Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Отбори от F1 искат разхлабване на правилата за закрит парк

Отбори от F1 искат разхлабване на правилата за закрит парк

1010
0
ФИА, Формула 1, F1
снимка: Спас Генев

Отбори от F1 искат разхлабване на правилата за закрит парк. Според тях, сегашните разпоредби повече пречат, вместо да помагат и поискаха те да бъдат променени или напълно премахнати от спорта.

Правилата за закрития парк бяха въведени преди няколко години. Тяхната цел бе да се попречи на отборите да работят постоянно по болидите преди квалификация или състезание. Така нареченият „закрит парк“ или „parc ferme“ e строго охраняема зона. В нея ФИА извършва проверки на законността и безопасността на болидите по време на всеки уикенд в F1

В съвременната F1 изразът „условия на закрит“ се използва и за обозначаване на ограничените дейности, които могат да се извършват по автомобилите. Това важи от времето на излизането им от гаража за е на квалификацията до края на състезанието в неделя.

В съчетание с удължаването на полицейските часове за отборите, закритият парк помогна на отборите да намалят разходите си налагането на бюджетния таван през сезон 2021.

Тази година F1 направи сериозни промени в спринтовия формат. Според тях, отборите и пилотите разполагат със само една свободна тренировка в общо 6 рейс уикенда за сезон 2023. Така на практика няма достатъчно време, в които могат да се уточнят автомобилите.

Според правилата, екипите не могат да променят настройките на болидите след приключването на квалификацията заради условията на закрит парк. В противен случай се налага наказание, като най-тежкото е потегляне от алеята пред боксовете.

Липсата на достатъчно време за подготовка бе една от причините Шарл Льоклер и Люис Хамилтън да бъдат дисквалифицирани от Гран при на САЩ. Според ФИА, дисквалификациите вероятно се дължат на ограниченията по време на спринтовите уикенди. Това на свой ред предизвика призиви от страна на представители на отбори за облекчаване на правилата

„Обсъждаме правилата за закрития парк. „Първоначалната [причина за това нещо] беше да се попречи на отборите да правят безумни неща във времето от края на квалификацията в състезанието“, каза Диего Йоверно.

„Но има и друг аспект- да предпазим отборите от самите тях, защото инженерите винаги имат много фантазия. В същото време обаче механиците са прекалено напрегнати“, продължи спортният директор на Ферари. „Мисля, че все още има някаква полза от правилата за закрит парк. Вероятно може да смекчим някои от тях, защото има други начини да контролираме това, което правим. Има ограничение на бюджетния лимит, проследяване на частите, които се използват. Не мисля, че ще се отървем напълно от това нещо, но обсъждаме тези въпроси с ФИА наред с други подобни“, добави Йоверно.

Том Макълоу от Астън Мартин би приветствал промени в правилата, която да позволи на отборите да правят промени при различни метеорологични условия.

„Има много добри неща, след като беше въведен закрития парк. Мисля, че е въпрос на развитие на правилата, за да се постигне това, което всички искаме.“

„Позволяваме да се променят определени неща- можеш да смениш спирачния материал и можеш да правиш различни дреболии. Очевидно е, че не можем да променяме плъзгачите и дъската на автомобила. В този случай трябва да вземеш някои решения на много ограничен пробег много рано.“

„Има, които влияят на това, като например времето Един насрещен до попътен вятър може да повлияе на това при движение на правата. Честно казано е трудно да се прогнозира три-четири дни пред това. Затова смятам, че промените в регламента винаги са добре дошли от инженерна гледна точка, но не мисля, че трябва да се отървем от този парк“, обясни пърформанс директорът на Астън Мартин.