Начало Дакар Сигурността в Ауди RS Q e-tron за Дакар 2022 e от нова...

Сигурността в Ауди RS Q e-tron за Дакар 2022 e от нова епоха

4558
0

Тимът на Ауди за рали Дакар 2022 направи още една седмица тестове в Мароко като част от подготовката си за предстоящия в началото на януари мега маратон в Саудитска Арабия

По време на изпитанията Матиас Екстрьом удари камък и окачването на една от колите се повреди тежко. Инцидентът обаче повдигна завесата около сигурността в този супер автомобил, който е с напълно електрическо задвижване. Той има два електродвигателя на всяка от осите и още един MGU, превръщащо енергията от работата на бензинов двигател от DTM в електрическа за зареждане на батериите. Много преди Ауди да представи RS Q e-tron през лятото на 2021 г. екипът от състезателни инженери вече беше интензивно ангажиран за Дакар. Рисковете в офроуд състезанията бяха в центъра на съображенията за сложна концепция за безопасност. От електрическата безопасност на системата с високо напрежение до оптимална защита на пътниците в случай на аварии – конструкторският отдел се справи с много предизвикателства.

Защитната и носеща основна конструкция на Ауди RS Q e-tron се състои от тръбна рамка. В конструкцията се използват легирани стомани, които са топлоустойчиви, закалени от аерокосмическата индустрия. Те са с високо съдържание на хром, молибден и ванадий (CrMoV). Тръбната рама е според наредбите на ФИА и отговаря на необходимите изисквания за статично налягане. Ауди допълнително защитава водачите с панели от композитни материали в пространствата между звената на ролбара. Тези компоненти са изработени от пластмаса, подсилена с въглеродни влакна (CFRP), в някои случаи допълнени от устойчив на разкъсване Zylon. Те предотвратяват проникването на остри и заострени предмети отвън. По същия начин предпазват пилотите и навигаторите от проблеми с високоволтовата система.

„Структурният дизайн на рамата включва методи и открития, които сме усъвършенствали в продължение на десетилетия в много дисциплини“, казва Аксел Льофлер, главен конструктор на RS Q e-tron.“

„Те включват дизайните на тръбните рами от DTM (от 2004 до 2011 г.), както и шасито от листова стомана в раликроса (2017-2018) и монококите от CFRP в спортните автомобили LMP (1999-2016), в туристическите модели за DTM (2012-2020), както и в едноместните болиди от Формула Е (2017-2021). Едва ли някой друг автомобилен производител е реализирал толкова много програми с такава широта и успех.“

Но не само в областта на шасито Ауди се възползва от ценното си богатство от знания. В зависимост от компонента, корпусът също е изработен от CFRP, Kevlar или композитна конструкция. В интерес на високата устойчивост на надраскване е използвано предно стъкло от ламинирано подгрявано стъкло от Ауди A4, а страничните прозорци са от по-лек поликарбонат. Минимизирането на стреса вътре в кабината се подпомага от максималното зрително поле и уплътнението срещу прах. В пилотската кабина пилотът и навигаторът седят в „черупки“ от CFRP. Техният дизайн е подобен на този на DTM и LMP. Една от малкото разлики е изискваната от разпоредбите деформируемост на рамото. Докато всички черупки на седалките са идентични, вложките от пяна и надуваемите възглавници на седалките са адаптирани към всяко тяло поотделно и перфектно абсорбират ударите.

Високоволтовата система на електрическото задвижване с неговия енергиен преобразувател изисква многократна защита

Капсулацията на централно разположената и по този начин особено безопасна високоволтова батерия включва CFRP структури, някои от които са подсилени от Zylon. Защитата в долната част е много сложна. При офроуд състезанията долната част е подложена на екстремни натоварвания, включително скокове от височина над метър, завихрени камъни и големи спускания и изкачвания. Така шасито е оформено с най-долен слой, който е алуминиева плоча. Тя издържа на натоварване от абразивни и твърди предмети и частично абсорбира енергията на удара. Поглъщащата енергията пяна я разпределя към сандвич структурата отгоре. Тази трета конструкция защитава батерията с високо напрежение и резервоара за бензин до енергийния преобразувател. В случай на прекомерна повреда монтажът може лесно да бъде сменен по време на вечерното обслужване в рали бивака. Общо тази долна част със своята тройна защита срещу удари и проникване е с дебелина 54 милиметра.

„С тези проекти виждаме директен трансфер на нашите знания от пистата към ралито за крос-кънтри“, казва Аксел Льофлер. „Има и други паралели, например в натоварванията на шасито и долната част. Разбира се, енергията е по-висока офроуд поради дългия ход на окачването, продължителността на натоварването и масата на автомобила. Но измерените g-сили са подобни на тези на прототипите на Льо Ман.“

Допълнителни мерки завършват концепцията за защита на високо напрежение на Ауди

Известен от LMP и Формула E ISO монитор открива опасни течове на ток при повреда. В случай на максимални кинетични натоварвания, като например сблъсък, системата се изключва автоматично над праговата стойност. Контролните лампи на корпуса и звуков сигнал служат като предупреждения за опасност за външния свят – например след инцидент. Оптималната изолация на системата срещу вода по време на пресичане на реки и електроизолиращият пожарогасителен агент в бордовата пожарогасителна система предпазват пътниците в тези екстремни физически ситуации. Целият екип, пилоти, навигатори също преминаха предварително обучение за високо напрежение, както и спасителните екипи на организатора.

Други разпоредби и устройства, предоставени от организатора, завършват цялостната концепция за безопасност. Екипажите могат например да направят спешно повикване чрез система за проследяване на безопасността, включително SOS превключвател и да бъдат открити бързо. Регистратор на данни за инциденти записва най-важните измерени променливи за по-късен анализ. Бордова камера за наблюдение показва какво се случва в пилотската кабина. Системата Sentinel прави изпреварването по-безопасно в типичния за пустинята прах. И накрая, разпоредбите ограничават максималната скорост в категория T1 до 170 км/ч. Заводските пилоти на Ауди Стефан Петерхансел, Карлос Сайнц и Матиас Екстрьом, както и техните колеги Едуар Буланже, Лукас Крус и Емил Бергквист могат да очакват не само RS Q e-tron като най-иновативния прототип за рали досега, но и като автомобил с безопасност от нова епоха.