Със специално посещение в технологичния център на компанията в Хамбург, от Shell България решиха да разкрият пред представители на медиите как точно са подобрени топ продуктите им V-Power бензин и дизел
Посещението даде възможност да се надникне зад кулисите при изготвянето на специалните прибавки в горивата им. Но също така получихме важна информация за работата и по новите синтетични горива, които ще видим скоро във Формула 1. Представиха ни и напълно нов синтетичен дизел. Отделно бе демонстрирана и програмата за създаване на станции за зареждане на електроавтомобили. За всичко това обаче ще разкажем отделно.
Технологичният център в Хамбург е едно от най-старите и най-важни развойни звена за гиганта Shell. Създаден е преди 67 години и в него се раждат и развиват голяма част от горивата
Именно тук се произвеждат и бензините за Формула 1. Лабораториите са с множество сложни апарати и стендове за изпитания, анализ и проверки на създаваните продукти. Над 270 експерти работят в отделните звена. Инвестициите в разработки само за 2022 г. възлизат на $7,2 млн. Сградите са едноетажни, от различни години, но еднакво чисти. Порталът е с навес като голяма бензиностанция. Във фоайетата има уникални двигатели – както от Ферари на Михаел Шумахер, така и триумфите на Ауди в Льо Ман, постигнали своите успехи не без помощта на компанията.
По време на самото представяне на новите V-Power, които Shell вече продава по бензиностанциите и в нашата страна, Андреас Шефер обяснява, че създаването им е отнело повече от 5 години. Анализирани са страшно много фактори и промени в самата автомобилна техника, начинът, по който стремглаво се увеличава пазарът на бензинови двигатели с директно впръскване спрямо този с впръскване във входните колектори. Изследвани са фактори като работа с по-бедни смеси, отделяне на по-малко вредни емисии, натоварване, температури и т.н. Така са създадени онези молекулни вериги, които да подобрят максимално работата на двигателите, независимо от възрастта им.
Така с новосъздадените съединения бензинът и дизелът V-Power почистват 100% от отлаганията, които нарушават оптималното представяне на моторите. Предишното поколение V-Power се справяше на 80% и се радваше на отличен прием. Добавките и в останалите продукти на компанията почистват и помагат за удължаване на живота, но не в същата степен. Основните горива на Shell – FuelSave – също имат нова подобрена формула, която помага за поддържането на двигателя чист. Предпазва го от износване, корозия и натрупване на отлагания.
При V-Power са синтезирани нови, още по-активни молекулни вериги, които да откъсват отлаганията от инжекторите
Показват ни как това се случва с уголемени макети. Стъпка напред е направена и по отношение почистването на вътрешните детайли и канала в инжекторите. Това подобрява работата и удължава живота им. Дори с невъоръжено око може да се види разликата в състоянието на клапаните от еднакви двигатели, работили с новите горива спрямо използвалите стандартни.
При дизеловите двигатели новият и подобрен Shell V-Power Diesel сега осигурява не само 100% почистване на отлаганията по повърхността, но и най-дълбоко почистване на вътрешни отлагания (IDID) в дизеловите инжектори. Също така горивото защитава системата за рециркулация на отработените газове (EGR) на автомобилите. Обсъждаме с г-н Шефер до каква степен е премислено всичко, за да останат радикали в горивото, които след изгарянето му в цилиндрите, оставайки в устойчиви в изгорелите газове да почистват въпросните повърхности. Всичко това спомага за по-ниския разход на гориво при по-чистите и по-ефективно работещи мотори. Корозията на свой ред е намалена, а това удължава живота на компонентите.
Преминаваме през отделните лаборатории. В тях са създадени и изследвани горивата. Впечатлен съм от уредите за анализ на целия състав и след това от стендовете за изпитания. Като се започне от сравнително семпли методи за наблюдение на течливостта на върху метални лайстни и се стигне до специални уреди. В отделна зала например разглеждаме един от огромните едноцилиндрови стендове. От тях се получава много информация. На това съоръжение може да се симулира всичко – работа на мотор с атмосферно пълнене и турбо, различни налягания, външни температури, надморска височина и т.н. С огромен набор от сензори се следи как точно работи конкретното гориво, какви са температурите на процесите, разходът, детонациите, всичко.
На друг стенд със закупени от пазара (не изпратени от фирмите) автомобили се симулира движение на дълъг път
За да се работи понякога 24/7, на шофьорското място е инсталиран робот. Срещу автомобила се подава въздух от аеротунел, за да се следи точната работа на охлаждането. Специални валяци с високо сцепление са под двигателните колела. Има и установки с два валяка за колите 4×4. Много атрактивни са изпитанията на друг стенд. Върху него човек не пипа волана, а „управлява“ начина на движение на колата само с педали и трансмисия, следвайки зададения на екрана път. Колега се опитва да направи упражнението, което никак не е лесно, а се оказва част от WLTP тестовете.
Излишно е да се добавя, че абсолютно всичко се следи по време на тези изпитания. Реално се засичат разход, емисии, след това двигатели се разглобяват, за да се провери състоянието на всеки компонент. Продължителните изпитания показват, че редовната употреба на новите и подобрени горива Shell V-Power наистина подобрява работата на двигателя и води до икономия на гориво в проценти. Shell също така гарантира, че всички добавени съставки в тези нови формули са проектирани да работят ефективно с горива с по-високи нива на биокомпонент.
Много важна е темата за начина, по който се създават горивата V-Power
Андреас Шефер пространно обяснява, че реално бензини с определени качества според стандартите на компанията и Европа получават като добавки специалните вещества във формулата на V-Power и така се подобряват качествата им като цяло. Много е сложно например повишаването на октановото число до 100 за V-Power Racing. Затова и цената му е най-висока.
Тези горива са разработени и благодарение опита на компанията в работата с Ферари в F1, BMW M и Ducati в MotoGP. Силата им идва от въпросните прибавки, които компанията добавя в иначе произведени на много места и отговарящи на високите стандарти горива. В една от подвижните лаборатории на компанията, пътуваща на състезанията задълбочаваме темата за топлата връзка между продуктите на пазара и състезанията и поглеждаме към работата с Ферари за следващото поколение мотори във Формула 1, но това е една по-различна тема, за която ще разкажем отделно.