Оливър Оукс и Лука де Мео защитиха решението за закриването на програмата за двигатели на Рено. Двамата застанаха изцяло зад решението на френския производител и обясниха, че това ще бъде по-добре за бъдещето най-вече от финансова гледна точка. Оливър Оукс и Лука де Мео защитиха решението за закриването на програмата за двигатели на Рено. Оукс заяви, че иска „най-добрият двигател на стартовата решетка“, дори и да е доставен от друг производител.
В края на септември стана ясно, че Рено спира програмата си за задвижващи системи в F1. Французите окончателно спряха работата по новия силов агрегат, който трябваше да се използва от 2026 г. нататък. По този начин ще се сложи край на близо 50-годишната история на Рено като производител на двигатели в F1
Главният изпълнителен директор на Рено Груп Лука де Мео взе решението марката да се откаже от дългогодишната програма за двигатели в F1, базирана във Вири-Шатийон. Това е част от по-широките усилия за намаляване на разходите и промяна на състоянието на Алпин.
Този ход предизвика недоволство сред персонала в завода във Вири. Въпреки това Оливър Оукс приветства промяната. Британецът призна, че Алпин се нуждае от най-добрия двигател, дори и той да бъде доставян от друг производител.
„Всички в отбора се възхищават и уважават хората във Вири“, сподели Оукс. „Колкото и да е жестоко да звучи, аз като шеф на отбора просто искам да имам най-добрия двигател, с който да се състезаваме. Това е най-важното.“
Оукс призна богатата история на Рено в F1. Френският производител е ставал световен шампион както със собствен отбор, така и с клиентски такива. Примери за това са Бенетон и Уилямс през 90-те години на миналия век, както и с Ред Бул в периода 2010-2013 г.
От началото на новия век тимът на Рено/Алпин беше разположен на две места. В Енстън се правеше шасито, докато във Вири-Шатийон се произвежда задвижващата система и съпътстващите компоненти.
„Бих казал, че Вири и Енстън имат страхотна история. Но също така бих казал, че никой не се интересува какво има под капака, ако печелиш. Искам хубаво да кажа това“, каза още Оукс.
Рено изостава от конкурентите си след започването на турбо-хибридната ера в F1 през 2014 г. Френският производител така и не успя да навакса напълно пасива от Мерцедес, Ферари и дори Хонда
Прекратяването на програмата за задвижващи системи е свързано и с лошото представяне на Алпин през последните месеци. Френският тим е едва девети при конструкторите шест кръга преди финала на сезон 2024. За сравнение, Алпин беше четвърти две години по-рано.
Според изчисленията, производството на конкурентен силов агрегат в F1 може да достигне $120 милиона годишно. Същевременно използването на двигател от друг производител е няколко пъти по-евтино. Според Де Мео, финансовата логика зад това решение е неспорима.
„Феновете – с изключение на истинските ентусиасти, съгласен съм – и спонсорите идват заради отбора а не заради двигателя. Например някои партньори подписаха заради Макларън, а не заради това, че има Мерцедес под капака“, каза Де Мео.
„Публиката в F1 се промени. Тя се разшири и включва млади хора, жени. Тази нова клиентела има различна интерпретация на този спорт. Ние подкрепяме пилот, цвят и марка, но не и двигател. Като се има предвид класирането ни, Алпин губи бонуси. Спонсорите са рядкост. Имаме дупка, която трябва да запълним. Акционерите ми знаят как да смятат. Алпин трябва да прави пари.“
Де Мео подчерта дълбоките емоционални връзки на много хора в организацията с програмата за двигатели на Рено. Но в същото време той настоя, че решението е взето в най-добрия интерес на компанията и проекта на Алпин в F1
„Това е много емоционална тема. Решението ни е резултат от месеци и месеци наблюдения. Преди всичко бих искал да кажа, че се възхищавам на ангажираността и упоритостта на хората във Вири-Шатийон. Знам, че утре те ще запечатат това състояние на духа в предстоящите проекти“, каза Де Мео.
„Те са оптимистично настроени, а това е добра новина. Не ми харесва да ги виждам толкова разочаровани от това решение. За съжаление при моята работа не мога да мисля като фен. Аз съм мениджъра. Аз управлявам публична компания и трябва да преосмисля проекта за F1, за да сме най-накрая на печалба. Продължавам да търся начини да го постигна.“
„В този случай сме станали почти невидими. Още две години по този начин и проектът ще се изпари напълно. От три сезона се намираме на низходящ наклон. Трябваше да разклатим всичко, като успоредно с това трябваше да спазваме финансовата логика“, добави главният изпълнителен директор на Рено Груп.
Night or Day race? 🌚☀️
Which one do you prefer, team? 🤨 pic.twitter.com/Oi0MJizkm6
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) October 5, 2024