Начало Избрани Пирели предоставя най-меките си гуми за спринтовия уикенд в Австрия

Пирели предоставя най-меките си гуми за спринтовия уикенд в Австрия

527
0
Гран при на Австрия 2024
снимка, Пирели

Гран при на Австрия е 11-ти кръг от сезон 2024 в F1. Събитието се провежда на пистата Ред Бул Ринг с дължина 4.318 км и разположена в провинция Щирия. Австрия е домакин на третия спринтов уикенд за тази година.

В Австрия се провежда вторият от общо три поредни надпревари на територията на Европа. Това е първата от общо две тройки състезания за тази година.

Гран при на Австрия е едно от класическите надпревари в календара на F1. Първото издание на състезанието се провежда през 1964 г. на военното летище в Целтвег. Победител в него става Лоренцо Бандини с Ферари

През 1970 г. F1 се състезава Австрия на пистата Йостеррайхринг. Тя остана в календара до края на сезон 1987, след което е извадена заради проблеми с безопасността.

Австрия се завръща в календара на F1 през 1997 г. Домакин на събитието отново е пистата в Щирия. Трасето обаче е сериозно променено и носи името А1 Ринг. След 2003 г. Гран при на Австрия отново е извадена от календара на F1 заради финансови проблеми.

Няколко години по-късно пистата е закупена от Ред Бул. Австрийската компания възстановява трасето и отново го прави годно за приемане на състезания от най-високо ниво. През 2014 г. F1 отново се връща на пистата в Щирия, която вече се казва Ред Бул Ринг

Няколко необичайни характеристики правят Ред Бул Ринг наистина уникална. На първо място, тя може да се похвали с най-малкия брой завои (10) и най-краткото време за обиколка. Дължината ѝ от 4.318 км я прави петата най-къса писта. Ред Бул Ринг е на второ място в списъка на пистите с най-голяма промяна в надморската височина. Разликата между най-високата и най-ниската ѝ точка е 63.5 метра. Така пистата в Австрия отстъпва по този показател само на Спа-Франкоршамп.

Както обикновено за това състезание, Пирели избра трите най-меки смеси от гамата си- С3, С4 и С5. Настилката на пистата в Австрия е доста стара и поради това е силно абразивна. Въпреки това страничните сили, упражнявани върху гумите, са определено по-ниски от средните за сезона, което води до много ограничено износване като цяло

Сцеплението в бавните завои и стабилността при спиране са ключови фактори за конкурентоспособност на тази писта. Важно е гумите да се управляват по такъв начин, че да се избегне прегряването им, особено ако работят при високи температури. Пилотите, които не успеят да ги охладят достатъчно, могат да се окажат затруднени да отблъснат атаките на други автомобили. Това важи особено в първия и последния сектор на пистата в Австрия.

Ето защо друг важен фактор в Австрия ще бъде температурата на околната среда на място. Като цяло времето е доста променливо заради разположението на пистата. През последните две издания на това състезание стратегията с две спирания се оказа най-бърза, като се използваха гумите медиум и хард. Миналата година нито един пилот не заложи на най-меките гуми на Пирели.

характеристики на пистата в Австрия
снимка, Пирели
налягане в гумите на Пирели
снимка, Пирели

Австрия е домакин на третия спринтов уикенд за сезона. Това означава само, че отборите имат на разположение една свободна тренировка в петък, последвана от квалификация за спринта. Спринтовото състезание се провежда в събота. Няколко часа по-късно се провежда и последвано квалификацията за самата Гран при. Австрия е домакин на спринтове от 2022 г. насам

Тази година на трасето има нови чакълени зони за сигурност, разположени на завои 9 и 10. Тяхната цел е да не подстрекава пилотите да нарушават границите на пистата.

Макс Верстапен е най-успешният пилот в Австрия. Състезателят на Ред Бул има общо пет победи на пистата Ред Бул Ринг, записани през 2018, 2019, 2021 и 2023 г. През сезон 2021 Верстапен триумфира и в двата старта на Ред Бул Ринг. Вторият най-успешен пилот на това трасе е Ален Прост с три успеха (1983, 1985 и 1986 г.) Михаел Шумахер, Валтери Ботас, Нико Розберг, Алън Джоунс и Люис Хамилтън имат по две победи на пистата в Австрия.

Мерцедес е най-успешният конструктор на пистата Ред Бул Ринг. Германският производител печели през 2014, 2015, 2016, 2017 и двата старта през 2020 г. На второ място са Макларън, Ред Бул и Ферари, които имат по пет победи. Последният успех на британския отбор е през сезон 2001. Ферари пък триумфира за последно в Австрия благодарение на Шарл Льоклер преди две години. Уилямс има три победи в Австрия.