Хората от Porsche, изглежда, са разработили иновативна концепция за двигател с нов тип механизъм на коляновия вал. Работният принцип е описан като „два пъти по три такта“. Целта е повече мощност при по-чисто и по-ефективно горене.
Обикновено черно-белите печатни описания от световните патенти служби имат по-скоро приспиващо въздействие. Не такъв е случаят с онова, което от Porsche са подали във Ведомството за патенти и търговски марки на САЩ (USPTO). Заявката от 12 септември 2024 г. под номер US-20240301817-A1 е нещо, което няма как да не привлече вниманието ни.
Бензинов двигател с „два пъти по три такта“
„Метод за двигател с вътрешно горене с два пъти по три такта“ е написано над документа от дванадесет страници. А като притежатели на заявения патент са посочени както Porsche AG, така и Техническият университет в Клуж-Напока, Румъния. Освен това този патент се позовава на друг, заявен преди това в Германия.
По-нататък в патентната спецификация е описан двигател с уникален механизъм на коляновия вал, който се движи в пръстен (Annulus). Този механизъм води до въртеливо движение, подобно на това при играчка спирограф. В крайна сметка въртенето на коляновия вал създава две различни горни мъртви точки (ГМТ) и две различни долни мъртви точки (ДМТ) за всеки цикъл на изгаряне.
Пълен цикъл: 1080 вместо 720 градуса
Конвенционалният четиритактов двигател повтаря пълния си цикъл след два пълни оборота на коляновия вал – т.е. 720 градуса. Новият работен принцип на двигателя изисква за своя цикъл 1080 градуса. За това време обаче той успява да осъществи два тритактови процеса с по един работен ход. Porsche описва по-точно общо шестте такта по следния начин:
Всмукване
Сгъстяване
Работен
Сгъстяване
Работен
Изпускане
Цикълът достига своята горна мъртва точка между втория и третия такт и отново между четвъртия и петия такт. ДМТ се достига между първия и втория такт и между петия и шестия такт. Фазата на продухване е между третия и четвъртия такт.
Разположението на цилиндрите е важно
Както и при другите двигатели с вътрешно горене, разположението на цилиндрите е решаващо при този шесттактов принцип. Буталата са свързани чрез мотовилките с планетарно зъбно колело. То се върти в пръстен, който е свързан с коляновия вал. Това ексцентрично разположение на свързващия елемент спрямо планетарното колело позволява на буталото да достигне определените мъртви точки в различни позиции.
Освен това цилиндърът на новия двигател има отвори за продухване и обикновени на вид клапани. Те управляват потока на въздушно-горивната смес и отработилите газове. Твърди се, че системата съдържа и механизми за променлива степен на сгъстяване, за да се оптимизира горивният процес. За да работи моторът равномерно обаче, броят на цилиндрите трябва да е кратен на три. Porsche 911 има шестцилиндрови боксерни двигатели в задната част още от първата моделна серия. Това навежда на мисълта, че Porsche възнамерява да използва новия принцип, за да запази двигателя с вътрешно горене за ерата на е-горивата и водорода.