Яри-Мати Латвала записа първата си победа в родното рали Финландия. Нещо повече, пилотът спечели 60-ото юбилейно издание на надпреварата, а триумфът му има огромно значение за позагубилия увереността си британски екип на Форд. Втори и трети останаха състезателите на Ситроен Себастиен Ожие и Себастиен Льоб.
Рали Финландия 2010 започна на 29 юли вечерта, когато се проведе един единствен етап. Той бе спечелен от Петер Солберг, състезаващ се за частния си тим със Ситроен С4 WRC.
На следващата сутрин – 30 юли, следваше нова серия от 10 скоростни отсечки. Мико Хирвонен спечели първата от тях и излезе начало в класирането. Първият пилот на Форд записа етапна победа и в следващия пробег, мечтаейки да повтори миналогодишният си триумф. За съжаление още на следващия етап пилотът, а и отборът му, преживяха най-голямото си разочарование – Мико катастрофира тежко, преобръщайки се цели 5 пъти. В резултат той и навигаторът му Ярмо Лехтинен бяха аут от надпреварата, но за щастие напълно невредими.
При така развилата се ситуация, начело излезе отново Петер Солбер, но не за дълго. Другият пилот на Форд Яри-Мати Латвала го следваше по петите и само след 3 етапа, т.е. на SS7, успя да излезе начело в генералното класиране. От този момент нататък финландецът започна да трупа преднина и не изпусна водачеството до края на състезанието.
В резултат след края на първия ден Латвала бе лидер, следван от Солберг (на 9,1 сек.) и двата заводски Ситроен-а на Ожие (на 21,8) и Льоб (на 32,0).
Според програмата, подготвена от финландските организатори, бе избран формат, залагащ на тестване издръжливостта както на автомобилите, така и на пилотите. По тази причина и първият и вторият ден бяха с продължителност от по 14 часа всеки.
Така, при началото на втория и финален ден от ралито, предстояха нови 8 отсечки. Латвала този път трябваше да стартира пръв и се притесняваше, че като такъв, разчиствайки пътя, ще се забави прекалено много. Късмет за него бе ранният дъжд, който подобри неимоверно сцеплението по трасето, въпреки че бе първа кола в отсечката.
Същевременно Себастиен Ожие започна атаката си, стремейки се да измести от втората позиция Петер Солберг. Помогна му лошият старт на норвежеца, който се оплакваше, че не познава етапите добре, освен това и от липсата на скорост, съпоставима със заводските Ситроен-и на Ожие и Льоб. След обедния сервиз амортисьорите на автомобила му бяха сменени и според Петер това повлия благотворно на представянето му, но Ожие още след SS13 зае втората позиция в генералното. Не я върна на Солебрг до края, напротив, амбицирано тръгна до догонва Латвала.
Съотборникът на Ожие Льоб също се задейства и печелейки SS13, SS15 и SS 16, успя също да изпревари Солберг в генералното и да заеме третата позиция.
Последните два етапа, според предварително постановеното от организаторите, се караха в обърнат ред от първите пет екипажа. Това даде ново преимущество на Латвала, който вече бе избавен от необходимостта да разчиства пътя. По-важното обаче бе възможността преди да потегли да се осведоми за времената на съперниците се от междинните контроли и по този начин да подходи разумно към последния етап, без да рискува победата си.
Предпоследният SS18 бе спечелен от Латвала, което увеличи разликата му спрямо съперника Ожие на 11,1 сек. Във финалния SS19 финландецът остана трети, но Ожие му взе само 1 сек. и с това ралито завърши.
След челната тройка Латвала, Ожие и Льоб се класираха: Солберг, Сордо, Уилсън, Остберг и Канкунен, който предвид многото проблеми на Кими Райконен успя безпроблемно да го задмине в генералното класиране, каквато бе и целта му преди самото състезание.
Всъщност Райконен приключи на далечната 24-а позиция. През първия ден той се движеше на 8-о място. Впоследствие обаче, още в началото на втория ден – на SS12, Райконен загуби 9 мин, попадайки в канавка и нуждаейки се от помощта на зрители, за да се върне на трасето. Още в следващата отсечка пък Кими спука 2 гуми и при наличието само на 1 резервна приключи етапа с ново закъснение. Въпреки това финландецът завърши успешно надпреварата.
За екипа на Форд пък, който изглеждаше с погубени надежди след катастрофата на Хирвонен, радостта е огромна. Това е тяхната 76-а победа в световния рали шампионат, с което уверено държат рекорда във WRC по брой спечелени състезания.
Следващият кръг от шампионата е асфалтовото рали Германия, което ще се проведе в периода 20-22 август 2010 г.