Пилотите от Формула Е коментираха най-новото въведение в шампионата- Pit Boost. Някои като Максимилиан Гюнтер приветстваха решението и вярват, че то е подобрило екшъна по време на състезанията. В същото време Дан Тиктъм не беше никак доволен, тъй като се оплака от проблем с батерията след зареждането.
Pit Boost е иновативна функция, която дебютира миналия уикенд в Джеда. Тя осигурява 10% увеличение на енергията (3.85 kWh) на състезателните автомобили чрез 30-секундно бързо зареждане с 600 kW в бокса. Този пистолет разполага със значително повече енергия от сегашните потребителски зарядни устройства
Първоначално Формула Е планираше да въведе тази иновация още след старта на новата ера Gen3. Ръководството на шампионата обаче беше принудено да отлага Pit Boost цели две години заради съмнения относно надеждността и безопасността на тази иновация.
В края на миналата седмица Формула Е най-накрая използва Pit Boost по време на рейс уикенда в Джеда. Трасето покрай брега на Червено море прие третия и четвъртия кръг от сезон 2024-25 в световния електрически шампионат.
В средата на състезанията пилотите влязоха за бързо зареждане с енергия. Това доведе до известни размествания в класирането. Най-голям печеливш се оказа Максимилиан Гюнтер. Пилотът на DS Пенске си проби път напред с помощта на двата атакуващи режима и изпревари Оливър Роуланд два завоя преди финала. Така Гюнтер записа първа победа за този сезон и общо шеста в кариерата му.
„Мисля, че е много готино да има такива различни състезания. Динамиката е много различна и ще видим много различен вид състезание“ каза Гюнтер по темата за Pit Boost.
„Това просто показва и напредъка на Формула Е по отношение на технологиите. За само 30 секунди можеш да заредиш автомобила на 10%, което е наистина невероятно по време на състезателни условия. Това е готино и внася още един елемент на вълнение за феновете, за нас в колата, за инженерите и отборите в гаража. Наистина смятам, че е чудесно допълнение към шампионата“, добави пилотът на DS Пенске. За съжаление, Гюнтер отпадна още в началото на втория старт в Джеда, но в него не се използва Pit Boost.
В началото на първото състезание от Формула Е в Джеда имаше кола за сигурност заради отломки на пистата. Това обаче стана преди прозореца за спирания в бокса, който изисква пилотите да са изразходвали поне 40% от енергията. Следователно всички спирания за бързо зареждане бяха направени при зелен флаг.
Оливър Роуланд също коментира Pit Boost. Пилотът на Нисан загуби победата в първия, но доминираше във втория. Британецът вярва, че късметът все още може да играе огромна роля в използването на Pit Boost през останалата част от сезона
„Беше доста чисто състезание, което според мен помогна на зрелището“, сподели Роуланд. „Мисля, че ще имаме няколко премеждия по пътя, когато на цялото трасе се появят жълти светлини и коли за сигурност [по време на питстоповете]. Смятам че можем да го използваме по-стратегически в бъдеще за да имаме може би повече или по-малко енергия в зависимост от това за колко време спираме. Така би било по-интересно“, добави пилотът на Нисан.
Като цяло новата технология се оказа надеждна. Имаше и някои изключения като Дан Тиктъм, който получи технически проблем. Британецът се движеше на осма позиция и беше близо до това да спечели точки. За нещастие той получи повреда в батерията, заради която трябваше да спре в бокса и да рестартира автомобила.
„Не се зареждаше. Имаше някакъв проблем и по принцип имаше грешка. Батерията просто не се зареждаше, така че трябваше да рестартирам автомобила“, сподели Тиктъм.
„Мисля, че технологията [Pit Boost] е много интересна, но просто трябва да работи повече или по-малко всеки път. Ако не работи напълно и не е съвсем готова, тогава трябва да се откажем от нея, просто е.“
„Фактът, че можеш да заредиш батерия толкова бързо и тя не се запалва, е много важна технология за пазара на електрически превозни средства. Смятам, че на тази основа е страхотно. Но от друга гледна точка не ме интересува особено, ако ще провали състезанията ми“, добави Тиктъм, който финишира втори в старт №2 от Формула Е в Джеда.
Следващият случай, в който ще се използва Pit Boost, е Монако. Състезанията в Княжеството ще се проведат на 3 и 4 май. Преди това Формула Е ще се състезава на пистата Хоумстейд Маями Спийдуей в началото на април.
Primo pit boost della storia della #FormulaE pic.twitter.com/cRYV4Xk5ue
— Matteo Landi (@MatteoLandi10) February 14, 2025