Начало Избрани Пилотите за Норис-Верстапен и указанията за каране: От „Не е ясно как...

Пилотите за Норис-Верстапен и указанията за каране: От „Не е ясно как Макс се отървава“ до „Няма драма“

1020
0
Ландо Норис, Макс Верстапен
Ландо Норис и Макс Верстапен; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Темата за ситуацията между Ландо Норис и Макс Верстапен, вследствие на която британският пилот на Макларън получи наказание, бе основна в навечерието на състезателния уикенд за Гран при на Мексико. Много от пилотите бяха питани на Аутодромо Ерманос Родригес какво мислят за станалото и за така наречените указания за стандарти на управление. Това е документ от 6 страници, в който са описани различни ситуации. Негов вариант ще бъде част от Международния спортен код на ФИА от 2025 г. и ще се прилага във всички категории автомобилен спорт.

За разлика от правилниците – спортен, технически и финансов – тези указания не са публично достояние

В тях има направени съществени промени. През 2022 г. например в насоките пише, че „изпреварваният болид трябва да е в състояние да вземе завоя, оставайки в границите на трасето“. В настоящия им вариант това изискване липсва. В сегашната версия на указанията се обръща внимание най-много на връхната точка на кривите и напускането на пистата.

„Ако в защитата си един автомобил излезе от пистата (или пресече шикан) и се върне на същата позиция, по принцип стюардите ще считат, че съответният болид е спечелил сериозно предимство. Затова по принцип позицията трябва да се върне, както е упоменато в правилата. Стюардите решават по свое усмотрение дали колата е била в „защитна позиция“, се казва в указанията.

Ландо Норис каза в Мексико, че в момента на излизането от пистата вече не е атакуващата кола, защото преди това вече е бил с повече от една дължина пред Верстапен

Още след самата Гран при на САЩ пилотът на Макларън заяви, че съперникът му също е напуснал трасето и е придобил сериозно предимство от това. В решението от Circuit of the Americas Норис се посочва, че според стюардите Ландо е нарушил точка 33.3 от спортния регламент. В обосновката се посочва, че той е „загубил „правото“ на завоя в съответствие с указанията“.

Решението на стюардите от COTA е базирано на това къде се е намирал Норис във връхната точка на кривата спрямо Верстапен. Тук в насоките има определения като „предната ос да е поне редом с огледалото на другата кола не по-късно от връхната точка на завоя“. Идеята за създаването на документа е била да се напише нещо като ръководство, въплъщаващо принципа „Оставете ги да се състезават“ и да помага на различните стюарди в отсъжданията, дефинирайки ситуациите на писта. Има изброяване на редица условия при изпреварване от вътрешната или външната страна на завой, но след надпреварата в САЩ е очевидно, че яснота не е напълно постигната.

Макс Верстапен бе категоричен и в Остин, и в Мексико Сити, че неговото каране е спрямо регламента. Пилотът на Ред Бул смята, че във Формула 1 има твърде много правила, но същевременно разбира защо е така

„Ситуацията с тези указания за стандарти при каране е, че се опитват да дадат определение на твърде много неща. Спортът със сигурност е свръх регулиран, макар че виждам защо е необходимо това. Ако се махнат правилата, ще стане нещо и пак ще е: „Не, трябват ни повече норми, трябва да сме по-силни“. Винаги е едно и също. В миналото е имало по-малко правила и съответно призиви да се увеличат за едно или друго. Нещата се повтарят“, коментира Верстапен.

Люис Хамилтън сподели, че много пъти е бил в ситуации с Верстапен, подобни на тази с Норис миналия уикенд.

„Винаги е било неясно защо Макс се измъква с подобни неща от толкова дълго време. Вероятно са необходими някакви промени (в правилата). А и има непостоянство при отсъжданията, явно зависещо от това коя година е. Като спорт е необходимо да изравним нещата във всички области. В други глобални дисциплини имаме рефери на пълно работно време например. Сигурен съм, че това не би било лошо и за нас“, каза Хамилтън.

„Случилото се миналия уикенд аз съм го изживявал многократно с Макс. Не би трябвало да можеш да се гмурнеш така отвътре, да минеш напред, да изхвърчиш от пистата и да си задържиш позицията. Това определено се нуждае от промяна“, допълни седемкратният световен шампион

Шарл Льоклер има опит в битките с Верстапен. Той намира стила на нидерландеца за вълнуващ, но заяви, че Макс на моменти прескача границата на правилата.

„От Остин има няколко неща, които бих искал да обсъдим с ФИА, защото според мен някои наказания бяха прекалено строги. Трябва да сме сигурни, че всички сме на една и съща вълна. Необходимо е да е напълно ясно какво можем и какво не можем да правим. Изпреварването на Оскар [Пиастри] миналата събота например не заслужаваше наказание. Но това е продължаващ процес, който винаги се стараем да оптимизираме заедно с ФИА. Сигурен съм, че ще обсъдим нещата по време на брифинга ни“, каза Льоклер.

