Футуристичният електрически концепт Filante Record тежи само 1000 кг и е готов да чупи рекорди. Едноместната студия с ретро визия ще направи своя дебют на изложението Rétromobile от 5 до 9 февруари 2025 г.
Във Filante Record инженерите от Renault съчетават ретро външност с технология by-wire и лека конструкция. В качеството си на „подвижна лаборатория“ електрическата студия е предназначена не само да гастролира по изложения. През първата половина на годината тя ще се опита да поставя рекорди по пробег. За да постигнат това, развойните специалисти са заложили на олекотена конструкция и тънък силует: Дългият 5,12 м едноместен автомобил е широк само 1,71 м и тежи 1000 кг.
Идеи от историята и авиацията
Батерията с капацитет 87 кВтч, която тежи 600 кг, заема по-голямата част от теглото в ненатоварено състояние. Акумулаторът е с плоска конструкция Cell-to-Pack и е разположен в карбонов корпус. От платнената седалка до 19-инчовите гуми Michelin – студията е проектирана за възможно най-ниско съпротивление при движение. Включено е и малко шоу: Прозорците са тонирани в синьо, а каросерията е боядисана в ултравиолетово синьо. В зависимост от светлината и ъгъла цветът изглежда син или виолетов и напомня за исторически модел. Боядисаният в яркосиньо Record 40 CV от 1925 г. е вдъхновил дизайнерите на бъдещия рекордьор.
Отделените от каросерията колела, кръглите фарове, радиаторната решетка и коланът за регулиране на седалката могат да бъдат открити и в 100-годишния модел, и в днешния Filante Record в съвременна форма. Допълнително вдъхновение е почерпено от рекордните автомобили Nervasport de Records от 1934 г. и Etoile Filante от 1956 г.
Високи, тесни гуми за ниско съпротивление
Високите, тесни гуми, каквито са били обичайни за автомобилите преди 100 години, помагат за увеличаване на пробега. За Filante Record хората от Michelin са разработили 19-цолови гуми, които оказват възможно най-малко съпротивление при търкаляне. Това е от голяма полза, тъй като според Renault изборът на гуми може да определи до 20% от пробега.
Когато става въпрос за лека конструкция и аеродинамично съпротивление, има смисъл да се търси пример за подражание в авиацията. Според Renault аеродинамично оформеният купол на кабината на водача напомня за изтребител. Извивките и формите на каросерията също се свързват с представата за бърз самолет. Детайли като виждащите се винтове се асоциират със самолетостроенето – и правят леката конструкция видима.
Седалка от платно и управление по кабел
Платнената седалка на водача може да напомни на някои за ранния Citroën 2CV. Седалките на „грозното пате“ обаче нямат опорите от въглеродни влакна, използвани в студията на Renault. В изработена на 3D принтер структура са разположени органите за управление на ускорението, спирането и завиването. Командите се предават по електронен път чрез steer-by-wire и brake-by-wire.
Едно от предимствата на технологията by-wire е, че воланът е прикрепен към купола на кабината и се отмества нагоре, когато той бъде отворен. В центъра на волана е разположен екран, който показва, наред с други неща, скоростта и пробега.
Renault все още не разкрива какво разстояние възнамерява на измине Filante Record или колко бързо ще се движи. От фирмата обаче припомнят рекордите на своите исторически модели. През 1925 г. 40 CV, който подобно на Filante Record е едноместен, поставя рекорди за пробег в рамките на 3 часа и за скорост на 500 км и 500 мили. През 1926 г. 40 CV изминава за 24 часа 4167,578 км със средна скорост 173,649 км/ч.
През 1934 г. Nervasport des Records поставя девет международни и три световни рекорда. Наред с друго той изминава 8037 км за 48 часа със средна скорост 167,445 км/ч. А името си днешната студия дължи на модела Étoile Filante, който също е едноместен. През 1956 г. той достига скорост от 308,85 км/ч на разстояние 5 км на солените езера Боневил.