Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Пирели залага на най-меките си гуми в юбилейното издание на Гран при...

Пирели залага на най-меките си гуми в юбилейното издание на Гран при на Монако

1001
0
Гран при на Монако 2024
снимка, Пирели

Гран при на Монако е осми кръг от сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на легендарната улична писта в Монте Карло. Тази година Монако ще бъде домакин на юбилейния 70-ти старт от Формула 1.

Гран при на Монако е едно от най-класическите състезания в календара на F1. Този уикенд ще се проведе 70-ото издание на състезанието, което се зачита за световния шампионат. Всъщност е имало единадесет други състезания на това трасе.  Десет от тях са били преди създаването на Световния шампионат за категорията „синя лента“. Има и едно през 1952-ра, в което са участвали спортни автомобили със затворени колела

Както обикновено, Пирели залага на най-меките продукти от гамата си- С3, С4 и С5. Трасето в Монако е с особено гладка повърхност. Трябва да се има предвид, че то се използва ежедневно от пътната мрежа на града-държава. Затова гумите трябва да осигурят възможно най-голямо сцепление по време на състезателния уикенд.

В Монако гумите са подложени на едни от най-ниските усилия през целия сезон. Това е така, тъй като писта е доста къса и бавна. Някои завои се преминават с по-малко от 50 км/ч, докато пилотите карат на пълна газ само през 30% от обиколката.

Това ниско ниво на натоварване се смекчава от факта, че всяко явление, което може да характеризира поведението на гумите, се случва много по-често от средното, особено когато става въпрос за нивото на енергия, развивана при нужда от сцепление. Друг фактор, който трябва да се вземе предвид по отношение на гумите, е грейнинга. Това може да се окаже неприятна новина по време на състезателния уикенд.

Монако е писта, на която възможността за грешка е почти нулева. Един от факторите, които влияят на това колко бързо се понижава времето за обиколка на пилота, е увереността, която той постепенно придобива, независимо от това колко добре познава пистата. Пилотът трябва да работи за намиране на най-добрите линии, като се приближава все повече до бариерите, често докосвайки ги леко с гумите

Умението е да се направи това, без да се счупи нищо по автомобила. Това е и ключът към осигуряването на добра позиция на стартовата решетка. Такова нещо е от съществено значение в Монако. Това е състезание, в което изпреварването е почти невъзможно, дори когато разликата в представянето на автомобилите може да достигне секунди. Квалификацията ще бъде още по-критична, тъй като тази година видяхме, че който автомобилите се подреждат в рамките на хилядни от секундата.

Появата на автомобила за сигурност е почти неизбежна в Монако. Вероятността за това е 77% средно или почти два пъти на състезание. От друга страна, миналогодишното състезание протече гладко и без периоди на неутрализация. Има само една стратегическа опция. Тя е с едно спиране в бокса. Всички се опитват да спрат възможно най-късно, за да се възползват от евентуална кола за сигурност. По този начин ще се сведе до минимум времето, загубено в питлейна.

характетистики на пистата в Монако
снимка, Пирели
налягане в гумите на Пирели
снимка, Пирели

 

Общо петима действащи пилоти са печелили състезанието в Монако. Действащият световен шампион Макс Верстапен има две победи (2021 и 2023 г.) Неговият съотборник Серхио Перес триумфира през сезон 2022. Люис Хамилтън печели три надпревари в Княжеството (2008, 2016 и 2019 г.). Фернандо Алонсо има два успеха (2006 и 2007 г.) Даниел Рикиардо пък триумфира през сезон 2018.

Най-успешният пилот в Монако е Аертон Сена. Бразилецът има шест успеха на уличната писта в Монте Карло. Михаел Шумахер и Греъм Хил имат по пет победи в Монако, а Ален Прост е с четири.