В понеделник стартира решителната седмица на рали Дакар с деветия етап, който до известна степен предреши битката в надпреварата за победата. По пътя от Сан Мигел де Тукуман до Кордоба, Насър Ал-Атия имаше сериозни проблеми със своето бъги и загуби много време. Така шансовете му за победа са все по-ограничени. От своя страна неговият главен съперник Стефан Петерханзел завърши етапа на втора позиция зад своя съотборник Нани Рома и вече има комфортна преднина от почти 50 минути преди Жинел де Вилер.
Деветият етап бе най-дългият от тазгодишното издание на надпреварата. Общата дължина бе 852 км, от които 593 км състезателна отсечка, разделена на две части. Първата част бе с дължина от 226 км, следвана от 127 км неутрализация и нови 367 км.
Герлен Шишери откри деня, следван от Орландо Теранова и Роби Гордън. Фаворитите стартираха в последствие, като Жинел де Вилер постигна най-добро време на първата контролна точка. Тази тенденция се запази до края на първия участък. Преднината на южноафриканеца пред Нани Рома бе 42 сек, а Петерханзел бе трети на три минути. Ал-Атия пък имаше проблеми, след като колата му не пасваше добре на изпълнения със завои тесен път. По това време той вече изоставаше с почти десет минути спрямо Де Вилер.
Във втория участък екипът на X-raid увеличи темпото. Нани Рома успя да спечели своята втора победа за тазгодишното издание. Петерханзел пък загуби 4 минути спрямо своя съотборник, но се класира втори. Трети пък се класира Орландо Теранова, затвърждавайки предимството на автомобилите 4х4.
Пристигането на Ал-Атия в бивака пък бе чакано повече от час. Бъгито със задвижване на задния мост имаше проблеми. За разлика от него обаче Роби Гордън все пак успя да се класира четвърти, а Жинел де Вилер, който не успя да поддържа темпото във втората част завърши пети на девет минути зад Нани Рома. Все пак той успя да завърши на две минути пред директния си конкурент Леонид Новицки, като така увеличи още преднината си.
Всички обаче си задаваха въпроса, къде е Ал-Атия. Катарецът имаше доста проблеми и във втория участък от скоростния етап трябваше да спира многократно. На 495-ия километър колата му спря окончателно. Повече от час той не успя да потегли и с това надеждите му за победа се изпариха. Така Петерханзел остана без конкуренция с преднина от 49:31 мин пред Де Вилер, който се придвижи на второ място след проблемите на Ал-Атия. Новицки пък е близо до южноафриканеца.
„Дългият специален участък изискваше прецизно управление“, заяви Петерханзел след финала. „В края си изморен и се губи вниманието. Лесно е да спукаш гума или джанта, като налетиш на някои камък. Оставаме внимателни, но ще караме с разумно темпо. На това трасе не бе изненадващо, че бъгитата загубиха време.
Можеше да измъкнем още време, но решихме да не поемаме излишни рискове. Приближаваме се към победата, но ни чакат още няколко дълги дни, в някои от които бъгитата ще имат предимство. Трябва да печелим време, където можем, защото във Фиамбала или в дюните на Копиапо може да имаме трудности. Този специален бе труден, защото трябваше да запазим концентрация повече от 5:40 ч.“
В десетия етап във вторник кервана поема от Кордоба в посока Ла Риоха, като дължината на скоростния етап е 353 км.
Резултатите от деветия етап (топ 10):
01. Рома/Перен (Mini) – 5:36:28 ч.
02. Петерханзел/Котре (Mini) +4:11 мин.
03. Теранова/Фиуза (BMW) +6:54
04. Гордън/Уолч (Hummer) +8:37
05. Де Вилер/Фон Цитцевиц (Toyota) +9:39
06. Соуса/Рамало (Great Wall) +10:23
07. Новицки/Зилцов (Mini) +11:20
08. Олхолм/Астън (Toyota) +20:23
09. Кале/Шюнеман (SAM-Mercedes) +26:44
10. Алварез/Грауе (Toyota) +27:37
Общо класиране след деветия етап (топ 10):
01. Петерханзел/Котре (Mini) – 24:11:43 ч.
02. Де Вилер/Фон Цитцевиц (Toyota) +49:31 мин.
03. Новицки/Зилцов (Mini) +56:03
04. Рома/Перен (Mini) +1:34:16
05. Теранова/Фиуза (BMW) +2:01:08
06. Соуса/Рамало (Great Wall) +2:13:41
07. Шишери/Гарсен (SMG-Buggy) +2:33:52
08. Шабо/Пило (SMG-Buggy) +2:35:22
09. Ерандонеа/Деброн (SMG-Buggy)+2:35:40
10. Томасе/Ларок (Buggy-MD-Rallye) +3:03:22