„А Макс винаги е на ръба. Това прави състезанията с него толкова вълнуващи. Заради това и аз толкова харесвам битките си с него. Верстапен никога не оставя никакво място и винаги е на ръба на правилата. Когато си постоянно на лимита, от време на време минаваш малко отвъд него“, добави Льоклер

Джордж Ръсел, който оглавява асоциацията на пилотите във Формула 1 заедно с Алекс Вурц, смята, че корените на проблема са в конфигурациите на трасетата.

„По принцип са необходими някакви насоки. Особено като се има предвид, че за всеки състезателен уикенд стюардите са различни и съответно имат леко различни интерпретации. Аз смятам, че моето наказание бе малко строго, но вероятно коректно. Разглеждайки това на Ландо мисля, че също бе може би правилно. И Макс обаче вероятно трябваше да получи санкция за излизането от пистата“, обясни Ръсел.

„За мен проблемът се корени в това, че се състезаваме на писти, позволяващи да се излиза настрани. В Австрия миналата година например имаше 300 нарушения с ограниченията на трасето. Сложиха чакъл – никакъв проблем. Ако се сложи чакъл и на обсъждания завой, Ландо няма да излезе настрани, за да изпревари. Макс пък няма да спре толкова късно и също да изхвърчи. Мисля, че е необходимо да се справим с корена на проблема“, каза още Ръсел.

Според Карлос Сайнц в светлината на случилото се в Остин Гран при пилотите трябва да обсъдят с ФИА различни инциденти, за да са наясно какво им е разрешено и какво не

„Честно ще ви кажа, че е много трудно да мислиш за насоки, когато тръгваш да изпреварваш и спираш на 20 метра по-късно от вътрешната страна. Според мен нещата зависят много от конкретната маневра. В главата ти не е: „Дали ще съм по-напред във връхната точка на кривата?“ „Дали не трябва да отпусна спирачката, за да взема завоя?“ Може би някои пилоти мислят, но на мен в главата ми не са указанията. Просто се старая да съм агресивен, но честен. Или това, което според мен е честно. И се надявам стюардите да интерпретират маневрите ми справедливо“, обясни Сайнц.

„След Остин смятам, че е необходимо да разгледаме някои случаи, за да разберем кога можем да очакваме наказание и кога не. Ако санкции се налагат буквално по написаното в правилата, то те може би звучат логично. Природата на надпреварите обаче е такава, че не винаги може да се направи така. Мисля, че трябва да седнем всички заедно, да разгледаме определени инциденти и стюардите да ни обяснят защо са взели дадено решение. Така картината в главата ми ще се изясни какво се очаква, когато се състезаваш с останалите“, коментира още испанският пилот на Ферари.

Едно от най-любопитните определения за ситуацията даде Юки Цунода от Виза РБ.

„Аз имам чувството, че очакват да караме като машини, като AI (от англ. artificial intelligence – изкуствен интелект). В крайна сметка ние се състезаваме. Затова хората гледат Формула 1 – заради битките между пилотите в разгара на надпреварата“, каза Цунода

„Ние влагаме страст и ако премахнат това, ще е като AI борба… Със сигурност не е лека тема – обсъжда се в автомобилния спорт от години, но един ден ще се разберем“, допълни японският пилот.

Пиер Гасли коментира, че случилото се в Остин е ясна индикация от необходимостта за промени.

„Има сива област, която в момента позволява на някои пилоти да се възползват по нечестен начин в подхода си към надпреварите. Моите чувства са смесени по отношение на изхода и решенията за някои инциденти. Според мен на всички ни е нужна повече яснота и малко по-добре написани правила“, каза пилотът на Алпин.

„Има една конкретна формулировка, която гласи, че пилотът, чиято предна ос е по-напред във връхната точка на кривата, получава приоритет. След това обаче нещата зависят от това какъв контрол имаш. В противен случай обикновено се стига до ситуации с гмуркане без намерение да вземеш завоя, а просто твоята предна ос да е пред тази на съперника в точно тази точка. Дори да не можеш да вземеш кривата, то завоят пак е твой. Съответно получилият по този начин приоритет не бива наказван. Начинът, по който е написано това, трябва да се промени, за да са по-честни битките“, допълни Гасли.

Според Кевин Магнусен настоящите указания са „твърде рестриктивни и далеч от идеални“. Пилотът на Хаас добави, че колегите му просто ще спрат да се състезават ако постоянно ги грози наказание „за каквото и да направят“.

Правилата, указанията, прилагането им и стюардите получиха категорична подкрепа от Валтери Ботас

„Нещата винаги са били доста ясни. Няма драма. Просто някои пилоти стигат до границите им, но като цяло правилата са ясни. Стюардите се сменят, но се опитват да са постоянни (в решенията си). Опитват се да следват насоките, но това не винаги е възможно, защото всеки инцидент или изпреварване на различните писти си имат свои особености. Докато има различни стюарди, ще има различни мнения“, каза Ботас.