ФИА ще промени вече прословутите указания за управление след проведена дискусия с пилотите от Формула 1. Насоките за стандарти на управление и наказанието на Ландо Норис от Гран при на САЩ са заели голяма част от пилотския брифинг на Аутодромо Ерманос Родригес. Ландо е поискал от хората на ФИА по-подробно обяснение на санкцията си. След даденото разяснение е последвала дискусия относно формулировката на насоките. Твърди се, че Норис и Макс Верстапен на няколко пъти са имали преки спречквания, но въпреки оживената дискусия всичко било спокойно и цивилизовано.
Пилотите от Формула 1 са стигнали до извода, че указанията, които не са публично достояние, имат нужда от преработка. Разговорите ще продължат чак до Катар, където ще се проведе нова среща, за да се провери дали има съгласие по определенията. Това се прави с цел състезателите да участват съвсем пряко в процеса. Те често изразяват недоволство, че са поставяни пред свършен факт и никой не ги търси по подобни въпроси, които ги засягат съвсем пряко. Ако в Катар има мнозинство, променените указания ще се прилагат за последните два старта от тазгодишния сезон. Предполага се обаче, че е по-вероятно да бъде изпълнен първоначалният план, който бе насоките така или иначе да станат част от Международния спортен код на ФИА от 2025 г.
Промените в указанията ще са в две основни посоки. Едната ще е изчистване на формулировките за това какво може да прави защитаващият се пилот. Другата ще е по-ясно дефиниране границите на пистите
Според ФИА защитата на Верстапен на Circuit of the Americas е била в рамките на позволеното, но е осветлила пропуск в определението. Става дума за това, че във варианта от 2022 г. имаше изискване защитаващият се пилот да остане в границите на трасето. То липсва в настоящата версия. На брифинга на пилотите този уикенд е било постигнато съгласие, че изискването не е трябвало да бъде премахвано. Било е поискано също така изчистване на формулировки като тези коя кола къде е във връхната точка на крива, кога е стигнала там. Работи се и по определенията какво е изпреварване от вътрешната и от външната страна.
Въпросът с ограниченията на трасето е една от темите, която от няколко години периодично излиза на преден план и се обсъжда неколкократно в рамките на един сезон. И на брифинга е имало предложения като в началото на уикенда за слагане на чакъла. Обикновено се сочи тазгодишното решение в Австрия. Там организаторите сложиха точно чакъл в зони с ширина от 2,5 м на девети и десети завои. Това е временно и след Гран при надпреварата чакълът се маха. Подобно нещо няма да е толкова лесно на Circuit of the Americas. Организаторите от Остин обаче вече водят разговори с ФИА какво е възможно да се направи за догодина. Подобни временни зони с чакъл са част от дискусиите.
Въпреки твърдението на ФИА, че дори в настоящите указания няма дупки, голяма част от пилотите не са били съгласни с това твърдение във връзка със защитата на Верстапен на COTA
Обсъдено е било какво е етично поведение в рамките на подобна маневра.
„Беше позитивна и продуктивна среща. Много пилоти открито споделиха мнението си относно няколко ситуации и какво смятаме, че ще е най-добре да се направи в бъдеще“, коментира Карлос Сайнц.
„Мисля, че до Катар вече ще има решения и надявам се по-добро разбиране на всичко. Дотогава указанията остават в настоящия си вид и вероятно ще се прилагат по същия начин“, каза още испанският пилот на Ферари.
Запитан за неговото мнение по въпроса, Верстапен заяви, че Сайнц е обобщил прекрасно всичко.
От ФИА направиха общо изявление и подчертаха, че по указанията се работи заедно с пилотите
„Състезателите поискаха указания за карането и се съгласиха те да се прилагат. Всеки път, когато те се променят, се провеждат консултации с тях. Общото разбиране е, че насоките ще продължат да се подобряват. Това не се случва заради изолирания случай в Остин. Желанието ни е да има постоянство в работата и решенията на стюардите“, заяви говорител на ФИА.
It’s all smiles for now 😁
But the heat is on in the title fight, and tomorrow in Mexico could be crucial 🔥#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/liRptJOHm3
— Formula 1 (@F1) October 27, 2024