Според Suzuki названието S-Cross идва от Smart Crossover. Решихме да поставим на изпитание интелигентността на малкия SUV с двойно предаване, като се отправим на излет в снежната Рила.
Оформената от Suzuki Italia Design Center в Торино външност с голяма радиаторна решетка, агресивни черти и защитни елементи по калниците, праговете и броните изглежда далеч по-солидна в сравнение с предшественика от модернизираното второ поколение на модела. Клиновидната линия, по-широкият благодарение на изпъкналите калници силует и новите светлини внушават идеята, че си имате работа със сериозен SUV, който може да ви отведе в далечни и несъвсем достъпни места, където мнозина други не могат да стигнат.
Безопасност и комфорт
Комплектът от системи за подпомагане включва почти всичко необходимо за един съвременен автомобил. Важните за безопасността асистенти са серийни в нивото GL+, което е базово за версията 4х4. Наред с други неща то разполага с адаптивен круиз контрол, спазване на пътната лента, разпознаване на пътни знаци, следене на сляпата зона и асистент за паркиране. Възможна е и безжична връзка със смартфон чрез Apple Carplay и Android Auto. По-високото ниво GLX – като на автомобила, който шофирахме – предлага в повече само камери с 360° изглед и някои удобства и красоти: сгъваеми странични огледала, двуцветни джанти и седалки с комбинация от естествена и изкуствена кожа. Най-скъпата версия GLX SR добавя единствено панорамен отварящ се покрив. Единствената екстра, която се доплаща отделно, е боята металик за 890 лв.
В интериора на S-Cross мястото за седящите отпред отговаря на обичайното за класа. Седалките са доста удобни, но по планинските маршрути със завои ви се иска да имате повече странична опора. Отзад е по-добре да седят по-ниските пътници, а ако там се разположат високите, пътуващите отпред би трябвало да преместят седалките си леко напред. Багажникът, чието подвижно дъно се фиксира на две нива, е с доста приличния за класа обем от 430 литра.
В центъра на арматурното табло има мултимедиен дисплей с диагонал девет инча. Над него е камерата, която наблюдава човека зад волана, за да регистрира евентуална сънливост или отклоняване на вниманието. Аналоговите на вид уреди пред водача са изобразени на интегриран цветен дигитален дисплей, сериен за всички нива на оборудване. Добро впечатление прави наличието на въртящи или натискащи се бутони вместо вездесъщите напоследък сензорни полета.
Задвижване с мек хибрид
S-Cross се задвижва от 1,4-литров бензинов турбомотор с директно впръскване и мощност 129 к.с., наречен Boosterjet. При конструирането му инженерите на Suzuki на практика са елиминирали типичното забавяне в подаването на налягане от турбокомпресора. За целта те са прикрепили специално разработения компактен турбокомпресор директно към цилиндровата глава. Изпускателния колектор са вградили в самата отливка на цилиндровата глава. Тази конструкция осигурява оптимален газов поток с минимални топлинни загуби през турбоагрегата.
С 48-волтовата система мек хибрид четирицилиндровият двигател постига максимален въртящ момент от 235 нютонметра. Системата се състои от 48V литиево-йонна батерия (0,4 кВтч бруто), интегриран стартер-генератор и 48V-12V (DC/DC) преобразувател за захранване на компоненти, изискващи по-ниско напрежение – включително светлини, аудиосистема и климатик. Стартер-генераторът с ремъчен привод подпомага бензиновия двигател на автомобила. Тази система добавя 10 кВт (13,6 к.с.).
Динамика и комфорт
Благодарение на сравнително ниското си тегло (1305 кг в конфигурация със задвижване на всички колела) S-Cross напредва достатъчно бързо и достига 100 км/ч за около 10 секунди; максималната скорост е 195 км/ч. Когато настъпите газта, четирицилиндровият мотор реагира с мощно ръмжене. От друга страна, шумовете от въздушния поток и търкалянето на гумите са комфортно ниски.
Изобщо комфортът е характерен за всички аспекти от поведението на Suzuki S-Cross. Кормилната уредба насочва автомобила прецизно в завоите и следва желания курс. Поведението на пътя е стабилно, подкрепено от съответния режим на системата за двойно предаване. Окачването като че ли работи по-добре при по-високи скорости, докато при по-ниски неравностите стават по-осезаеми.
