюджетите.“
„Но може би по-същественото бе, че компютърната епоха беше настъпваше все повече. Това, което ни позволиха нарастващата изчислителна мощ и инструментите за симулация, беше да навлезем в много по-големи подробности по отношение на аеродинамиката“, обясни техническият шеф на Ред Бул.
„Тогава разполагахме само с аеродинамична тръба и флуоресцентен прах. Тогава се опитваш да си представиш потока, подобно на инспектор Поаро, опитвайки се да намериш ограничените улики за това, което се случва.“
„Сега имаме CFD (изчислителна динамика на флуидите). Това е инструмент, с който е много лесно да визуализираме потока. Благодарение на динамиката на автомобила и състезателния инженеринг се разговаряше единствено с пилотите, без да има устройства, показващи данните.“
„Компютърната епоха вече промени всичко. Това е нещо съвсем различно, което ни позволява да навлезем в огромното количество детайли и разбиране“, каза още Нюи.
През годините Нюи е имал удоволствието да работи със световни шампиони като Найджъл Менсъл, Ален Прост, Аертон Сена, Мика Хакинен, Кими Райконен, Себастиан Фетел и Макс Верстапен
Само Фетел и Верстапен имат спечелили общо седем световни шампионата и 95 победи в Гран при с автомобили, проектирани от Нюи. Той подчерта, че двамата световни шампиони на Ред Бул са давали невероятна обратна връзка.
„При всички пилоти, с които имах щастието да работя през годините, тяхната обратна връзка е от съществено значение“, каза Нюи. „Много често различните пилоти са по-чувствителни към различни области. Фетел и Верстапен имат едно общо нещо – и двамата са много чувствителни към гумите. „Други пилоти, например като Марк Уебър, бяха много чувствителни към аеродинамичните промени. Макс също е такъв.“
„При управляемостта на двигателя някои пилоти са по-чувствителни от други. Затова получаваш различни части от обратната връзка от различните пилоти и след това сглобяваш всичко заедно.“
„Теоретично може да се твърди, че не трябва да се нуждаем от обратната връзка на пилотите заради всички сензори на автомобила и всички инструменти за симулация, които имаме. Но според мен обратната връзка от човека е жизненоважна. Все пак човекът контролира всичко това и има чувствителността, усещането и способността да се изрази. Това е от ключово значение. Все пак ние ние правим автомобил, който не е управляван от машина“, каза още Нюи.
Техническият шеф на Ред Бул идентифицира и една непредвидена последица от тавана на разходите, наложен преди няколко години. Според него, ограничението на харчовете е имало пагубен ефект върху самата F1
„Скритата опасност от ограничението на разходите, за която никой от нас вероятно не се е замислял, когато то влезе в сила, е, че F1 беше най-добре платената инженерна дисциплина в света“, заяви Нюи.
„Така щяхме да можем да наемаме и да привличаме от университетите най-ярките млади специалисти. Сега това не е така заради заради горната граница на разходите и размера на инфлацията. Не трябва да забравяме и факта, че таванът на разходите не се увеличава спрямо нивото на инфлацията. Затова не можем да привличаме толкова много кадри.“
„В същото време това е нож с две остриета. Имаме новосъздадени технологични компании, които предлагат много високи заплати. Затова сега имаме сериозна конкуренция, когато отиваме в университетите, опитвайки се да привлечем някои от най-добрите инженери.“
„По същия начин губим хора от нашите отбори в полза на други технологични компании. Това е истински проблем, защото затруднява нас като индустрия, а не само нашия екип, който опитва да привлече най-добрите инженери в света. Тогава ние се опитваме да ги привлечем на базата на страстта, а не единствено заради високата заплата“, завърши Ейдриън Нюи.
ℹ️ Formula 1 cars have 𝐄𝐈𝐆𝐇𝐓 gears ⚙️#F1 || #ChineseGP 🇨🇳pic.twitter.com/atkARTtmHs
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) April 14, 2024