Михаел Шумахер с Мерцедес бе най-бърз в квалификацията за Гран при на Монако и с блестяща обиколка спечели полпозишъна, но заради наказанието си от Гран при на Испания след удара с Бруно Сена ще стартира шести. Така на първа позиция ще е Марк Уебър (Ред Бул) пред Нико Розберг с втория Мерцедес. Зад тях ще са Люис Хамилтън и Ромейн Грожан. По-нататък подредиха пилотите на Ферари Фернандо Алонсо и Фелипе Маса пред Кими Райконен (Лотус), Пастор Малдонадо (Уилямс) и Себастиан Фетел (Ред Бул).
Час преди началото на квалификацията бе обявено, че Пастор Малдонадо също ще е наказан, но с преместване с 10 позиции назад на стартовата решетка. Санкцията бе заради удара му със Серхио Перес, но катастрофата след това повреди много сериозно болида. В бокса на Уилямс дълго се бореха с отстраняването на повредите по колата и всичко това рязко влоши шанса на големия герой от преди две седмици, на когото залагаха и доста колеги в пресцентъра заради отличната скорост в Барселона и представянето му в Монако в по-малките серии. В квалификацията той наистина бе отново много бърз и стигна до финалната фаза, докато съотборникът му Сена остана 14-ти.
Прогнозата за дъжд се размина и квалификацията започна при отлично време и температура на асфалта 40 градуса. Драмата започна още от Q1. Перес се удари след излизането от първия S около басейна. Задната му лява гума се откъсна метри след удара и тренировката бе спряна, като най-добро постижение бе записал Фернандо Алонсо, а съперниците му от Макларън, Мерцедес и Ред Бул, както и съотборникът му Маса изобщо не бяха правили обиколка за време. Веднага след рестарта всички заедно бяха на пистата и всички фаворити бяха с по-твърдия тип гуми през този уикенд софт.
На асфалта вече бе 46 градуса и въпреки това пилотите загряваха гумите си и вдигаха скоростта, като най-бързи отново бяха Мерцедес. Шумахер оглави класирането, а Розберг бе втори пред Маса и Малдонадо. Нервите на не всички фаворити обаче издържаха и Райконен и Фетел сложиха супермеки гуми като пилотите в средата на колоната. В крайна сметка с тях най-добро време записа Нико Хюлкенберг пред Камуи Кобаяши. Трети бе Грожан, и то с по-твърдия тип, докато Фетел и Кими останаха след него! От тази част логично заедно с пилотите от малките екипи (Катерам, Маруся и Испания Рейсинг) отпадна ударилият се Перес.
Във втората част на спирането след тунела пък се удари Жак-Ерик Верн. Предното крило на Торо Росо-то влезе под пода и той доста опасно с ниска скорост стигна до бокса. Без забавяне с меки гуми най-добро време записа Розберг. Само на 13 хилядни втори бе Марк Уебър, също с комплект нов суперсофт. Трети бе Хамилтън пред Алонсо, Малдонадо и Шумахер, които след своите единствени серии се прибраха в бокса. Верн забави много Маса, който излезе отново на пистата в последните минути на втората част заедно с пилотите в средата, сложили и втори комплекти суперсофт. Маса записа ново най-добро време – 1:14.911, а на пистата се появи отново и съотборникът му, както и Фетел, който заедно с Кими направи първия си опит в тази част с вече ползваните гуми от първата. С обиколки в самия край те се класираха за финалната фаза. Големият губещ в Q2 бе Бътън, останал 13-и зад Хюлкенберг и Кобаяши.
Във финалните 10 минути драмата бе пълна. По един опит само бяха решили да направят във Ферари и изчакаха до самия край. Фетел пък изобщо не направи обиколка, докато останалите излязоха веднага и Розберг бе най-бърз с аванс от 67 хилядни пред Грожан. Турът на Нико бе 1:14.572 мин! При вторите серии в самия край обаче Марк Уебър го изпревари и вече се виждаше на полпозишън, когато с великолепен тур Михаел Шумахер излезе начело и за първи път след завръщането си във Формула 1 спечели първата позиция!
Грожан бе най-бърз в първия сектор на последния си тур, но загуби време и в крайна сметка остана пети, като бе изпреварен и от Хамилтън.