С двойно предаване – като всяко Suzuki
Доколкото системата за двойно предаване е почти уникално предложение за автомобил от този клас, тук е мястото да кажем няколко думи за нея. От години Suzuki печели симпатии с това, че предлага моделите си и със задвижване на четирите колела, което наричат Allgrip. Най-простото му ниво (в Swift и Ignis) е Allgrip Auto. Посредством вискосъединител системата автоматично прехвърля въртящия момент към задните колела, когато установи, че предните губят сцепление. Моделите S-Cross и Vitara се предлагат с по-сложната Allgrip Select. Това е електронно контролирана система за задвижване на четирите колела с възможност за избор на режим на шофиране. А пък действително високопроходимият Jimny преодолява трудни терени с помощта на Allgrip Pro – двойно предаване с ръчно включване на задвижването на предния мост (базово е задното) и разпределителна кутия с редуктор.
Allgrip Select на шофирания от нас S-Cross има четири работни режима
В режим AUTO автомобилът дава приоритет на икономията на гориво и по подразбиране използва задвижване на предния мост. Ако обаче се установи приплъзване на предните колела, системата превключва на задвижване на четирите колела за по-голяма стабилност.
В режим SPORT автомобилът е оптимизиран за спортно шофиране, например по криволичещи пътища. Намесата на системата за контрол на сцеплението е отслабена, така че реакцията при ускорение се подобрява и прави завоите по-лесни.
В режим SNOW стабилността се увеличава максимално чрез намеса на системата за контрол на сцеплението и постоянно разпределение на въртящия момент 50/50 между предните и задните колела. Това улеснява шофирането върху сняг, неасфалтирани или други хлъзгави повърхности.
В режим LOCK (блокиране) въртящият момент се разпределя равномерно между четирите колела, когато попаднете върху труден терен. Системата за контрол на сцеплението прилага спиране на буксуващите колела и въртящият момент се насочва към гумите, които имат сцепление.
На практика когато се движим по магистрала, използваме AUTO за минимален разход, по планинско шосе можем да превключим на SPORT за максимално удоволствие по завоите, с увеличаване на височината и поява на киша и сняг е разумно да минем на SNOW, а върху нестабилен терен (сняг, кал и т.н.) задействаме блокажа LOCK, което става само от SNOW. При увеличаване на скоростта системата автоматично се връща от LOCK в SNOW.
Allgrip Select и нейните възможности открояват S-Cross на фона на повечето му конкуренти в класа на малките SUV модели. Доплащането от 4000 лв. за нея по наше мнение е съвсем приемливо с оглед на предимствата и сигурността, които получавате. Срещу допълнителни 8000 лева пък можете да поръчате изцяло хибриден вариант (Full Hybrid) на модела. При него 1,5-литров атмосферен бензинов двигател (102 к.с.) взаимодейства с електромотор с мощност 25 кВт (34 к.с.) и литиево-йонна батерия с брутен капацитет 0,8 кВтч. Системната мощност е 116 к.с., вследствие на което (и на по-високото тегло) динамичните показатели са по-ниски в сравнение с мекия хибрид (0–100 км/ч за 12,7/13,5 сек, максимална скорост 175 км/ч). В замяна на това Full Hybrid се предлага с шестстепенна автоматизирана предавателна кутия – за всички, които отдават предпочитания на комфорта.
Разход и цени
Разходът на гориво е почти един и същ за двата варианта с леко предимство на пълния хибрид във версиите с предно предаване (5,1–5,2 срещу 5,4 л/100 км стандартен комбиниран разход). Ние изминахме около 300 км с разнообразен профил (градско, шосе, магистрала, около 1000 м денивелация). Поддържахме спокойно темпо и отчетохме разход около 6 л/100 км, което е съвсем приемливо за бензинов автомобил с двойно предаване.
За европейския пазар Suzuki S-Cross се произвежда в Дьор, Унгария. У нас цените на модела започват от 53 990 лв. за версията GL, която е само с предно предаване. Доста по-богато оборудваната GL+ струва 55 990 лв., още по-луксозните GLX и GLX SR – 58 990 и 60 990 лв. Както споменахме по-горе, за двойното предаване се доплащат 4000, а за пълния хибрид – 8000 лв.
Накратко: S-Cross е достоен носител и продължител на традиционните добродетели на Suzuki. Новият дизайн на каросерията е придал на модела модерен и самоуверен вид. По-специално с рядко срещаното в този клас задвижване на четирите колела надеждният малък SUV е в състояние да донесе много радост на хора, които ценят близкото общуване с природата.