Двигателят с вътрешно горене обича свежо масло както конят – пресен овес. Дали обаче предписаните интервали за смяна на маслото са наистина важни?
Смяната на маслото е от съществено значение за двигателите с вътрешно горене, за да се гарантира тяхната функционалност и дълготрайност. Като правило тя се препоръчва след 15 000 до 40 000 километра, в зависимост от модела на автомобила. Редовната смяна на маслото има няколко предимства: Тя гарантира, че металните части на двигателя, като бутала или разпределителни валове, не се трият директно една в друга и по този начин не се износват.
Прясното масло смазва по-добре от старото
Прясното масло има подходящ вискозитет, за да образува оптимален смазочен филм, докато старото масло с времето губи вискозитета си и намалява смазочния ефект. Освен това в маслото се натрупват замърсявания, метално износване и остатъци от горене. Те замърсяват маслото и влошават смазочните му качества. При смяна на маслото тези примеси се отстраняват и се възстановява оптималната среда в двигателя.
Прясното масло подобрява стойностите на отработилите газове
Термичната стабилност на маслото също се влошава с течение на времето. Свежото масло остава стабилно дори при екстремни температури и гарантира, че двигателят е защитен от прегряване. Остаряващото масло губи тази стабилност и може да доведе до прегряване на двигателя или до образуване на корозия. Освен това влошеното масло влияе и върху стойностите на отработилите газове, тъй като може да доведе до по-лошо уплътнение между буталото и цилиндъра.
Смяна веднъж годишно
Интервалите за смяна на маслото се определят от производителите, за да се увеличи максимално експлоатационният живот на двигателя при нормални условия. Смяната на маслото веднъж годишно може значително да удължи живота на двигателя и да намали експлоатационните разходи. Възможно е също така да се смесват различни масла, стига да се спазват спецификациите на производителя. Синтетичното масло има предимства пред минералното масло по отношение на устойчивостта на топлина и смазочните качества.
Класът на вискозитет на маслото, който е посочен върху бутилките (напр. 0W-30), показва как маслото се държи при различни температури. Първото число се отнася до течливостта при ниски температури, а второто число – до смазочните качества при високи температури. Съвременните синтетични масла предлагат по-широк температурен диапазон и по този начин подобряват работата на двигателя.