Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Отново за отсъжданията на стюардите – за едно и също провинение пак...

Отново за отсъжданията на стюардите – за едно и също провинение пак ту се дава наказание, ту не

1801
0
Макс Верстапен, Ред Бул, Гран при на Сингапур, Сингапур
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Системата за разглеждане на инциденти и налагане на наказания отново бе поставена под въпрос по време на уикенда за Гран при на Сингапур. Решения на стюардите на ФИА предизвикаха въпроси и раждането на откровено конспиративни теории. Непостоянството в отсъжданията отново бе повод за недоволство.

Най-голямо внимание неминуемо привлече ситуацията, при която Макс Верстапен бе разследван за три случая в събота след квалификацията

Наказанията му бяха официални предупреждения – за задържане на съперниците на излизане от питлейна (пилотите на Мерцедес и Шарл Льоклер от Ферари бяха зад Верстапен, когато спря на зеления семафор) плюс два случая за задържане – с Логан Сарджънт (Уилямс) в Q1 и Юки Цунода в Q2. Най-често цитираният случай за разлика при отсъжданията бе сравнение на случая с Верстапен и Цунода спрямо ситуация с Шарл Льоклер в Монте Карло.

И в двата случая е отбелязано, че действията на пилота са били повлияни от липса на комуникация от страна на отбора. Докато в Монако обаче стюардите смятат, че това не може да бъде смятано за смекчаващо обстоятелство, то в Сингапур именно неподаването на информация от страна на Ред Бул към Верстапен е използвано за основание състезателят да бъде на практика оневинен. Липса на комуникация, за която отговаря тимът, е причината за още едно наказание на Льоклер – за спринта в Австрия. Същото е основанието за преместването на Пиер Гасли с три места назад на стартовата решетка в Испания. И то за задържане на Макс Верстапен.

Още по-любопитен поглед се дава в анализ на the-race.com. В него се посочва, че „използването на вината на екипа за смекчаване тази на пилота създава теоретична ситуация, при която ако даде отбор знае, че безопасно може да попречи на пилот от противников тим чрез задържане на информация, то може да е изгодно за съответния екип да го стори.“

Стюардите на отделните състезания са различни. Това се обсъжда от години в светлината на факта, че за едни и същи простъпки на пистата ту се налагат наказания, ту не

Така се създава неприятно усещане за подбор на санкции, както и за различно отношение между отбори. Въпросът изобщо не е нов и се обсъжда отдавна. Действия от страна на ФИА обаче няма. Дори опитът за поделяне отговорностите на рейс директора между двама души приключиха безславно, след като Едуардо Фрейташ бе уволнен заради пускането на трактор на пистата Сузука миналата година в дъжда. Така федерацията отново има само един рейс директор за Формула 1 – Нилс Витик. А идеята бе натоварването да се намали, защото признанието от страна на ФИА за грешка на Майкъл Маси в края на Гран при на Абу Даби през сезон 2021 бе свързано точно с безбройните задължения на поста и че човекът на него систематично е претоварван.

Друг неприятен щрих в историята от Сингапур бе отсъствието на самия Цунода и представител на Алфа Таури на изслушването. Моментално се заговори, че тъй като Алфа Таури е малкият отбор на Ред Бул, то просто не са отишли, за да намалят шанса пилот на големия тим да получи санкция. Слухът се засили дотолкова, че се наложи да се дава официално обяснение и то не звучеше изобщо добре, но не за екипа от Фаенца, а за стюардите. Ръководеният все още от Франц Тост отбор просто не получил формална „призовка“.

По принцип стюардите на което и да е състезание издават два броя известия. С тях се викат страните по случая. Ако в инцидента са замесени повече пилоти, „призовките“ са толкова, колкото са участниците. Твърди се, че прецедентът бил създаден от случая със Сарджънт и Ланс Строл в квалификацията в Сингапур. Канадецът не бил извикан официално, тъй като бе в медицинския център след тежката си катастрофа. Спортният директор на Астън Мартин Анди Стивънсън пък получил „неформална покана да присъства, ако желае“, при това през WhatsApp. Ако ситуацията със Строл е разбираема, то другата не е. Явяването на изслушване изобщо не би трябвало да е пожелателно, камо ли да се изпращат неофициални покани през месинджъри.

Отсъжданията направиха впечатление и на F1 пилотите

Вследствие на санкции Пиер Гасли за малко не стигна до толкова наказателни точки през сезон 2022 и началото на 2023 г., че да пропусне състезание. Френският пилот постави в Сингапур въпроса какво пише в регламента и какво всъщност се случва.

„Да направят нещата черно-бели. Бях доста изненадан и след квалификацията, и след състезанието. Не разбирам напълно регламента. Чета правилата, знам какво гласят, но написаното не винаги се прехвърля на пистата. Ще обсъдя въпроса с тях, защото не разбирам напълно (някои основания). Понасял съм някои наистина тежки санкции като шестте места в Барселона тази година за забавяне (две наказания от по три места – б.р.), а нищо такова не видяхме след квалификацията. Може би сега е разрешено (да пречиш). Не знам, ще попитам“, саркастично коментира Гасли.

В състезанието също имаше случаи, предизвикали неприятни коментари

Основният бе със Серхио Перес. Мексиканският пилот на Ред Бул първо удари Юки Цунода в самото начало на надпреварата. Това доведе до отпадането на пилота на Алфа Таури, но е възможно да има последствия и за следващи стартове. Тимът от Фаенца няма достатъчно нови компоненти и може да се наложи Цунода да кара с по-стари варианти. За този инцидент Перес не получи санкция, тъй като стюардите се отнасят по-лежерно към ситуации от началото на състезанието. Още по-голям отзвук предизвика ударът на мексиканския пилот с Алекс Албон. За него наказанието бе 5 секунди, но реално нямаше никакви последствия върху класирането, тъй като Ред Бул-ът е достатъчно бърз, за да елиминира подобна санкция, натрупвайки достатъчно аванс спрямо болидите зад себе си.