Начало Тест драйв Renault атакува луксозния клас с Rafale

Renault атакува луксозния клас с Rafale

274
0

За пуританите може и да звучи кощунствено, но като флагман в гамата си Renault ще разчита на напълно нов SUV модел. Тези, които по-добре познават пазара днес и все така нарастващото търсене на този тип автомобили обаче, няма да бъдат изненадани. Не случайно и при VW Touareg се превърна във флагман преди офанзивата на електрическите предложения. Този тип автомобили просто се харесват и се смятат за престижни. В същото време новият топ модел на французите не случайно е получил и напълно различно име – Rafale. Така се казва легендарен самолет от началото на ХХ век, подобрил рекорд за скорост и донесъл престиж на марката и в тази област на индустрията. В Rafale са инвестирани днешните върхови технологии на Renault и идеи за комфорт, елегантност, удоволствие от управлението и пътуването.

„Rafale свързва Renault с една отдавнашна мечта: да демонстрира способността си да се издигне до нови висини и да се позиционира в най-високия сегмент на пазара. Вярно е, че в миналото марката е изпитвала проблеми в тази област. Но този път ние се изправяме срещу всичко, което ни е липсвало преди: автомобил, позициониран в динамичния купе-кросоувър сегмент, задвижване в унисон с времето, с върхови постижения на марката в областта на технологиите и дизайна, а също и истинско усещане за емоция…“

С тези думи главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео представи новия флагман по време на авиоизложението в Париж на 18 юни 2023 г.

Така той наистина ясно формулира приоритетите, на които залага колата. А най-видим от тях е дизайнът. Честно казано, не бих казал, че той е някаква изненада. Да, модерен, динамичен, типичен за марката, с авангардни препратки като предната решетката към „оптичното изкуство“ на Вазарели от 70-те години на ХХ век. Колата има актуален фастбек силует със 17 градуса ъгъл на задното стъкло. Пропорциите са добри – дължина 4,71 м, широчина 1,86 м. Височината е 1,61 м и поставя Rafale в групата на спортните SUV модели. Благодарение на голямото си междуосие (2,74 м) формите са хармонични, а и се запазва пространство за главите на пътниците на втория ред кресла.

Rafale е изграден на новата платформа CMF-CD, която споделя с Austral и Espace, но има различни настройки и по-широка следа с 4 см в сравнение с новите Austral и Espace, което прави и визията по-динамична с 20-инчовите колела, запълващи арките на калниците. Не по-малко интересни обаче са връзките на тези промени с пътното поведение, което ми прави силно впечатление. Моделът се предлага серийно в топ нивото Esprit Alpine, което тестваме с усъвършенстваната технология за управление на четирите колела 4Control. Задните колела се завъртат в посока, обратна на тази на предните (с до 5 градуса) за изключителна маневреност при паркиране например. Това позволява радиус на завиване от 10,4 м, достоен за градски автомобил.

На магистрала задните колела завиват много леко (до 1 градус) в същата посока като предните, което подобрява стабилността. Rafale e оборудван и с модернизиран Vehicle Motion Control (VMC 2), електронна система за управление на задните колела, и ESP. Тя подобрява сцеплението и осигурява оптимално позициониране на четирите колела по пътища с неравни и повредени повърхности. Кормилното управление също е усъвършенствано и има по-добра връзка с пътя от доста други съперници.

Важен компонент, на който французите залагат, както отбеляза и самият Де Мео е задвижването. То е познато, модерно, хибридно E-TECH full hybrid с 200 к.с. максимална мощност

Състои се от 3-цилиндров, 1,2-литров, бензинов двигател с турбокомпресор, със 130 к.с. и 205 Nm въртящ момент и два електромотора. Двигателят с вътрешно горене е високотехнологичен, работи по цикъл на горене на Милър. Архитектурата е с дълъг ход, подобна на тази на дизеловите двигатели. Турбокомпресорът е с променлива геометрия. Резултатът е изключително ниво на ефективност от 41%.

Основният електромотор е 50 kW (70 к.с.). Той се захранва от литиево-йонна батерия с капацитет 2 kWh/400V. Второстепенният електрически агрегат е високоволтов стартер-генератор (HSG) с мощност 25 kW/50 Nm. Той стартира двигателя и управлява смяната на предавките без съединител. Със 100% електрическо стартиране и автоматично възстановяване на енергията при намаляване на скоростта и спиране този E-Tech full hybrid двигател позволява до 80% електрическо шофиране в града и до 40% икономия на гориво в сравнение с еквивалентен двигател с вътрешно горене. При шофиране се усеща добра динамика, но е част от процесите в работата на трансмисията. Няма нужда обаче от допълнително зареждане с ток, което ограничава още напълно електрическите коли.

