Във Формула 1 първо трябва да победиш съотборника си и след това – всички останали пилоти. Причината е проста: и двамата състезатели в един отбор по презумпция разполагат с едно и също оборудване. Отделен въпрос е какво е положението им в екипа и дали е ясно кой е номер едно. След фиаското от Австрия през 2002 г., когато Жан Тод (тогава спортен директор на Ферари) нареди на Рубенс Барикело да пусне Михаел Шумахер заради шампионата, ФИА официално забрани заповедите от бокса. Но пък е публична тайна, че приоритетите продължават да съществуват, макар и неофициално.
Отношенията между съотборници – поради горепосочените причини и още куп други – често са доста бурни, а напоследък това е една от любимите теми за обсъждане в падока на Формула 1. Катастрофата между Марк Уебър и Себастиан Фетел в Турция наля сериозно количество масло в огъня и от края на май досега нонстоп се обсъждаше как се разбират (или поне понасят) както пилотите на Ред Бул, така и колегите им в Макларън Дженсън Бътън и Люис Хамилтън. Ферари – съответно Фернандо Алонсо и Фелипе Маса – са засегнати в значително по-малка степен, но и на тях не им се разминават питанията дали случайно не са се изпокарали наскоро. И тъкмо темата позаглъхна и отстъпи място на спорта, когато Ред Бул свалиха предното крило от нова спецификация от колата на Марк Уебър, за да го монтират в болида на Себастиан Фетел! Това подейства като взрив в падока, където моментално се роди нова “народна мъдрост”, перифраза на прочутия слоган на компанията за енергийни напитки, гласящ “Ред Бул дава крила”. От събота следобед на Силвърстоун мнозина твърдят, че “Ред Бул дава крила. Ако се казваш Себастиан Фетел”.
Горчивата ирония нямаше как да подмине Гран при, където пилотите са особено чувствителни към всякакви подобни случки, независимо от това какво твърдят пред медиите. Всички целенасочени опити на пилотите да приключат темата за това как се разбират със съекипниците претърпяха тотален крах още преди квалификацията, но нека се върнем малко по-рано във времето.
От началото на седмицата темата се въртеше в публичното пространство, но с основни герои Бътън и Хамилтън. Двамата проведоха страшно много PR и промоционални събития преди домашната си надпревара, обяснявайки през цялото време, че най-важно ще е британец да се пребори за успеха на Силвърстоун. Междувременно Уебър се опита да ги дестабилизира чисто психологически, заявявайки в прав текст, че демонстрираните добри отношения помежду им неминуемо ще се пропукат в някакъв момент от сезона.
– Въобще не е лесно да се разбираш прекрасно със съотборника си, да изпитвате топли чувства един към друг, след като чисто и просто сте съперници. Ако Себ [Фетел] се дави в океана, ще го измъкна. И като цяло пилотите не се мразят неистово. Но конкуренцията е абсолютно нормална. Ярно [Трули] и Хейки [Ковалайнен] няма за какво толкова да се борят, така че се разбират по-добре. [Нелсън] Пикет и [Найджъл] Менсъл (от 1987 г. като съотборници в Уилямс) например обаче са коренно различен случай. Същият случай е и в Макларън. Сегашните им пилоти страшно се стараят [да изградят публичния си образ], но са в жестока конкуренция – образно даде мнението си Уебър.
И даде ясно да се разбере, че досега Бътън и Уебър не са се удряли, но това според него е просто въпрос на време.
Съперниците от Макларън не се подадоха на провокацията и се появиха усмихнати и ведри на пресконференцията в четвъртък, където компания им правеха самият Марк и Фернандо Алонсо. И буквално първият въпрос към всички тях бе за отношенията им със съответните съекипници и едва ли някой в медия центъра повярва и за секунда на австралиеца, който нарече отношенията си с Фетел “сензационни и изумителни”.
– Пресата скучае и явно няма какво да пише, след като отношенията между съотборници са тема номер едно вече десетина дни – категоричен бе Марк. – Моето мнение е същото, каквото винаги е било. Не е най-лесното нещо на земята да имаш прекрасни, топли отношения [със съекипника си], защото всички сме състезатели, но не се мразим неистово. Така е било и така ще бъде винаги във Формула 1, едно и също през 70-те, 80-те и 90-те. Определено не е кой знае колко сложно [за разбиране] – доста сопнато допълни австралиецът.
Също толкова нежелаещи да дават сериозни отговори бяха и останалите пилоти, но напрежението в отборите трудно може да се скрие. В Макларън все още успешно се справят със задачата да показват на света колко много се уважават двамата им английски шампиони, колко добре работят заедно и как усилията им са насочени изцяло към просперитета на отбора. Дженсън и Люис наистина нямаха сблъсъци досега, освен малко хладния поздрав, след като едва не се удариха в Турция.
– Стараем се много да си изпипаме актьорските роли и явно го вършим чудесно, след като сме толкова убедителни. Той ще е Джеймс Бонд, а аз ще съм злият герой във филма, така че вече се упражняваме – обърна го съвсем на майтап Хамилтън, докато Бътън опита да остане сериозен:
– Най-важното е, че работим заедно, наистина го правим, а това помага на отбора. На пистата всеки от нас иска да победи останалите пилоти, това е точно така, но в момента не сме на трасето – заяви световният шампион за 2009 г. в четвъртък.
Ситуацията за Макларън се разви драматично по отношение на автомобилите, така че не остана време за каквото и да е повече изясняване на това кой кого и колко уважава. Но за сметка на това крехкият мир в Ред Бул претърпя истински крах.
Поначало ударът между Фетел и Уебър, случил се на Истанбул парк, със сигурност щеше да има далеч по-сериозни последствия, отколкото първоначално се смяташе. Но ситуацията тъкмо бе закрепена в неутрална позиция, когато подозренията във фаворизиране на немския пилот се върнаха с пълна сила. Поредните дълги обяснения на шефа на Ред Бул във Формула 1 Кристиан Хорнер за причините за взетото от него решение не убедиха почти никого. Точно както коментарите му за катастрофата от Турция за равнопоставеността на пилотите му закъсняха с два дни и изгубиха силата си. Упоритото повтаряне на това, че Уебър е харесал повече поведението на колата си с по-старата спецификация на предното крило, не допринесоха за изясняване на ситуацията. И Хорнер отново бе принуден да полага неистови усилия, за да върне поне отчасти истинността в мита за “щастливото семейство на Ред Бул”.
Неприятната истина е, че дрязгите в семейството стигнаха етап, в който конкурентните по природа “деца” едва ли ще успеят скоро да си делят по равно играчките. А за отбора с най-бързата кола през сезон 2010 г. това може да се окаже пагубно в борбата за световната титла. RB6 доказа и на Силвърстоун, че все още е недостижим за съперниците. Въпросът е ще допуснал ли Фетел и Уебър личните им сблъсъци да повлияят в толкова важна битка, каквато е тази за короната във Формула 1.