Планираният старт от F1 в Мадрид предизвика големи спорове на политическата сцена. Една от партиите в местния парламент се осъмни относно жизнеспособността на събитието и дори го определи като „измама и крайно нерентабилно.“ Въпреки това промоутърите на надпреварата бяха категорични, че стартът в Мадрид ще има много позитиви за региона.
В началото на тази година стана ясно, че Мадрид ще приеме старт от F1 през 2026 г. Организаторите на събитието подписаха десетгодишен договор с Либърти Медия. Според информация на racingnews365, таксата за домакинство на състезанието е $25 млн. на година
Състезанието в Мадрид ще се проведе на хибридна писта, която включва улични и постоянни секции и е разположена около изложбения център IFEMA. Пистата трябва да бъде с 20 завоя и дължина от 5.47 км. Разбира се, съоръжението подлежи на хомологация от ФИА и окончателна спецификация на дизайна. Прогнозираното време за квалификационна обиколка е минута и 32 секунди.
Предвижда се капацитетът на трасето да бъде за над 110 000 фенове по трибуните. Разбира се, предвидени са общ вход и зони за ВИП гости. Има планове капацитетът на пистата да нарасне до 140 000 фенове на ден през първата половина на споразумението. Това трябва да ще превърне Мадрид в едно от най-големите места в календара на F1.
Планът е Мадрид да измести Барселона като домакин на Гран при на Испания от 2026 г. нататък. Трасето в Каталуния обаче има договор с F1 за този сезон. Затова е интересно какво ще се случи в близко бъдеще.
По-рано тази седмица се проведе заседание на Комитета за Туризъм и Спорт. По време на него заместник-министърът на културата, туризма и спорта Луис Мартин изрази пълната си подкрепа за събитието.
„Организаторът на събитието – IFEMA Мадрид- си върши работата и предприема всички необходими стъпки, за да може Мадрид да бъде домакин на старт F1, както и да бъдем еталон в организирането на подобен тип празненства на международно ниво“, заяви Мартин.
„Това е едно от най-важните спортни събития на световно ниво. В момента има 23 локации, които могат да отпразнуват такова събитие и могат да му се насладят. F1 несъмнено ще окаже положително въздействие върху гражданите на региона“, добави министърът.
Очаква се събитието да донесе 4.5 милиарда евро приходи за региона на Мадрид. В това обаче се осъмни представителят на партията Мас Мадрид Пабло Гомес Перпиня. Той е скептично настроен относно събитието от F1 и твърди, че това е „измама и не е рентабилно.“
„Ако се окаже, че частният сектор реши да не инвестира в тази операция, аз казвам, че те са хората, които най-добре знаят къде не трябва да се инвестиран пари“, каза Перпиня.
Коментарите на политика последваха тези на ръководителя на отдел „Икономика, иновации и финанси“ в градския съвет Енграсия Идалго. Наскоро тя която наскоро заяви, че „не е намерена компания, която първоначално да иска да прехвърли този риск“ от предложения договор за управление.
Позовавайки се на случилото се с Гран при във Валенсия, Идалго добави: „Ако през 2026 г. все още нямаме спонсори или ако се окаже, че е като в общността на Валенсия, където настъпва денят, в който главният спонсор напуска, този, който ще трябва да спаси тази огромна маркетингова операция, отново ще бъде публичният сектор.“
Перпиня добави, че едно организиране на състезанието в Мадрид вероятно ще доведе до сериозно увеличение на данъците и недоволство сред гражданите. Това може да се случи на фона на обещанията за намаляване на данъците.
A mí me gusta más la nueva grada para GP de Madrid de F1 pic.twitter.com/ckyUytNpMK
— Garci (@Garci7_RM) October 9, 2024