Има 4 нива на регенеративно спиране, които се избират от перата зад волана. Сърцето на системата е автоматичната многорежимна скоростна кутия. Тя е базирана на технология от F1

Комбинира две предавки на основния електрически двигател и четири предавки за двигателя с вътрешно горене. Петнадесетте възможни комбинации на работа между различните двигатели (електрически и с вътрешно горене) позволяват оптимизиране на начина на шофиране, разхода и емисиите в зависимост от употребата. Интелигентната скоростна кутия автоматично избира режима на работа на задвижващия агрегат – 100% електрически, 100% с вътрешно горене или хибриден.

С хибридния двигател E-Tech full hybrid 200 к.с. Rafale може да спринтира от 0 до 100 км/ч за 8,9 секунди, което не е кой знае колко впечатляващо. Но ускорението от 80 до 120 км/ч е за 5,6 секунди, а разходът на гориво е с до 40% по-нисък от този на двигател с вътрешно горене с еквивалентна мощност. Според данните на компанията средният разход би могъл да се сведе до 4,7 литра на 100 км по цикъла на WLTP. Така и не успявам да го постигна, а при подобен разход с 55-литровия резервоар може да бъде направен 1100 км пробег.

Наред с хибридния задвижващ агрегат E-Tech с мощност 200 к.с. и доказано съотношение между производителност и ефективност, който вече се предлага и с Austral и Espace, Rafale ще се развива на пазара и в нов E-Tech 4×4 вариант с мощност 300 к.с. Тази новаторска plug-in хибридна система добавя електромотор и към задния мост за повече сила и постоянно задвижване на четирите колела. Версията Atelier Alpine ще включва и специфични настройки на шасито и режимите на шофиране, както и активна система на окачването, свързана с камера за прогнозен контрол, осигуряваща върхово изживяване при шофиране.

Няма съмнение, че щом говорим за автомобил във високия клас, е обърнато специално внимание на салона и качеството му

Веднага правят впечатление огромният прозрачен покрив Solarbay и двойният OpenR екран на арматурното табло с интерфейси с обновени графики. Салонът е с нови специални седалки, високотехнологичен подлакътник „Smart Armrest“ за пътниците отзад с USB портове и оригинални къпхолдъри, които могат да „държат“ и таблет. Големият панорамен покрив Solarbay (1470 x 1117 мм) е авангарден. Замъглява се и технологията му е базирана на движение на молекули, причинено от електрическо поле.

Защитата от слънцето е максимална и незабавна с последователното затъмняване на деветте сегмента, които покриват повърхността на стъкления покрив. Процесът може да се управлява с глас чрез Google Assistant или чрез бутон, разположен на тавана. Има 4 позиции от напълно прозрачен до напълно непрозрачен и разделен на сегменти. Покривът Solarbay запазва и 30 милиметра пространство за главата, което далеч не е малко най-вече за пътниците на задната седалка в едно купе.

Още преди качването в колата се улавя звуков фон. Той е разработен заедно с Жан-Мишел Жар и е звук, излъчван при ниски скорости (до 30 км/ч), за да предупреждава пешеходците. Жан-Мишел Жар е участвал и в разработването и на двете аудиосистеми: Arkamys Auditorium като стандарт и Harman Kardon като опция, с 12 високоговорителя (с обща мощност 485 W).

Зад волана прави впечатление познатият от новия Mégane E-Tech electric OpenR кокпит. Той е под формата на „L“ с 12,3-инчов хоризонтален TFT екран на таблото и 12-инчов вертикален сензорен екран с площ 453 см2 в средата на конзолата

С докосване се управлява мултимедийната система OpenR Link, без да се откъсва поглед от пътя. Google Maps, Google Assistant плюс множество приложения (50 и повече в зависимост от страната и версията) са достъпни чрез каталога Google Play. Точно като в смартфон. Интерфейсът също е напълно персонализиран и остава съвместим с или без кабел със смартфони с Android Auto или Apple Carplay. Връзката с авиацията пък е подчертана от новия 9,3-инчов Head-up дисплей.

И понеже Renault Rafale е автомобил от висок клас, не бива да се пропуска и още една важна част от подчертаните от Лука де Мео характеристики

Колата е оборудвана с 32 системи в помощ на водача (ADAS), принадлежащи към 3 категории: шофиране, безопасност и паркиране. Включва нова функция за автоматично предупреждение в случай на превишена скорост, отчетена чрез пътните знаци (ISA, Intelligent Speed Assist). Safety Score и Safety Coach допълнително подпомагат водача с цел по-спокойно шофиране. Новият бутон вляво от волана – My Safety Switch – позволява на водача да активира предпочитаните настройки за пет режима на адаптивния круиз контрол ADAS едновременно, само с едно докосване на бутон.