Световният рали шампионат (WRC) за 2020 г. ще е първото първенство от 2014 г. насам, в което Себастиен Ожие няма да стартира като носител на короната от предходния сезон. Французинът, който по време на кариерата си триумфира 6 пъти във WRC обаче, се надява да си върне титлата – вече с нов отбор.
Споменавал си, че искаш да се оттеглиш от ралитата в края на 2020 г. Има ли вариант, при който новият ти отбор може да те задържи във WRC за по-дълго?
Би ми допаднало, разбира се, да спечеля една последна титла с трети различен екип, но не това е в ума ми в началото на сезона. Аз съм борец и победител, така че започвам състезателната година с мисълта за успех. Изобщо не разсъждавам дали това ми е последният шанс за каквото и да е. Вече имам изумителна кариера зад гърба си и всичко, което мога да добавя към нея, би било страхотно.
Още един нов автомобил в началото на нов сезон…
През последните години понатрупахме опит в тази област! Успявах да се адаптирам доста бързо в новата среда и се надявам и сега да е така.
Колко трудно е да започнеш работата си с нови кола и отбор с трудна надпревара като рали Монте Карло?
Това наистина изглежда като сериозно предизвикателство. Но в крайна сметка това състезание има уникални характеристики. То е толкова трудно и различно от всички останали, че най-важното за там е да се състезаваш с автомобил, в който се чувстваш комфортно. Ако не познаваш колата, по-трудно се справяш с карането на лимита. В това конкретно рали и не бива да надскачаш 100% от възможностите на автомобила. Там по-скоро трябва да си умен, да внимаваш с гумите и какви ще са условията. В известна степен може би е по-добре да стартираш в Монте Карло с нов отбор, а не в състезание, където се бориш за всяка десета от секундата – като Финландия например.
Отново ще си съотборник с Елфин Еванс?
Това е чудесно – честно, наистина се зарадвах, когато чух, че отборът е решил да го вземе. Заслужава го след толкова години в спорта. Сега и двамата имаме много да учим. Инженерите се интересуват от мнението ни за колата. Ако си работил продължително време с едни и същи пилоти, може да е малко трудно да откриеш нова посока на развитие. От това, което научих, смятам, че изпитват затруднения да открият точно нови начини за подобрение на колата. Може пък идването на други състезатели да помогне за напредъка.
Кале Рованпера, другият ти съотборник, също е нов пилот. Доколко един 19-годишен дебютант може да ти помогне да си върнеш титлата?
Определено трябва да оставим Кале да се развива. За него е най-добре да му дадем време да учи. А и моят подход към даден сезон никога не е: „Как може съекипникът да ми помогне?” Целта е да се фокусирам върху себе си и да свърша своята работа – това е най-важното нещо. Знаете, че в началото на сезон никога не съм искал какъвто и да специален статут в тима си. В зависимост от развитието на надпреварите през втората половина от календара може да се следва някаква стратегия. Но в началото всеки трябва да се фокусира върху себе си и да даде максимума си за отбора.
Ще работиш с Томи Макинен през 2020 г.
Томи беше героят на детството ми в края на 90-те години. От тогава са първите ми ясни спомени от ралитата и Монте Карло. Онази червена кола, която доминираше в надпреварата, с Томи зад волана… Вълнуващо ще е да работим заедно.
Happy new year everyone ?
Wish you health, love & Happiness#happynewyear2020 @AndreaKaiser pic.twitter.com/kJX5lWVt4s— Sébastien Ogier (@SebOgier) December 31, 2019