Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Обявиха новите правила в F1 за 2021 г.

Обявиха новите правила в F1 за 2021 г.

8927
0
2021 правила
графика: Либърти Медия

Шефовете на Формула 1 и ФИА обявиха новите правила в спорта, които ще влязат в сила от 2021 г. Те бяха одобрени от Световния моторспортен съвет на федерацията днес. Те са в резултат на 2 години изследвания, проучвания и опити.

За първи път в историята, както се очакваше, ще има таван на бюджетите. Той ще бъде 175 млн. долара на година. В тази сума няма да се включват заплатите на пилотите, тези на трима водещи служители от тима, маркетинга и др. Който отбор не го спазва, ще бъде наказван сурово, включително с изваждане от класирането в шампионата.

Ако състезанията са повече от 21, отборите ще получават право да харчат по 1 милион повече в зависимост от увеличаването на бройката (ако са 23, таванът на бюджетите ще стане 177 млн.). Ако надпреварите намалеят под 21, на тимовете ще бъдат отнемани по 1 млн. на състезание (ако са 20 Гран при, лимитът ще бъде 174 млн.)

Във връзка с лимита на харчовете, президентът на ФИА Жан Тод заяви, че това е също висока цифра. Но шефовете на спорта смятат, че това трябва да бъде първата стъпка в тази посока.

графика: Либърти Медия

Очаквано аеродинамиката на болидите в опростена. Премахнати са дефлекторите, а предното крило е съставено само от 3 елемента.

То ще е директно свързано с носа, без използването на досегашните пилони. Страниците на крилото ще бъдат силно изправени нагоре, като върха на крилата на пътнически самолет.

Според новите правила задните крила също са променени, като те ще са по-ниско разположени, а страниците им са вдлъбнати навътре, както се очакваше. Ще бъде използван отново т.н. граунд ефект, чрез който се генерира много повече притискане от пода на колата.

Колелата ще бъдат 18-цолови, като ще има един доставчик. Използването на чохлите за подгряване на гумите остава.

Минималното тегло на болидите ще бъде увеличено от 743 на 768 кг. Кокпитите на пилотите пък ще бъдат по-широки. Очаква се новите коли да бъдат с 3-3.5 сек по-бавни на обиколка.

По отношение на двигателите, тяхното тегло ще бъде увеличено, а ще има ограничения на материалите, които могат да бъдат използвани в тях. Ще се ползват стандартизирани горивни помпи, а отборите няма да могат да избират свободно производител на батерии и турбокомпресор.

Броят на използваните изпускателни системи за един сезон вече ще бъде ограничен. Според новите правила пилотите ще имат право на 6 за една година, след което при използване на повече ще има наказания.

графика: Либърти Медия

В правилата за 2021 г. се предвижда също така забрана на хидравличното окачване, по-големи спирачни дискове, по-дълги и здрави носове с оглед на по-добра сигурност за пилотите.

Ще бъдат ограничени още дино тестовете на задвижващите системи, работата във въздушните тунели и CFD симулациите.

Състезателните уикенди ще бъдат леко променени. Те ще започват в петък с медийните изяви на пилотите, вместо както досега в четвъртък, като двете свободни тренировки ще бъдат изместени по-късно през деня. За събота и неделя няма да има промени.

Новост за 2021 г. е и изискването колите да са в условията на Закрит парк (да не се правят сериозни промени по тях) още след 3-ата свободна тренировка, а не както досега след квалификацията.

Постигнато е съгласие състезанията в календара да могат да бъдат до 25 на година, като според изпълнителния директор Чейс Кери целта на спорта не е непременно да се достигне до тях.