Начало Тест драйв Когато състезателните автомобили вдъхновяват серийните

Когато състезателните автомобили вдъхновяват серийните

4340
0
Renault_E-TECH
Участието на Renault във Формула 1 е основата на създаването на хибридните двигатели E-TECH

Автомобилната индустрия се трансформира из основи що се отнася до двигателите. Взети заедно необходимостта от по-малък разход на гориво, по-ниски въглеродни емисии и политически решения правят електрификацията изключително важна. Така до 2022 г. Groupe Renault планира да увеличи гамата си с 8 изцяло електрически и 12 хибриди и plug-in хибриди модела.

Участието на Renault във Формула 1 е основата на създаването на хибридните двигатели E-TECH, които вече са на „въоръжение” в E-TECH гамата на компанията. Тя включва Renault Clio E-TECH Hybrid и Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid.

Връзките между света на състезанията и серийните автомобили са в две основни направления – използване и възстановяване на енергията и използване на иновативна скоростна кутия с различни режими на работа, тип „кучешки крак“, за първи път в сериен автомобил.

Дълго време отборът Renault F1 и Renault Engineering споделят своите познания в сферата на управлението на енергията, които вече се използват при проектирането на хибридните модели на групата.

Технологията

Renault използва два нейни варианта: E-TECH Hybrid (пълен хибрид, известен също като HEV) и E-TECH Plug-in Hybrid (пълен plug-in хибрид, известен като PHEV).

Интегрирането на новата технология в тези модели е лесно благодарение на новата модулна архитектура CMF-B. Тя е проектирана от самото начало да включва електрически функционалности. В същото време E-TECH системите вече са по-компактни от всякога и могат да бъдат монтирани в двигателния отсек на един функционален градски автомобил, какъвто е Renault Clio.

Инженерното решение на Renault за хибридната гама е революционно, адекватно, оригинално и ексклузивно. Използвани са над 150 патента.

Архитектурата на силовия агрегат на Renault E-TECH Hybrid е базирана на принципи, подобни на тези при болидите на отбора Renault F1: двигател с вътрешно горене е в съчетание с 2 електрически мотора и една батерия. Интелигентното управление на енергията е сходно с това в болидите. Това увеличава удоволствието от шофирането, като прави колата пъргава и намалява значително разхода на гориво. Съчетанието на електрически мотори и скоростната кутия без съединител пък позволява изцяло електрическо стартиране.

Скоростната кутия е наречена тип „кучешки крак“. Тази технология се използва във Формула 1 от дълго време защото е с много ниско ниво на триене. Интересно е, че дори повече, отколкото във Формула 1, E-TECH Hybrid предлага плавна смяна на предавките, защото няма съединител. Това е възможно благодарение на използването на двата електрически мотора, които много прецизно регулират скоростта на въртене на трансмисията. Електронното управление на автомобила позволява да се избира в реално време най-добрата предавка в конкретния момент с максимална ефективност.

По време на теста на новите модели се движа изцяло в електрически режим, само с двигателя с вътрешно горене или и с електрическа, и горивна мощност (точно като при болидите във Формула 1)

Това става най-вече при нужда от ускорение, за да изпреваря. Интересен и процесът на зарежда батерията по време на шофиране. Това е така нареченото „overload“ в света на Формула 1. Водачът не трябва да натиска педала на газта и педала на спирачката едновременно. Но този „контра-интуитивен“ режим, при който единият двигател ускорява, а другият спира, позволява на автомобила да се движи напред с помощта на двигателя с вътрешно горене и едновременно да зарежда батерията през електрическите мотори, които работят като алтернатори.

Електрониката управлява двигателите и предоставяната от тях енергия в зависимост от изискванията за ускорение и мощност, както и спрямо възможностите за зареждане на батерията. Супер любопитно е, че има 15 работни комбинации на работа на различните двигатели и предавки на скоростната кутия. Системата E-TECH автоматично избира най-подходящия режим за ситуацията, за да оптимизира емисиите и разхода на гориво, като същевременно гарантира бързи реакции и удоволствие зад волана. В E-TECH се използва 1,6-литровият бензинов двигател от ново поколение, преработен специално за целта. Капацитетът на литиево-йонната батерия е различен в зависимост от типа на хибридния двигател:

При Renault Clio E-TECH Hybrid има батерия с капацитет 1,2 kWh (230 V). Тя позволява значително намаляване на разхода на гориво и CO2 емисиите. До 80% от времето за шофиране в града може да е в изцяло електрически режим.

Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid има батерия с капацитет 9,8 kWh (400 V). Тя позволява до 65 км в изцяло електрически режим в градски цикъл на шофиране (WLTP).

Eто и най-преките впечатления от моделите и технологията.

Първо карам Clio E-TECH Hybrid

Пътуването започва по булевардите на София. Около 80% от времето караме в изцяло електрически режим, което води до икономия от приблизително 40% в разхода на гориво. Карам без да променям стила си на управление в градски условия. В изцяло електрически режим Renault Clio E-TECH Hybrid се движи с до 70-75 км/ч. Чувствам се удобно, реакцията на колата е адекватна на желанията ми, предадени чрез педала и волана. Това се дължи и на откликващото шаси, както на интелигентността на системата за оптимизиране и управление на енергията. Комбинацията, избрана на задвижващия агрегат, отговаря на намерението ми (заявка за мощност) и постоянно изчислява оптималната мощност. Това повишава динамиката и намалява разхода. Впечатлен съм от поведението на колата в града!

Напускаме градската среда и подкарваме към Велинград. За „по-пряко” ще преминем през Боровец. Колата вече е изчерпала заряда в батерията. Движението само на електричество не е възможно освен при потегляне (винаги тръгва на ток, за което системата задължително си пази енергия). От настройките MULTI-SENSE съм избрал режима My Sense. Колата продължава да е пъргава и много послушна. Системата успява да рекуперира енергия при намаляване на скоростта и при спиране. След това умело я добавя към мощността на бензиновия двигател, когато натисна педала и искам да ускоря. Доволен съм!

Превключвам на режим Eco. Колата става по-малко динамична, чувства се промяна при натискане на педала на газта и на смяната на предавките

Най-много ми допада режим Sport. Автомобилът реагира мигновено и се показва пълният капацитет на системата по отношение на време за реакция и динамика.

Има модерни системи в помощ на водача и автоматично спиране и потегляне при натоварено движение. Колата е оборудвана с 9,3-инчов екран и наскоро лансираното предложение за свързани услуги Renault EASY CONNECT. Батериите не намаляват обема на багажника (300 литра) и продължава да има място за резервната гума.

Индикации за избраното поведение се извеждат на 7-инчовия инструментален панел и в мултимедийната система в реално време чрез анимираната диаграма с потоци, показваща посоката на циркулиране и естеството на енергията.

Следи се и натоварването върху педала, както и регенеративните фази (вдигане на крака от педала на газта, спиране). И накрая, следи се зарядът на батерията – от лявата страна на инструменталния панел се показва количеството налична електрическа енергия в реално време плюс тенденцията на разхода, свързана с необходимата мощност и/или профила на пътя. Комбинацията от тези три визуални индикатора гарантира добро разбиране на шофирането.

След това тествам и новото Renault Captur E-TECH Plug-In Hybrid

Автомобилът е с почти напълно заредена батерия. Тръгваме от хотел Арте във Велинград като превключвам на новият режим PURE – електрическо задвижване (ако батерията има достатъчно заряд). Както споменах, двигателят е със 160 к.с., а батерията с висок капацитет (9,8 kWh и 400 V) и тежи едва 105 кг. Колата може да измине в изцяло електрически режим 50 км с максимална скорост 135 км/ч в комбиниран цикъл (WLTP) и 65 километра в градски цикъл (WLTP City). Зареждането на батерията в домашен контакт е за от 3 до 5 часа.

По пътя решаваме да се отклоним от пътя и да отскочим до язовир Батак, където да направим няколко снимки. Не разполагаме с много време, защото имаме краен час, когато трябва да сме в София. Затова трябва да карам бързичко (в рамките на правилата, разбира се). Превключвам на режим Sport, за да се възползвам от пълната комбинирана мощност на различните източници.

При натискане на педала на газта докрай трите двигателя могат да работят заедно благодарение на серийно-паралелната архитектура. Въпреки динамичното ми каране, колежката от viewsofia.com споделя, че се чувства комфортно като пътник. Това се дължи на мултираменната система на окачване, използвана, за да компенсира допълнителното тегло на батериите. Така дори по неравен път движението е меко. За отбелязване е и много тихото купе, включително и при работа на бензиновия двигател. Бързо стигаме до язовир Батак, неочаквано доста пълен след сушавото лято. Правим няколко снимки на фона на язовира и в остър цайтнот подкарваме към София.

При спускането обратно към Чепинската котловина, както и след това по дефилето покрай Чепинска река рекуперираме голяма част от използваната електрическа енергия

По пътя изпробваме и режима E-Save. При него се ограничава използването на електрическия мотор и се ползва само двигателят с вътрешно горене. Така функцията осигурява резерв от заряда на батерията (най-малко 40%) в случай, че е задължително водачът да превключи на електрически режим за движение в центъра на града например.

Новото Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid използва стилистичните детайли, характерни за хибридната гама. Емблемите E-Tech Plug-in Hybrid са разположени на капака на багажника и на колона В. Резервоарът за гориво е от лявата страна на автомобила. Контактът за зареждане е разположен отдясно и има светлинен индикатор, който подава информация за процеса на зареждане чрез цвета на светлината: син (зареждане), зелен (зареден), оранжев (изчакване), червен (няма заряд).

Уникални обозначения E-TECH присъстват и в интелигентния кокпит, включително емблема E-TECH на скоростния лост. Бутонът Stop & Start е заменен от бутон EV за директно превключване в режим PURE (изцяло електрически) по време на шофиране. Електрическият скоростен лост „e-shifter“ (без механични кабели) е с функция „Brake“, за да се извлича максималното от рекуперацията на спирачната енергия.

На телефона си чрез приложението MY Renault може да се види статусът на батерията или да се планира дистанционно зареждане.

Накрая, но не на последно място ето и цените на новите модели

CLIOZen E-Tech Hybrid 140 к.с.36 190 лв.
Intens E-Tech Hybrid 140 к.с.38 690 лв.
R.S. Line E-Tech Hybrid 140 к.с.41 090 лв.
E-Tech Edition Hybrid 140 к.с.40 290 лв.
CAPTURIntens Plug-in Hybrid 160 к.с.57 390 лв.
E-Tech Edition Plug-in Hybrid 160 к.с.58 990 лв.